Nekromanti Dungeons & Dragons och d20-forumet återöppnat! ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Igår släpptes som bekant Dungeons & Dragons 4th Edition i butiker världen över.

Med anledning av detta har jag återöppnat Dungeons & Dragons och d20-forumet här på Rollspel.nu.

I fortsättningen är det alltså där som diskussioner om D&D och d20 ska föras.

Game on!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Placering av forumet

Jag tycker att det är vettigt att D&D-forumet är öppnat igen, eftersom den nya regelversionen (förhoppningsvis) gör att det diskuteras så flitigt att ett eget forum är motiverat.

Vad man däremot skulle kunna diskutera är var forumet ska vara placerat. Just nu ligger det under kategorin Rollspelsforum, vilket inte känns helt logiskt, etersom övriga forum i den kategorin inte är spelspecifika utan tar upp en viss aspekt av hobbyn, oberoende av spel. Det hör uppenbarligen inte hemma under kategorin Officiella rollspelsforum, såvida inte Wizards of the Coast tagit sitt förnuft till fånga, insett att rollspel.nu är den bästa rollspelssajten i världen och bestämt sig för att deras officiella forum ska ligga här. Allmän diskussion är också fel kategori, eftersom forumet rör rollspel och inget annat. Rimligtvis borde det ligga under kategorin Övriga forum eftersom det är spelspecifikt, men inte officiellt.

Eller så kan det ligga kvar där det ligger. Jag bara tänker högt.

/tobias

Dante

Staff member
Re: Placering av forumet

Jag klurade faktiskt en hel del på var jag skulle lägga det.

I slutändan resonerade jag som så att det är ett rollspelsforum – men inte ett officiellt sådant – och därför tyckte jag att det passade bäst där det nu ligger.

Hunk

Hero

Dante är gud - forumet ligger på helt rätt plats! Näst högst upp i listan är nästan gott nog. Yippee!!!!!!

Johan K

Gammal & dryg
Well, känns som ett bra öppnande !
Inte för att D&D är ett av mina favvospel, så erkänner jag att det är ett spel som påverkar myckt & månget av oss.

/ Johan K, som gör hatten av för öppnandet av deta forum

Ymir

Liten kantbaron

Jag tycker åtminstone att "rollspelsmakande" borde ligga före D&D. Det ser väldigt osnyggt ut som det är just nu.

- Ymir, tycker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Yes, Yippie, hurra och yahoo! [NT]

N = No Trams

//krank, som äntligen slipper D&D-diskussioner i forum han faktiskt bevakar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag tycker åtminstone att "rollspelsmakande" borde ligga före D&D. Det ser väldigt osnyggt ut som det är just nu.
Det håller jag med om. Rollspel och rollspelsmakande borde ligga först, sedan kan andra forum få komma i den ordning de behagar.

/tobias

Dante

Staff member

Ymir said:
För att?

Rickard

Urverk speldesign

Dante said:
Ymir said:
För att?
"Hej och välkomna till ett forum där vi främst prioriterar allmänt rollspelssnack och D&D".

/Han[/] som, inte direkt objektivt, hade placerat det i Övriga forum

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Instämmer!

Alltså, bra med att det får ett eget forum men hemsk placering

Placeringen känns väldigt ointuitiv där den ligger. Det känns konstigt att peta in ett specifikt spelforum, bland massa "allmänna". Jag tycker so msagt var, det ligger i rätt kategori, men att den där är ologiskt placerad. Jag skulle ha flyttat den längst ned, vilket jag tycker är den enda logiska placeringen.

Rickard

Urverk speldesign

Dante said:
Han said:
Han[/] som, inte direkt objektivt, hade placerat det i Övriga forum

För att?

Höstdimma ligger där. Rollspel som rollspel. Övriga forum kommer däremot väldigt långt ner. De passar nog bättre att vara över Allmän diskussion. Eller undrade du varför jag inte tyckte det var en objektiv åsikt? :gremsmile:

Om du inte förstår Ymirs[/XB tanke, testa i tanken med att byta plats på D&D- och Höstdimmeforumet och se vad du tycker om det. Jag ser inte riktigt varför d20, som är inofficiellt, ska komma före alla andra officiella forum. Fast jag är ju inte TF Forumsredaktör heller. (Jag ser inte heller varför spelrelaterade saker ska komma efter Allmän diskussion. Det känns som det meddelar "Det här är bottenskrapet som till och med hör mindre hemma på en rollspelssite än OT och diskussioner kring själva forumet. :gremsmile: )

Bra att d20-forumet återöppnats, förresten.

/Han[/XY som undrar varför folk, när de citerar hans signatur, tar bort snedstrecket

Dante

Staff member

Han said:
Om du inte förstår Ymirs tanke, testa i tanken med att byta plats på D&D- och Höstdimmeforumet och se vad du tycker om det.
Um … inget ont om Höstdimma, men D&D är, typ, världens största (och ett av Sveriges fyra största) rollspel – och Höstdimma är det inte. Det är som att i tanken byta plats på Kebnekaise och Kinnekulle. Jag förstår inte vad du är ute efter (bortsett från att Höstdimmeforumet eg. borde ligga någon annanstans än under »Övriga forum«.

Han said:
Jag ser inte riktigt varför d20, som är inofficiellt, ska komma före alla andra officiella forum.
Den ordning som forumen listas i på forumssidan är inte någon viktighetsordning eller brahetsordning. Det är bara ett försök att sortera forumen under diverse rubriker så att det blir lättare att hitta dem och/eller förstå var de hör hemma.

Rollspel är vad Rollspel.nu ska handla om; alltså listas kategorin »Rollspelforum« först. D&D-forumet är definitivt ett rollspelsforum – varför det förstås bör sortera under denna rubrik.

De olika officiella forumen är vart och ett smalare i sin inriktning än t.ex. Rollspels- eller Rollspelsmakarforumet. Därför känns det rimligare att lista de breda forumen först och de smalare dito därefter.

D&D-forumet är inte officiellt och kan därför förstås inte listas bland övriga officiella forum. Det är heller inget övrigt forum (där »övrigt« bör vara »icke rollspel«) och hör därför bäst hemma bland de andra Rollspelsforumen.

Ymir

Liten kantbaron

Vad jag menade var mest att 'rollspel' och 'rollspelsmakande' borde komma efter varandra eftersom de börjar med samma ord. Som det är nu ligger D&D-forumet insprängt mitt mellan dem, och det ser hemskt osnyggt ut.

Sedan håller jag förvisso med Han om att D&D rimligen borde ligga under samma kategori som Höstdimma, men det är en helt annan femma.

- Ymir, förtydligar

Zire

Swashbuckler

Skulle man inte kunna ha en avdelning "inofficiella forum" där D&D och Höstdimma ingår?

Allting annat under "Rollspelsforum" inriktar sig ju mot alla system, så det ser lite konstigt ut med D&D där. (För att inte tala om att det ser konstigt ut med Höstdimma under "Övriga forum" när det redan i forumsbeskrivningen benämns som ett rollspel.)

Ackerfors

Alas, your rapids!

Zire said:
Skulle man inte kunna ha en avdelning "inofficiella forum" där D&D och Höstdimma ingår?
Jag tycker det låter vettigt, en ny kategori strax efter de inofficiella forumen. Förut hette ju den kategorin "independent-forum", men eftersom allt fler blev officiella och saker som Disciples of Shagul och Zinescene flyttades om behövde kategorin byta namn. Kanske går det att rationalisera bort "Övriga forum"-kategorin om man gör en kategori med Inofficiella forum, eller så.

Pom

Swashbuckler

Ackerfors said:
Jag tycker det låter vettigt, en ny kategori strax efter de inofficiella forumen.
Det skulle man absolut kunna göra. Fast mitt förslag är istället att ändra namn på "Officiella forum" till "Enskilda rollspelsfora" eller någonting ditåt. Där kunde man ha alla spel man tycker skall ha ett enskilt forum. Är forumet dessutom officiellt kan man väl nämna det inom parentes i forumets rubrik så att alla ser det.