Dungeons & Dragons blir tv-serie

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det verkar som att världens populäraste rollspel kommer att bli tv-serie på Netflix. Den kommer tydligen inte ha något med de nya filmerna att göra utan vara sin egen grej. Vad tycker ni om detta? Vad är era förhoppningar och farhågor?

Jag hoppas att de lutar sig mycket mot det rollspeliga, precis som den senaste filmen, med ett band of misfits som råkar ut för äventyr. Det får gärna vara lika mycket humor som i den senaste filmen, men har inte heller något emot en mer seriös ton. Hoppas inte på politiska intriger vid hov utan vill ha det mer äventyrliga i stil med grottor, drakar, skelett och artefakter. Vet väldigt lite om världen Forgotten Realms (det är väl en värld?) så har ingen aning om den lämpar sig som miljö för en tv-serie.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
(det är väl en värld?)
Ja. Fast världen heter Toril, FR är namnet på rollspelssettingen. Den är enormt stor och spretig, en kitchen sink fylld med kitchen sinks, med extra allt ovanpå. Man kan göra vad som helst med den, och typ allt finns i den. Och nivån går från brottas med vättar i gyttja till bekämpa gudar med världsförstörarvapen.

I övrigt håller jag med dig!

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag vill att det ska vara som The Gamers ocv klippa fram och tillbaks mellan spelarna vid bordet och äventyrarna i fantasy världen.
Det hade varit coolt om historien som spelas upp kunde hoppa lite fram och tillbaka i tiden också. Man ser krigardvärgen slå ner fiender till höger och vänster som en virvelvind, sen avbryts allt av att spelledaren vid spelbordet säger "Fast vänta lite! Din dvärg var ju omtöcknad av giftet han fick i sig tidigare, han kan ju inte slåss nu!". "Javisst ja" säger spelaren och sen utspelar sig samma scen på ett helt annorlunda sätt. Typ.

God45

#PrayersForBahakan
Det hade varit coolt om historien som spelas upp kunde hoppa lite fram och tillbaka i tiden också. Man ser krigardvärgen slå ner fiender till höger och vänster som en virvelvind, sen avbryts allt av att spelledaren vid spelbordet säger "Fast vänta lite! Din dvärg var ju omtöcknad av giftet han fick i sig tidigare, han kan ju inte slåss nu!". "Javisst ja" säger spelaren och sen utspelar sig samma scen på ett helt annorlunda sätt. Typ.
Ja! Exakt!

Och spelarna har en handling i verkligheten medan karaktärerna har sin handling. Sedan speglar de varandra tematiskt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja! Exakt!

Och spelarna har en handling i verkligheten medan karaktärerna har sin handling. Sedan speglar de varandra tematiskt.
En sån TV-serie hade varit helt fantastisk.

Arrikir

Venator
Medhåll! Det kan bli toppen eller råkasst beroende på hur de väljer att göra det hela. gör de som senaste filmen så tror jag det kommer bli bra. Har skaparna någon medienärvaro kan de slänga in blinkningar och påskäögg lite här och var.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Vad tycker ni om detta?
Superkul! Ser gärna mer påkostad fantasy som serier.

Vad är era förhoppningar och farhågor?
Tror min största förhoppning är att den kan behålla tonen från filmen och från annat populärt D&D-adjacent, e.g. Critical Role. Tycker fantasy av det här slaget funkar som bäst när den inte försöker ta sig själv på så stort allvar men utan att bli flamstrams. (Alltså, karaktärerna i den porträtterade världen tar det som sker på allvar, men som publik kan du skratta åt det.)

Min största farhåga är att det kommer ge varenda ultraincelneckbeard 100 nya anledningar att säga "well acktually" och spä på med illa dold rasism och sexism. "IT'S NOT HISTORICAEAALLYLY AACKCURRATTE!" Ät eldboll, neckbeard.

JohanL

Champion
Förhoppningsvis lär de sig av hur bra filmen fungerade.

Personligen skulle jag tro mer på vuxenanimerat än live-action om man inte har världens högsta budget - som bekant är det fantastiskt lätt att få fantasy att se cheesigt ut.

Hundenilunden82

Warrior
Det kan som andra nämnt bli hur bra som helst men också hur råkasst som helst så jag är I dagsläget försiktigt nyfiken

Rangertheman

Myrmidon
Tror min största förhoppning är att den kan behålla tonen från filmen och från annat populärt D&D-adjacent, e.g. Critical Role. Tycker fantasy av det här slaget funkar som bäst när den inte försöker ta sig själv på så stort allvar men utan att bli flamstrams. (Alltså, karaktärerna i den porträtterade världen tar det som sker på allvar, men som publik kan du skratta åt det.)
Jag har precis samma förhoppning, med en grundton som liknar filmens. Gärna adventure-of-the-week med en övergripande arc.

Jag personligen tycker att en The Gamers-variant hade varit suverän, men är lite osäker på hur det landar hos de som bara vill ha en fantasyserie och inte en uppenbar rollspelskoppling. Fast det kanske funkar hur bra som helst och blir en rekryteringskanal :)

Tillägg: Jag blev gruvligt bränd av Shannara, så jag tillåter mig bara att vara mycket försiktigt positiv.

JohanL

Champion
Tv-serien showrunnern är mest känd för har 7,3 på IMDB och 65% på RT, så svårt att dra några större slutsatser av det heller.