Re: Del 2!
Eftersom första delen mest var "OMG så bra D&D4 är" utan någon motivering (Ligger snubben fortfarande under ett NDA, kanske?) så tänker jag blaja lite om del två istället.
And at the same time, character death isn’t as easy as it used to be. Level 1 characters are front loaded with hit points and abilities, so the old accidental crit by the goblin archer won’t actually kill a player.
Shiny. Level 1-3 i nuvarande D&D är ju ett helt annat spel än resten för att man kan drälla ner på 0 från fulla HP av en enskild attack. Skönt att man slipper den avvikelsen. (Skulle jag nånsin spellett D&D 3.x skulle jag nog börja på level 3. Det finns ju fler fördelar med det iofs.)
XP works a lot differently now too. EVERYTHING you do can pretty much get you XP. The big change is that Social Encounters will net you xp. Traps and puzzles are XP based rather than just CRs. And taking a tip from WoW, there are even QUEST REWARDS now.
Ta det lugnt med versalerna, grabben. Quest rewards har vi diskuterat tror jag, och det lät ju bra. Nån jeppe på RPGnet tyckte att det lät som ett steg mot WoW-ifiering. So what, tycker jag. Jag är glad att WOTC har insett att D&D har en nisch och låter andra spel fylla de andra nischerna.
Allmänt ballt.
And nothing, I repeat, NOTHING, takes away XP anymore. No more level loss. No more XP to fuel abilities or make magic items. Nothing. In fact the book encourages you to award XP to absent players, just so everyone always has the same amount and is playing at the same level.
Det stycket ensamt hade sålt mig på D&D 4. Gygax roterar väl i sin grav nu, men skit i honom.