Inte så mäktigt
Men kul ändå var det enda fältslag som jag hitintills har haft i min kampanj EON Teens.
Vilka var inblandede och varför?
På den ena sidan 750 dvärgar som marscherade ner från bergen väster om asharien. På den andra (spelarnas sida) stod 100 Ashabaswas (beridna) , 500 Heneaalver samt som försärkning senare under slaget 200 Gurder (på droger), 50 ulvryttare, 100 Tirakkrigare samt 10 skogstroll. (Jag tar siffrorna ur minnet så det kan "diffa" något men ungefär så.)
Angående varför så är väl den främsta teorin följande:
"Men va faan, varför kommer det en hel dvärgarme ner här och bränner och har sig???"
"Det kanske är dvärgår..."
"Vaaa?!?"
"Ja, dvärgar kanske är som lämlar, vart tionde år så marscher det iväg en arme mot kusten."
"Nej du, det där är ju Heeelt ologisk."
"Varför då?"
"vart åttonde år måste det ju vara, dvärgar kan ju bara räkna till åtta."
(Vill inte avslöja den verkliga sanningen här då mina spelare läser detta forum.)
Vem/vilka vann och hur gick det till?
Den "alierade" sidan vann knappt. De två främsta orsakerna till det var väl dels att deras förstärkningar kom påpassligt och dels att ett "kompani" tungt dvärainfanteri (150man) oväntat bröt och flydde tidigt i slaget efter en rätt mjäkig närstrid med en ungefär hälften så stor enhet heneabågskyttar. (Ja se det är obt6 förtjänst sånt, skulle aldrig ha hänt i ett friformsspel
Vilka blev konsekvenserna?
Dvärgarna drevs på flykten och blev till största delen ihjälförföljda på den nordashariska stäppen. Ashabaswas kunde bo kvar i sin by, Heneai-Tirak aliansen stärktes ytterligare, spelarna blev hjältar (sort of=). Ashariska armen har också nu blivit underrättad och förbereder en "undersökning" av vad som egentligen hände och eventuella straffexpeditioner.
/Bjorn