Nekromanti Dunkel & Drakar

olaberg

Hero
Minimalt spel med gamla vibbar, ett utkast.

Ska förminskas till vikt A4, därav de stoooora bokstäverna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skiljer det sig på något avgörande sätt från Dunder och Drakar (förutom att två av bokstäverna ändrats :gremwink:) eller är det helt enkelt två olika översättningar av samma sak?

/tobias

olaberg

Hero
Vid en andra anblick ser man att det lägger sig närmare OD&D än 1e. Krigaren har 1t8 som livstärning t ex.

Från d20 är endast tilltaget med positiv pansarklass hämtat.

(Dunder & Drakar däremot är d20 på svenska. Ett hedervärt, men annat, initiativ)

Dunkel & Drakar är vad en kompis kallade "D&D" på skoj när vi spelade 1e förr i världen.

Det syftar åt att ge spelupplevelsen av OD&D, inte av 1e, 2e, 3e eller folköls-D&D (3,5).

Kultkult

Veteran
Utkast såklart men var är världen och stämningen? Det finns bara enkla regler. Har jag missat något?

olaberg

Hero
Lite tanken att det ska vara bare-bones. För att man ska kunna smaksätta själv. Bring your own fluff.

Läser igenom mina OD&D-häften, förebilderna. Det finns förvånansvärt mycket fluff där, trots det kompakta formatet.

En hel del är illustrationer. Annars: monster och magiska föremål antyder vilken sorts värld vi talar om.

Har ni några förslag på bästa sätt att fluffa till? Illustrationer? Små berättelser?

Thermight

Warrior
Hur går det med Dunkel & Drakar?

Har ni hittat något fluff; Illustrationer eller små berättelser?

Förresten, har ni kollat in Mazes & Minotaurs?

olaberg

Hero
Re: Hur går det med Dunkel & Drakar?

Jag kan sno ihop en liten berättelse. Jag är rätt driven på att teckna också.

Jag vet däremot inte hurpass mycket fluff som krävs i grundregelhäftet. Jag funderar på om inte en hel del fluff kommer att komma automatiskt i och med monster, magiska föremål, samt effektbeskrivningar.

I andra häften alltså, jag är sugen på att låta grundregelhäftet utgöra en tjugosidig krunchig kärna.

Eftersom det är mödosamt och inte speciellt roligt att kompilera monsterböcker i bokstavsordning. så funderar jag på att skita i det för stunden och istället ägna mig åt att skriva moduler. Hellre låta monstren och föremålen dyka upp i moduler.

Vi får se.

olaberg

Hero

Här är dubbelsidig pdf för vikt a4 (inlaga) samt detsamma för omslaget (skrivs lämpligen ut med färgskrivare på lite styvare papper (jag använder 250g för omslag och vanligt 80g för inlagan)

Vikt a4 skapad med http://fundament.se/scrap.jnlp

Thermight

Warrior

Jag gillar formatet med 20 sidor. Och tanken att splitta upp innehåll som inte hör till reglerna i moduler.

Jag tycker att en av de viktigaste ingredienserna som gör att ett rollspel är bra är själva äventyren. Gillar också idén att introducera monster, speciella föremål etc. i dem så att de får ett sammanhang, istället för att bara radda upp allting i en lista.

Om man ska ha speciella föremål, monster och magier i själva grundboken tycker jag att det är en bra ide att hålla sig kort. En kort välbalanserad lista på 'vanliga' typer. Speciella föremål och monster behöves ett äventyr till.

Jag kollade på de där bok-prototyperna. Såg sjysst ut. Men kommer illustrationerna att se ut som på omslaget(sjysst old-school vibb), eller som den där frost-jätten?

Jag började rita på några bilder av 'klasserna'. I en ikonliknande stil. Jag kan skicka när jag kommit längre så kan nu säga om ni tror det passar in i spelet.

olaberg

Hero

Illustrationerna som finns nu är lånade från Basic Fantasy. Min egen teckningsstil ligger närmare omslaget än frostjätten.

Tack för feedback. Vad gäller kort och konsist: förebilden stavas OD&D (de tre små häftena). Läs formelbeskrivningarna i Men & Magic så förstår du.

Och det går också bra med spelet så tillvida att vi spelar det! Och har roligt. Högsta graden än så länge: 2:a.