Nekromanti Dungeonlir, skräckslagen på fel sida svärdet!

Klon

Hero
Jo, jag håller på med ett spel i lite dungeon-keeper stil. Är mycket hårt inspererat från just det spelet, främst ettan då vilken jag tycker är skönast eftersom det på något vis känns mer ondskefullt.

Har kommit lite längre med konceptet nu än senast jag luftade det här på forumet... och det var väl några år tillbaka kan jag tro, det har legat i träda till stor del sen dess så...

nåja, nu är jag igång med det igen i vart fall, och jag vill ha lite åsikter.

Spelet utspelar sig nere i dungeons, lite kryptstil på vissa ställen med murade väggar eller nåt, lite konstruktioner. (tänk lite Diablo och kombinera med Moria som det såg ut i filmen så blir det en någorlunda rättvis bild) och så finns det reodlade grottor och liknande. Dessa befolkas av allehanda varelser, som troll, odöda, svartalfer onda människor med m.m.

Alla har en helt annan moral än vad som vi skulle kalla god. Att stjäla är ett utomordentligt yrke, att mörda folk är inte fel, om man är stark nog att försvara sig från eventuella hämnare till dråpet. Kort sagt, de har en moral som får dem att verka onda för oss. (Det betyder inte att de går omkring och mördar varandra hej vilt, men det är inte lika moraliskt avskyvärt som hos oss, snarare accepterat som en del av livet)

Förutom kampen för överlevnad bland alla dessa oknytt så finns det ett mycket fruktat inslag i livet. Nämligen hjältarna, smilfinkar i glänsande rustning beväpnade med vassa svärd och farliga trollstavar kommer för att ta kål på lite "elakingar" och se till att få med sig lite skatter hem från sin "goda gärning". Det berättas om dessa fasor som kommer uppifrån. De är på vissa ställen nästintill mytiska.

Det hela skall utvecklas mera, men det här är själva gruntanken. Slänger in en bild av hjälten också, som ett litet typexempel på humorn.

Ser ni att jag tar en mer "seriös" vändning, eller bör jag behålla det på ungefär den här humor-nivån, kanske till oich med göra än mer komiskt.?
FÖRSLAG!!! :gremsmirk:

Krille

Lord
Yes, Master!

"Spelet utspelar sig nere i dungeons, lite kryptstil på vissa ställen med murade väggar eller nåt, lite konstruktioner. (tänk lite Diablo och kombinera med Moria som det såg ut i filmen så blir det en någorlunda rättvis bild) och så finns det reodlade grottor och liknande. Dessa befolkas av allehanda varelser, som troll, odöda, svartalfer onda människor med m.m."

Umm... jag har hållit på med Yes, Master! ett tag nu, ända sedan det hette Grunts för nio månader sedan. Du håller väl inte på att stjäla mitt koncept? :gremwink:

Jag skickar med en PDF med det jag har skrivit än så länge, utifall att du vill titta på det.

Rising

Vila i frid
Åååh

"Jag skickar med en PDF med det jag har skrivit än så länge, utifall att du vill titta på det."

Åååh, nu blev jag sugen på att börja med ett liknande projekt själv bara för att få läsa den där PDF:en... Måste lägga mina vantar på den... Vill se, vill se, vill se...

Edit: Jaha, var den bifogad? Duh...(Fortsätter vara ett riktigt spån. Inte min dag idag... *slår sig för pannan*)

Nå, Klon var rätt tidigt ute med sitt projekt. Kolla själv. Nästan ett år före Grunts, faktiskt.

Jag ser det som två rätt olika projekt faktiskt. Ni kan båda vara lugna.

/Rising
som skall ge ett bra svar till Klon snart.

Klon

Hero
Stjäla är vackert :)

Fast någon sådan ära kan jag inte ta åt mig i det här fallet, tyvärr...
Har på ett högst avskyvärt hederligt vis kommit att tänka på detta självt utan någon som helst aning om att någon kunde ha samma tanke (okej en pytteliten aning, men det är fint att ljuga en aning med :gremwink:)

Men om det var nio månader så var jag för dig... Muhayhahahahahahahhahahhahah :gremgrin:
Jag kom på detta för en sådär två tre år sedan eller nått, om inte mer. Har bara inte lagt ned så mycket arbete på det ännu, så det är tämligen litet...

Kommer fortsätta med det, även om jag nu vet att jag inte är ensam. känner på mig att det blir ganska bra, om inte annat roligt. Det där med återfödelsen var en liten grej som jag hade med i mitt första utkast faktiskt... inte riktigt samma sak kanske, men det handlade om ondske-poäng. För att kunna bli något annat än den där stackars svartalfen behövde man fler OP. Fast detta var mest i samband med skapelsen av sin RP, och inte gång på gång sådär. även om jag gillar idén

Klon

Hero
den som söker...

hittar något.
har du använt den berömda sökfunktionen jag hört så mycket om men aldrig användt själv? :gremcool:

Krille

Lord
Re: Stjäla är vackert :)

"Kommer fortsätta med det, även om jag nu vet att jag inte är ensam. känner på mig att det blir ganska bra, om inte annat roligt."

...samarbete? Du verkar ha tillräckligt förvriden hjärna för det. :gremwink:

Jag har haft idéer om en ganska detaljerad sektion om den Onde härskaren, till exempel, en instant hjälte-generator, en dungeon-generator och lite andra skojjiga saker. Jag är dock rätt nöjd med själva regelsystemet, och återfödseln, klaner och raser är jag totalt helnöjd med - nu ska bara raser och klaner beskrivas.

Klon

Hero
Re: Stjäla är vackert :)

kanske kunde vara kul...
fast det verkar som om du redan har en ganska bestämd uppfattning om hur du vill ha det så jag vet inte hur mycket jag skulle tillföra.

Att jag sedan gillade mitt system med ras och arketyp låter jag förbli osagt...

ska ta mig tid senare att läsa igeom det lite mer ingående istället för en snabb skummning som nu

Rising

Vila i frid
Wee! [OT]

*Tar det lugnt så att han inte gör bort sig i det här inlägget*

Weee! Det ser jättekul ut! Suveränt att det passar ihop med Playelf, bra upplägg. Det kanske inte är så kul att vara en ande (de har ju inte lika stor Göra Bort Sig-faktor som en liten svartnisse (och kan inte bestraffas på lika roliga sätt), men du har säkert något kul klur i bakhuvudet som inte jag har tänkt på.) men visst, man blir verkligen sugen på att spela.

Bra, bra.

/Rizz
som ber om ursäkt för att han babblar sönder Klon's tråd

Krille

Lord
Hos tandläkaren

"fast det verkar som om du redan har en ganska bestämd uppfattning om hur du vill ha det så jag vet inte hur mycket jag skulle tillföra."

Tja, inte vet jag. Just nu har jag en stor kluns som är skriven och en massa hål. Dessa hål bör fyllas på något sätt, men jag har faktiskt inte ägnat någon större tanke på vare sig med vad (tja, förutom det jag nämnt tidigare) eller hur.

En sak är dock säker - om det blir vettigt så har jag definitivt lust att ge ut det på riktigt.

"Att jag sedan gillade mitt system med ras och arketyp låter jag förbli osagt..."

Om det systemet kan jag dock inte uttala mig, emedan jag inte har sett det. :gremwink:

---

Mina tankar bakom systemet var att onda kräk dör. Och de dör ofta. Som flugor. Och i högar. Om inte spelarnas rollpersoner också dör ofta så är det inte mycket som skiljer ett ondske-rollspel från vanliga rollspel (i synnerhet inte koboldrollspel). Således måste rollpersonerna också dö ofta. Och dör rollpersoner ofta måste man göra nya ofta, och då får det inte ta lång tid att göra nya rollpersoner.

Därifrån var det inte långt att dra liknelsen till en fantasyspelens variant av Paranoia, och på den vägen blev det. Då blev spelet en logisk förlängning av Playelf, och därigenom förstärktes det komiska inslaget. Så Yes, Master är inte ett dugg seriöst. Det är helt enkelt ett partyrollspel (enligt den krilliga definitionen; ett spel som spelas på ett party, till skillnad från den risingska, där man spelar ett party).

Klon

Hero
Re: Hos tandläkaren

tja...
hålen skulle jag såklart kunna vara med och fylla... med nöje :gremsmile:

sen så kan jag ju alltid hålla på med mitt egna lite vid sidan av om jag känner behov för det.
Jag gör ju alltihopa för skoj skull, och jag tycketr om att ha lite flera projekt på G samtidigt även om det kanske kan bli lite rörigt.

men visst, ett partyrollspel, lite sånt stuk tror jag passar riktigt bra. speciellt om själva "ondskan" förs fram på ett bra sätt.
Ska börja kika på hålen då...
och installera dungoen keeper igen för insperation :gremsmirk: