talgboll
Rollspelskollektivet
- Joined
- 24 Apr 2014
- Messages
- 242
Som jag skrev innan så testade jag Dungeonslayer med två spelare (jag var SL) som aldrig spelat rollspel förut. Det var också första gången på evigheter sen jag rollspelade (bara läst och skrivit i en massa år). Reglerna är bra för nybörjare. De är enkla (få raser, få klasser, få stats etc) och tydliga (checks och stridsregler är likadana och okomplicerade). Det tog inte så lång tid att göra rollpersoner (ca en timme). Jag hade dock gärna sett mycket mer information om spelvärlden. Jag har inga problem att beskriva en generisk polariserad fantasyvärld men trist att spelskaparen inte ger något att spela i.
Körde första delen i det medföljande lilla introäventyret. Standard simpelt repetitivt grottröj. Rälsat. Lider av samma problem som alla såna upplägg har. Ska funka med alla slags rollpersoner dvs svårt med personliga motiv, incitamenten (uppdrag från okänd) för att göra det äventyrsskaparen vill att rollpersonerna ska göra är ytterst tunna och spelaragensen är nästan obefintlig (tvång). SLP existerar endast som resurser, dvs har info som behövs för att RP ska ta sig vidare. Oerhört lite ROLLspelande, mest taktisk strid och tärningsrull (typ nästan som brädspel).
Spelarna testade typ för min skull, så de är inte övertygade (beställt Trail of Cthulhu eftersom de eventuellt kunde tänka sig att testa igen men då med mer detektivspel och önskade både mer rollspelande och tärningsslående) men de var duktiga och det var kul. Och givande för mig själv. Jag gissar att ett sånt här spel antingen är gjort som en nybörjarspel eller av nostalgiska skäl. Jag spelade sånt här på det här sättet när jag var 14 år 1991 och tyckte det var ganska kul men började snart ändra åsikt. Det var därför kul att testa igen och intressant att få syn på mina egna preferenser. Mest slående var att jag tydligen är nästan totalt ointresserad av att beskriva skeenden. Vad som händer. Handlingar. Miljöbeskrivningar var helt ok men att beskriva konsekvenser av handlingar var speldödande tråkigt. Tvärtom var det otroligt roligt att gestalta SLP i ord och kroppsspråk. Inlevelsen. Improvisationen. Dialogen. Skoj att få det bekräftat men också att få _känna_ det i spel. Analysera ens känslor medan man känner dem.
Så finns det någon som kör tärningsfritt och karaktärsdrivet med hög spelaragens (dock helst inte för indiestyrt som Fiasco), så holler at your boy, Malmö. Svårt att köra annat än one offs med lärarjobb och småbarn. Kontinuitet är inte att tänka på.
/Max
Körde första delen i det medföljande lilla introäventyret. Standard simpelt repetitivt grottröj. Rälsat. Lider av samma problem som alla såna upplägg har. Ska funka med alla slags rollpersoner dvs svårt med personliga motiv, incitamenten (uppdrag från okänd) för att göra det äventyrsskaparen vill att rollpersonerna ska göra är ytterst tunna och spelaragensen är nästan obefintlig (tvång). SLP existerar endast som resurser, dvs har info som behövs för att RP ska ta sig vidare. Oerhört lite ROLLspelande, mest taktisk strid och tärningsrull (typ nästan som brädspel).
Spelarna testade typ för min skull, så de är inte övertygade (beställt Trail of Cthulhu eftersom de eventuellt kunde tänka sig att testa igen men då med mer detektivspel och önskade både mer rollspelande och tärningsslående) men de var duktiga och det var kul. Och givande för mig själv. Jag gissar att ett sånt här spel antingen är gjort som en nybörjarspel eller av nostalgiska skäl. Jag spelade sånt här på det här sättet när jag var 14 år 1991 och tyckte det var ganska kul men började snart ändra åsikt. Det var därför kul att testa igen och intressant att få syn på mina egna preferenser. Mest slående var att jag tydligen är nästan totalt ointresserad av att beskriva skeenden. Vad som händer. Handlingar. Miljöbeskrivningar var helt ok men att beskriva konsekvenser av handlingar var speldödande tråkigt. Tvärtom var det otroligt roligt att gestalta SLP i ord och kroppsspråk. Inlevelsen. Improvisationen. Dialogen. Skoj att få det bekräftat men också att få _känna_ det i spel. Analysera ens känslor medan man känner dem.
Så finns det någon som kör tärningsfritt och karaktärsdrivet med hög spelaragens (dock helst inte för indiestyrt som Fiasco), så holler at your boy, Malmö. Svårt att köra annat än one offs med lärarjobb och småbarn. Kontinuitet är inte att tänka på.
/Max