Nekromanti dungeons and dragons online

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kort sagt låter det som ett smart drag. Eberron verkar ju ha slagit riktigt riktigt bra och det här gör det knappast mindre populärt. Jag som inte spelar dataspel normalt blev då lite intresserad iaf så får man höra bra saker om det när det börjar vara dags för släpp så...... vem vet? :gremcrazy:

Ugluk-joar

Veteran
Själv är jag lite av en konservatist och anser att man ska spela med papper och tärningar, fast kan säkert vara kul för dom stackare som inte har någon att spela med.

Som långvarig mmo-knarkare så kan jag säga att jämnföra MMORPG med rollspel är som att...göra nånting fel. Det gpr EJ att rollspela i dessa spel. Men det gör man ju som sagt med penna och papper vid sidan av :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
I beg to differ.

det går utmärkt att rollspela i mmorpgs. man måste bara hitta rätt personer att göra det med. och rätt miljöer.

När jag spelade UO så var det inte för att rollspela, men jag hade kompisar som rollspelade mycket och när vi bara var ute och dödade monster och råkade träffa någon av hans rollspelande bekanta så fick man rollspela.

I SWG så fanns det i alla fall när jag höll på gott om rollspelare, förvånansvärt många.

och här är en bild på när Vrik friar till mig:

:gremgrin: :gremcool: :gremgrin: :gremsmile: :gremlaugh: :gremcool:

EchonCique

Hero
MMORPG + Rollspel = Sant

Du har så fel man bara kan ha i mina ögon ^^.

Det onlinerollspel som jag spelar heter EVE Online och är nu ute i sin andra fria expansion av spelet. I detta spel kan man spela precis hur man vill och allting avgörs av hur man själv uppträder, man blir nämligen bemött som man själv bäddar för sig.

I detta spel finns det väldigt många som verkligen rollspelar allting. Från vilka skepp de flyger med, hur de skriver chatinlägg och brev till varandra, till hur de interagerar med andra på forum och över voicecom. Utöver detta spelas det in och produceras många divx-filmer med tema och storyline som faktiskt är riktigt bra. Det finns storyline i spelet samt events som utspelas lite hela tiden där man som rollspelare kan ta en aktiv roll och påverka historien/världens utveckling.

Skillnaden i D&D Online är att det är helt baserat på Eberron d20 samt är en fast icke utvecklande värld anpassad för spelare som har 30 minuters speltid i stöten. Vilket innebär snabba utflykter där man skall lösa gåtor och döda monster innan man går hem för att slicka sår, skratta åt misstag och njuta av skatterna. Däremot har de helt och hållet implementerat d20 reglerna vilket gör mig glad.

Jag har sett allt filmmaterial som finns om D&D Online och kan bara sitta begeistrad över dess grafik och spelmiljö. Om de sköter sina kort rätt kommer JAG att bli den första att skapa ett konto där. Förhoppningsvis med ett gäng kompisar så man kan spela rollspelskampanj i D&D Online utan att behöva vara på samma fysiska plats. Tack vare voiceom kan man ändå kommunicera med sina egna röster för att göra det hela ännu mer 'levande'.

Re: MMORPG + Rollspel = Sant

Kanske beror lite på hur känslig man är, vet ej. Men på en server men 3000 spelare så förstörs allt för mig om jag rollspelar med tex ett Guild på 30 pers, sen när man är ute och springer så kommer xXx_boobs_xXx förbi och skriker "lol roflmao N00b, y you got sucky gear LOOOL?!11!!" där rasar allt. Rollspel kräver en mindre och tätare community, enligt mig. Jag tycker det är skitkul att vissa KAN rollspela i detta störra klimat, men det förstörs direkt för mig i alla fall.

EchonCique

Hero

Kanske beror lite på hur känslig man är, vet ej. Men på en server men 3000 spelare så förstörs allt för mig om jag rollspelar med tex ett Guild på 30 pers, sen när man är ute och springer så kommer xXx_boobs_xXx förbi och skriker "lol roflmao N00b, y you got sucky gear LOOOL?!11!!" där rasar allt. Rollspel kräver en mindre och tätare community, enligt mig. Jag tycker det är skitkul att vissa KAN rollspela i detta störra klimat, men det förstörs direkt för mig i alla fall.

Naturligtvis finns det moment som är riktigt frustrerat störande. Det finns ju såklart även i EVE Online som jag spelar, men man lär sig att undvika dessa efter ett tag eller helt enkelt bara ignorera dem. Man kan nämligen inte undgå att interagera med dem så man får helt enkelt sätta på stålansiktet och inte kommunicera med sådant patrask :p.

Tänk dig då att alla som spelar EVE Online spelar på samma server och det brukar vara mer än 10 000 online samtidigt i samma spelvärld. Det finns stor variation på spelarnas mentalitet och spelpersonlighet om man säger så :gremsmile:.

Skillnaden i DDO verkar vara att det är mer byggt för snabbare äventyr i ens spelgrupp. Inte på att man skall interagera med andra spelare, utan mer spela mot miljön som kallas PvE. Uppdragen man får är också instansierade vilket är ganska nytt i spelvärlden men är något som är riktigt bra. Det innebär att enbart den som fått uppdraget vet hur man kommer till de olika destinationerna som krävs för att slutföra uppdraget och få erhålla belöningen. Det är där man har hjälp av sina vänner, det så kallade äventyrargänget.

Ugluk-joar

Veteran

Även fast man nu kan prata genom mic så tror jag inte jag kan få samma känsla som när man sitter tätt packade runt ett bord och spelar. Men testa borde man ju göra iaf;)

Jag ser köksbordsrollspelande och onlinerollspelande som nästan helt olika saker, båda två har sina fördelar och nackdelar. Som ett exempel kan man ta att det är kul att kunna ha tid på sig att formulera vad en karaktär säger riktigt snyggt, nu pratar jag om email eller forum spelande.