Nekromanti Dungeon Tiles

Ymir

Liten kantbaron
Jag är nyfiken på dungeon tiles, för jag är så jääävla trött på att rita kartor på papper, det är så...drygt.

Nu är jag ju skitfattig, så min primära fråga är givetvis: hur prisvärda är dungeon tiles? vad får man för pengarna liksom (ja, och vad kostar de öht, jag har inte ens orkat googla)?

Och finns det olika set, är något bättre/mer värt att rekommendera än andra, etc?

- Ymir, undrar

Snow

Swashbuckler
Tja... de kostar runt 90:- per paket på adlibris. Men en paket kommer man inte så långt med. Antagligen vill man ha minst två. Klart, bygger man upp bara tillräckligt för en encounter åt gången så klarar man sig med en, men det blir ett jävla pusslande.

Men sen kanske man är trött på att allt är fyrkantiga stenar och vill ha grottor eller hus/gator istället. Då är det ett par nya paket.

Jag har både tiles och två mattor. Mattorna ser bra mycket mer användning.

Ett paket innehåller 6 ark med rätt hård papp, några mm tjock. Ur den trycker man ett par större rum, några korridorer och ett antal mindre bitar, både mindre rutor och prylar. Det är inte pusselbitar så de kan kombineras hur som helst.

Eksem

Champion
Jag vill så gärna att tiles ska funka, men nej, de gör fan inte det. Det kanske går att öva upp sig på nåt vis, men jag tycker bara det går långsamt och slirigt.

Det enda rätta är battlemat och dryerase-pennor. Det är helt överlägset i längden, både vad gäller tid och pengar. Dock är det helt orimligt svårt att få tag i battlemats i Sverige av någon anledning. T.o.m. lämpliga pennor kan vara svårt att få tag i. Hunk har ibland, jag köpte min och tillhörande pennor där.

Fienden

Hero
Eksem said:
Jag vill så gärna att tiles ska funka, men nej, de gör fan inte det. Det kanske går att öva upp sig på nåt vis, men jag tycker bara det går långsamt och slirigt.
Det här är ungefär det jag känner.
Jag har försökt och försökt och försökt att få det bra, men efter typ 5 köpta paket och en jävla massa svärande vid bordet har jag insett att jag mår bättre av en blank battlemap.

Som sagt, alldeles för slirigt. Pusselhål vore fan inte dumt.

Ymir

Liten kantbaron
men är battlemats då något som förutsätter att man måste teckna? för det är ju just det jag vill slippa, liksom. Som faen.

- Ymir, betonar

Regmolar

Swashbuckler
Kan tipsa om en tidigare tråd där de länkade till tiles man kan skriva ut på papper och klistra efter behov - det fungerade helt ok för vår grupp, även om det var ett stadsäventyr och det alltså inte behövdes så mycket smågrejjer. Du kan ju kolla på det? Kanske lite mer pyssel, men garanterat billigare att fixa.

Arfert

Facit
Ymir said:
men är battlemats då något som förutsätter att man måste teckna? för det är ju just det jag vill slippa, liksom. Som faen.

- Ymir, betonar
men det är ju sjukt enkelt, vem som helst kan rita upp lite väggar, och som påpekats tidigare, det går betydligt snabbare.

Ymir

Liten kantbaron
Men det är trååååkigt och joooobigt och blir så ohemulskt fult, otydligt och, vad värre är, kräver tillgång till en skrivare så att jag kan skriva ut färdigrutade papper, och jag har ingen skrivare. Och att rita ut ett rutnät för hand? aaaaargh.

- Ymir, neggo

Storuggla

Champion
Va? En Battlemat kommer med rutnätet tryckt på. Du följer linjerna med en svart tuschpenna. Sen kan du lägga in allt du vill, istället för att tvingas använda samma sunkiga dungeontile om och om och om igen.

Storuggla, gör som bältet

Gordeg

Hero
Jaså, alla dissar dungeon tiles? Jag måste ta de små pappbitarna i försvar.
Visst är det pilligare med tiles än en hel karta eller matta, men för mig är det visuella en viktig del av upplevelsen. För mig är det jätteskillnad på att blicka ut över en snygg karta med rätt miniatyrer på jämfört med att se ett vitt rutnät där väggar och terräng representeras av linjer som någon dragit med en penna.
Själv har jag hittills mest använt posterkartor men använder mycket hellre dungeon tiles än en blank battlemat eller vitt papper med rutnät.
Barför att vita rutor är fula och tråkiga.

Gordeg

Necross

Swashbuckler
Jag använder både battlemat och dungeon tiles (har kanske 5-6 paket). Tycker tiles funkar bäst oftast, kan inte fatta problemet, det är ju sjukt snygga. När striden är utomhus använder jag tiles för att markera t.ex svår terräng eller byggnader.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
T.o.m. lämpliga pennor kan vara svårt att få tag i.
Håller inte med. Köpte mina på Åhléns i Sundbyberg, och finns de där då finns de fan överallt :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Men det är trååååkigt och joooobigt och blir så ohemulskt fult, otydligt och, vad värre är, kräver tillgång till en skrivare så att jag kan skriva ut färdigrutade papper, och jag har ingen skrivare. Och att rita ut ett rutnät för hand? aaaaargh.

- Ymir, neggo
Du vet att en battlemat är typ som en vaxad duk med rutor på, och att man skriver med whyteboard-pennor på dem. Uppritningen har typ en minut och blir dynamisk - hinder, fällor, diff-terrain, allt bara kluddas dit och spelbarhet och överblicken blir maximal.

Battlemats är skivat bröd för D&D.

Arfert

Facit
Ymir said:

- Ymir, neggo
Jag tror att du missat hur en battlemap ser ut... se andras inlägg...

- Tomas, glad och positiv

Hunk

Hero
Undvik Whiteboardpennor!

Har sett att det i minst två inlägg har nämnts att Whiteboard-/dry erase-pennor skall användas för battle mats. Whiteboardpennor funkar utmärkt om man har en glasskiva över sin battlemat, eller om man bara vill kunna använda den vid ett tillfälle. Annars är non-permanent wet erase-pennor för overheader det som bör användas, eftersom dessa är mycket lättare att torka bort. Använder man dry erase-pennor (vilket jag har gjort och ångrat) fastnar det garanterat.

Annars har jag inte så mycket att tillägga till den allmänna diskussionen, mer än att jag tycker att Wizards Dungeon Tiles är riktigt snygga och prisvärda, men tycker att de kan vara lite svåranvända. Min DM får hålla på och sortera sina en halvtimme före de spelmöten där de skall användas, så han använder oftast en hemmgjord battlemat.

antorax

Swordsman
Vi kör på utskrivna rutnät med en glasskiva över. Väldigt fiffigt, lätt att måla och så vidare. Dock så har jag själv lite tiles, och tycker att de är lite snyggare, och att det kanske blir lite mer stämning med tiles, än när man målar med endast en svart whiteboardpenna..

Ymir

Liten kantbaron
Ja nej, alltså, jag syftade på fenomenet att rita saker för hand, jag var väl medveten om att battlemats har rutnätet färdigt redan.

- Ymir, förtydligar

Eksem

Champion
Mina problem med dungeons tiles:

1. De är begränsande.
2. Man måste sortera upp dem innan man börjar spela.
3. Man måste sortera upp dem mellan varje encounter.
4. De tar lång tid att lägga ut.
5. De är halkiga och glider på glatta ytor.
6. De är dyra.

Jag tycker de verkar bra i teorin, de borde vara snabba, snygga och flexibla, men när jag väl sitter och ska använda dem i spel blir det inget bra.