Nekromanti Dust Devils

JonasM

Veteran
Har nyligen läst det och gillar det skarpt.

Reglerna är tajta och driver stenhårt på mot berättelsens klimax. Väldigt fokuserat, inte mycket dödkött där.

Välskrivet och pang på; bra exempel och tips för både spelare och spelledare (kallad "The Dealer").

Har tyvärr inte spelat det än, men det hoppas jag ska rättas till inom kort.

Yokiboy

Veteran
Jag har inte heller hunnit spela Dust Devils Revenged ännu, men satan vilket tajt spel det är! Jag hoppas få spela det så snart som möjligt. Olyckligtvis är western inte en så het genre bland mina kompisar och spelet lider av att kool westernslang inte funkar på svenska.

Bland det intressantaste med DD är att det bara är att sätta sig ner och hitta på en intressant situation och sen skapa karaktärer ihop och börja lira på rotmos!

En till bra grej med DD är att det var mycket enkelt att översätta de viktiga termerna och rollformuläret till svenska, vilket jag funnit hjälper vårt spelande enormt.

Mors,

Jocke

Mogger

Hipsteranka
Mutant?

Skulle det här kunna vara ett spel att köra coola tighta storys till Mutant på? Jag skulle nämligen gärna ha ett system för enkvällsdrama. Western och Mutant har ju på många sätt samma inställning till settingen - hårt, oförlåtande och smutsigt. På alla plan.

JonasM

Veteran
Re: Mutant?

Mmm ... Kanske.

Även om Dust Devils rör sig på ett personligt plan och låter protagonisterna ställas inför dilemmat "Shoot, or give up the gun", handlar Dust Devils i förlängningen om hur djupt rotat våldet var/är i det amerikanska samhällsbyggandet. Det är högintressant, och jag ser hur man ganska lätt skulle kunna föra över det till ett mer "svenskt perspektiv" genom att t.ex. använda sig av Pyrisamfundet.