Nekromanti Dungeon - roliga rum

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Jahup, imorgon är det dags. Efter mycket krälande i skumma gränder, på båtar och i kloaker så ska rollpersonerna ner i en riktig dungeon.

Det är en tiotusen år gammal kejsargrav som nyligen börjat användas av slemma skurkar för att väcka kejsarens mekaniska vaktstyrka till liv (warforged finns inte i min värld som en vanlig ras, så de agerar terracottaarme).

Den ordinarie ingången är igenrasad så man använder en naturlig grotta ovanför graven som ingång. I den grottan har man lagt ut en hel del trådar kopplade till två magiska armborst (fälla lvl 4). I olika skrevor gömmer sig två iron defender (järnhund) och en warforged soldier. De ska försöka försvara armborsten.

I grottan finns en tydlig nerfång och en väldigt väl dold. Använder man den tydliga nergången kommer man till balsameringskammaren. Använer man den hemliga (men då får man leta mycket bra) kommer man till vaktrummet.


Balsameringskammaren
--
Man kommer ner i en korridor mellan två rum. Inga dörrar syns någonstans. Däremot vaknar två clay scouts vid liv och börjar bombardera rollpersonerna. De kommer nog att anfalla. Men väl i det rummet ser man att där inte finns några dörrar. Bakom dem glider en gelekub fram och blockerar hela korridoren såväl som vägen upp till grottan. Nu är man klämd.

Balsameringskammaren har dock en hel del loot. Minst fem parsels.

När man nedkämpat clay scouts och huggit kuben i bitar hittar man en dörr i andra rummet. Det är en stor tung stendörr. På andra sidan av den finns en varningsskylt.

Nu kommer man fram till ceremonirummet.


Ceremonirummet
--
Här håller två human mages på att aktivera en rostig warforged. Rollpersonerna kan iaktta ritualens slutfas från en avsats (om de kommer från balsameringsrummet). Eller så kan de hoppa ner och försöka avbryta den. Det är inte helt ofarligt att hoppa ner för avsatsen och den nyuppvaknande warforgeden gör sitt bästa för att blockera den enda säkra nedgången. Magikerna växlar mellan attacken som gör dazed och den som gör fet skada, allt efter behov.

Magikerna ropar också på vakt. Den anländer sex rundor senare i form av:
6 st goblin warrior
1 st goblin underboss
2 st goblin sharpshooters

Sen kan man gå vidare till korsvägen.


Korsvägen
--
Detta är en spännande fyrvägskorsning. De fyra rutorna i mitten av korsningen har en illusion av en grop med spjut i botten. Man måste slå en mycket bra insight för att genomskåda den direkt.

Genom korsningens hörn finns dörrar. Dessa är falska och så fort man drar i handtagen exploderar de med förödande verkan.

Så småningom är det nog någon som råkar falla ner på golvet och upptäcker illusionens beskaffenhet. Jag tänker mig något i stil med "illusionen" i Indiana Jones and the last crusade.


Möbelrummet
--
Detta är precis söder om korsvägen. Ett enkelt galler blockerar vägen in. Verkar innehålla en massa prydnadsföremål. Men det mesta är guldöverdragna möbler som frätts sönder av tidens tand. Går man in dit får man träff några dire rats.

Dire rats är enkla att döda. Det gjorde de redan vid level 1 (och de är level 3 och 4 nu). Men om de biter en kan man bli riktigt sjuk. Det vet de också om.

Vaktrummet
--
Inte så spännande. Ligger öster om korsvägen. Här kan man se att det bor ca 20 goblins i graven. Man kan dock gå vidare söderut, till trappan.


Trappan
--
Leder till gravens mer intressanta delar. Det är en stor öppen trappa i ett fyrkantigt schackt på 7x7 rutor. I mitten är det alltså öppet neråt (3x3 rutor). Trappan är 2 rutor bred och slingrar sig längs väggen ner.
Här kommer man att möta resten av goblins:
1 st goblin underboss
2 st goblin skullcleaver
4 st goblin blackblade
4 st goblin sharpshooter


Sen har jag inte funderat mer.

Har ni några coola ideer?
 
Top