Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Har nu köpt startern till nya DDM och är positivt överraskad. Utan att ha hunnit provspela än så kan jag direkt säga att reglerna har slimmats till och förenklats något, utan att förlora den taktiska aspekten.
Man har dessutom fastställt vissa undantagsregler (som t.ex "poison") och fört in dem i grundreglerna som bl.a "ongoing effects". Man har tillfört i grundreglerna effekter som "dazed", "immobilized", "staggered" etc. vilket borde medföra att regler på kort som trumfar grundreglerna blir ovanligare. Det tycker jag är positivt.
Moralslag har försvunnit och ersätts istället av att en varelse som går ner på 50% HP istället räknas som "bloodied" vilket gör varalesen sårbar för vissa typer av attacker och förmågor.
Det här är bara några exempel, men överlag känns hela systemet mindre spretigt, mindre krångligt men med ett roligare taktiskt djup.
Nya factions och alignments hintar något om vad D&D4 kan bli, och om det stämmer så ser jag varmt fram emot årets stora rollspelssläpp.
Jag har hittills inte hittat någonting i nya DDM som är sämre än den tidigare utgåvan, utan konstaterar glatt att det verkar vara en solid och genomarbetad ny version att sätta tänderna i.
Nu hoppas jag bara att Wizards låter oss leka lite mer med våra gamla plastgubbar och släpper nya kort till tidigare expansioner än bara Desert of Desolation och Night Below.
- Vitulv
Man har dessutom fastställt vissa undantagsregler (som t.ex "poison") och fört in dem i grundreglerna som bl.a "ongoing effects". Man har tillfört i grundreglerna effekter som "dazed", "immobilized", "staggered" etc. vilket borde medföra att regler på kort som trumfar grundreglerna blir ovanligare. Det tycker jag är positivt.
Moralslag har försvunnit och ersätts istället av att en varelse som går ner på 50% HP istället räknas som "bloodied" vilket gör varalesen sårbar för vissa typer av attacker och förmågor.
Det här är bara några exempel, men överlag känns hela systemet mindre spretigt, mindre krångligt men med ett roligare taktiskt djup.
Nya factions och alignments hintar något om vad D&D4 kan bli, och om det stämmer så ser jag varmt fram emot årets stora rollspelssläpp.
Jag har hittills inte hittat någonting i nya DDM som är sämre än den tidigare utgåvan, utan konstaterar glatt att det verkar vara en solid och genomarbetad ny version att sätta tänderna i.
Nu hoppas jag bara att Wizards låter oss leka lite mer med våra gamla plastgubbar och släpper nya kort till tidigare expansioner än bara Desert of Desolation och Night Below.
- Vitulv