Nekromanti [Dungeon of Doom III] Initiativsystem

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
I min strävan att göra DofD3 så snabbt och roligt som möjligt har jag läst en jävla massa old school-spel – OD&D-kloner såväl som helt nya spel med gammaldags känsla – på jakt efter fiffiga lösningar.

I ett av dem, Kirin Ribinsons Old School Hack (PDF, 2,9 MB), hittade jag följande lysande lilla initiativsystem:

Varje kombattant väljer någon av 6 handlingar:

1. Defend or Protect sker först i rundan och innebär att du får göra en omedelbar counter attack mot varje fiende som träffar dig med en närstridsattack under denna runda. Dessutom får du antingen +2 på AC eller välja att skydda en allierad i samma arena (mer om det på annan plats) som du. Alla attacker som riktas mot denne, går i stället mot dig.

2. Ranged Attack kommer därnäst och innebär att du kan attackera en fiende i samma arena som du, eller i en angränsande arena. Eller så kan du välja att avvakta med din attack och utföra den när som helst under resten av rundan.

3. Focus or Impede är nummer tre. Antingen kan du påbörja en focused action (t.ex. lägga en besvärjelse) eller så kan du försöka hindra en fiende från att lämna den arena ni båda befinner er i. (Se vidare steg 7 nedan.)

4. Move innebär att du försöker flytta dig från en arena till en annan. Förflyttning inom en arena är irrelevant och antas äga rum samtidigt som övriga handlingar.

5. Attack innebär att du utför en närstridsattack mot en fiende i samma arena som du själv.

6. Push or Throw innebär att du försöker att flytta dig själv och en fiende till en angränsande arena (push), eller att du försöker flytta en fiende till en angränsande arena (throw).

7. Focused Events är ingen handling du kan välja. Däremot slutförs handlingar påbörjade i steg 3 nu. Om du klarat dig genom rundan utan att bli skadad är det nu din besvärjelse träder i kraft. Om du lyckats hindra en fiende från att flytta till en annan arena och dessutom klarat dig genom rundan utan att bli skadad har du lyckats tränga in fienden i ett hörn så denne inte kan välja move som handling under nästa runda.

Om två personer valt samma handling och det är viktigt att se vem som agerar först avgör man den saken med varsitt initiativslag. Högst går först.

Busenkelt och fiffigt, eller hur?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
[En lång radda med manövrar där man dessutom ibland ska göra specifika slag bara för att se om någon går först.]

Busenkelt och fiffigt, eller hur?
Nej?

/Han som knappast tycker att ett system som kräver sex olika manövrar är busenkelt och att välja manövrar OCH ibland slå initiativ är knappast snabbt
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Han said:
/Han som knappast tycker att ett system som kräver sex olika manövrar är busenkelt och att välja manövrar OCH ibland slå initiativ är knappast snabbt
Nähä.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,071
Location
Nordnordost
Tja... Om man gör handlingskort av dem, så spelaren bara behöver välja kort, och man slår DIREKT (inte först när man upptäcker att det är en kollision), borde det gå hyffsat raskt.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Förslag:
Ställ upp figurerna i en marching order. Vid strid: slå gruppinitiativ. Spelarna agerar i marching order.

Välja kort = introvert
Välja plats i kön = extrovert
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
wilper said:
Tja... Om man gör handlingskort av dem, så spelaren bara behöver välja kort, och man slår DIREKT (inte först när man upptäcker att det är en kollision), borde det gå hyffsat raskt.
Handlingskort är givet.

Dessutom kanske man inte ens behöver slå något initiativslag. I stället kollar man vem som har högst [relevant värde]. Vid lika sker handlingarna samtidigt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
wilper said:
Tja... Om man gör handlingskort av dem, så spelaren bara behöver välja kort, och man slår DIREKT (inte först när man upptäcker att det är en kollision), borde det gå hyffsat raskt.
Ja, det är definitivt bättre. Om man slår initiativ innan man väljer kort kan dessutom ge upphov till lite avvägningar. Jag tror dock fortfarande att flowet blir lidande av deklarera turordning via handlingar.

/Han som tycker att fiender kan ha fast initiativ vid 10 (+DEX?), då det egentligen bara är intressant huruvida rollpersonen är före sin motståndare
 
Top