I min strävan att göra DofD3 så snabbt och roligt som möjligt har jag läst en jävla massa old school-spel – OD&D-kloner såväl som helt nya spel med gammaldags känsla – på jakt efter fiffiga lösningar.
I ett av dem, Kirin Ribinsons Old School Hack (PDF, 2,9 MB), hittade jag följande lysande lilla initiativsystem:
Varje kombattant väljer någon av 6 handlingar:
1. Defend or Protect sker först i rundan och innebär att du får göra en omedelbar counter attack mot varje fiende som träffar dig med en närstridsattack under denna runda. Dessutom får du antingen +2 på AC eller välja att skydda en allierad i samma arena (mer om det på annan plats) som du. Alla attacker som riktas mot denne, går i stället mot dig.
2. Ranged Attack kommer därnäst och innebär att du kan attackera en fiende i samma arena som du, eller i en angränsande arena. Eller så kan du välja att avvakta med din attack och utföra den när som helst under resten av rundan.
3. Focus or Impede är nummer tre. Antingen kan du påbörja en focused action (t.ex. lägga en besvärjelse) eller så kan du försöka hindra en fiende från att lämna den arena ni båda befinner er i. (Se vidare steg 7 nedan.)
4. Move innebär att du försöker flytta dig från en arena till en annan. Förflyttning inom en arena är irrelevant och antas äga rum samtidigt som övriga handlingar.
5. Attack innebär att du utför en närstridsattack mot en fiende i samma arena som du själv.
6. Push or Throw innebär att du försöker att flytta dig själv och en fiende till en angränsande arena (push), eller att du försöker flytta en fiende till en angränsande arena (throw).
7. Focused Events är ingen handling du kan välja. Däremot slutförs handlingar påbörjade i steg 3 nu. Om du klarat dig genom rundan utan att bli skadad är det nu din besvärjelse träder i kraft. Om du lyckats hindra en fiende från att flytta till en annan arena och dessutom klarat dig genom rundan utan att bli skadad har du lyckats tränga in fienden i ett hörn så denne inte kan välja move som handling under nästa runda.
Om två personer valt samma handling och det är viktigt att se vem som agerar först avgör man den saken med varsitt initiativslag. Högst går först.
Busenkelt och fiffigt, eller hur?
I ett av dem, Kirin Ribinsons Old School Hack (PDF, 2,9 MB), hittade jag följande lysande lilla initiativsystem:
Varje kombattant väljer någon av 6 handlingar:
1. Defend or Protect sker först i rundan och innebär att du får göra en omedelbar counter attack mot varje fiende som träffar dig med en närstridsattack under denna runda. Dessutom får du antingen +2 på AC eller välja att skydda en allierad i samma arena (mer om det på annan plats) som du. Alla attacker som riktas mot denne, går i stället mot dig.
2. Ranged Attack kommer därnäst och innebär att du kan attackera en fiende i samma arena som du, eller i en angränsande arena. Eller så kan du välja att avvakta med din attack och utföra den när som helst under resten av rundan.
3. Focus or Impede är nummer tre. Antingen kan du påbörja en focused action (t.ex. lägga en besvärjelse) eller så kan du försöka hindra en fiende från att lämna den arena ni båda befinner er i. (Se vidare steg 7 nedan.)
4. Move innebär att du försöker flytta dig från en arena till en annan. Förflyttning inom en arena är irrelevant och antas äga rum samtidigt som övriga handlingar.
5. Attack innebär att du utför en närstridsattack mot en fiende i samma arena som du själv.
6. Push or Throw innebär att du försöker att flytta dig själv och en fiende till en angränsande arena (push), eller att du försöker flytta en fiende till en angränsande arena (throw).
7. Focused Events är ingen handling du kan välja. Däremot slutförs handlingar påbörjade i steg 3 nu. Om du klarat dig genom rundan utan att bli skadad är det nu din besvärjelse träder i kraft. Om du lyckats hindra en fiende från att flytta till en annan arena och dessutom klarat dig genom rundan utan att bli skadad har du lyckats tränga in fienden i ett hörn så denne inte kan välja move som handling under nästa runda.
Om två personer valt samma handling och det är viktigt att se vem som agerar först avgör man den saken med varsitt initiativslag. Högst går först.
Busenkelt och fiffigt, eller hur?