MMORPG + Rollspel = Sant
Du har så fel man bara kan ha i mina ögon ^^.
Det onlinerollspel som jag spelar heter
EVE Online och är nu ute i sin andra fria expansion av spelet. I detta spel kan man spela precis hur man vill och allting avgörs av hur man själv uppträder, man blir nämligen bemött som man själv bäddar för sig.
I detta spel finns det väldigt många som verkligen rollspelar allting. Från vilka skepp de flyger med, hur de skriver chatinlägg och brev till varandra, till hur de interagerar med andra på forum och över voicecom. Utöver detta spelas det in och produceras många divx-filmer med tema och storyline som faktiskt är riktigt bra. Det finns storyline i spelet samt events som utspelas lite hela tiden där man som rollspelare kan ta en aktiv roll och påverka historien/världens utveckling.
Skillnaden i D&D Online är att det är helt baserat på Eberron d20 samt är en fast icke utvecklande värld anpassad för spelare som har 30 minuters speltid i stöten. Vilket innebär snabba utflykter där man skall lösa gåtor och döda monster innan man går hem för att slicka sår, skratta åt misstag och njuta av skatterna. Däremot har de helt och hållet implementerat d20 reglerna vilket gör mig glad.
Jag har sett allt filmmaterial som finns om D&D Online och kan bara sitta begeistrad över dess grafik och spelmiljö. Om de sköter sina kort rätt kommer JAG att bli den första att skapa ett konto där. Förhoppningsvis med ett gäng kompisar så man kan spela rollspelskampanj i D&D Online utan att behöva vara på samma fysiska plats. Tack vare voiceom kan man ändå kommunicera med sina egna röster för att göra det hela ännu mer 'levande'.