Nekromanti Dvärga fästen

King Kromm

Hero
Uppskattningvis, hur stora förluster skulle thalanmur lida om dom intog det där dvärga fästet som ligger vid gränsen till colonan? Visst, det kanske är lie osannolikt att det skulle lyckas, men om det nu gjorde det??

/King Kromm

Ymir

Liten kantbaron
Om de försökte inta Kholon-ren-Ghor-Drezin? Stora, och det skulle också göra både Ghor och Drezinklanen till Thalamurs fiender, vilket kanske inte är någon höjdare med tanke på att Ikham-renk-Ghor ligger mitt i Thalamur.
Khrun klan Drezin är för övrigt den coolaste dvärgkungen av dem alla, möjligtvis undantaget Lamark, Midar och arabdvärgen i Zolod-ren-Elall. :)

- Ymir, gillar drezin som faen

Krille

Super Moderator
"Uppskattningvis, hur stora förluster skulle thalanmur lida om dom intog det där dvärga fästet som ligger vid gränsen till colonan?"

Kholon-renk-Ghor-Drezin kan vid allmän mobilisering få ihop kanske 50.000 dvärgar.

För att kunna göra ett anfall mot en välbefäst bort skulle det i så fall krävas ca 150.000 man för att man vill företa sig belägringen och ha en chans att klara av det. Det är hela Thalamurs armé. Dvärgarna har dessutom väl upplagda förråd, massor med förberedda ställningar, bakdörrar, lång uthållighet, flyktvägar, metoder att gå runt fienden och anfalla honom i ryggen et cetera.

En mer rimlig gissning skulle vara att det behövdes ca 500.000 man för att inta dvärgafästet för att kunna täcka alla sådana fula tricks. Det är tre gånger så mycket som Thalamur kan mönstra över hela riket. Räkna med ca tioprocentiga förluster, och Thalamur blir förmodligen av med 50.000 man eller en tredjedel av hela rikets här.

En grov och vild gissning, förstås, och då har vi fortfarande inte räknat in alla andra dvärgafästen inne i Thalamur.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Jaha, nu är det bevisat.
Dvärgar är det mest koboldiska som finns.
Varför kan inte thalaskierna använda sig av magi?
Riv hela skiten med några välriktade jordbävningar.
Ingen skulle våga anfalla thalaskierna, utom möjligtvis jargien och de kan inte skicka sina trupper så långt från sitt land. Dvärgarna borde ju inte överleva då de inte kan några andra aspekter utom geo, hydro, pnemo och pyro.
I mystik & magi står det ju att dvärgarna har en väl utvecklad magiteori och sedan kan de bara använda sig av elementalkrafterna. Hur går det egentligen ihop?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jaha, nu är det bevisat.
Dvärgar är det mest koboldiska som finns.
Varför kan inte thalaskierna använda sig av magi?
Riv hela skiten med några välriktade jordbävningar.
Ingen skulle våga anfalla thalaskierna, utom möjligtvis jargien och de kan inte skicka sina trupper så långt från sitt land. Dvärgarna
borde ju inte överleva då de inte kan några andra aspekter utom geo, hydro, pnemo och pyro.
I mystik & magi står det ju att dvärgarna har en väl utvecklad magiteori och sedan kan de bara använda sig av elementalkrafterna.
Hur går det egentligen ihop?

"I begynnelsen skapade människan Gud"<p><hr></blockquote><p>Dvärgarna är en kort ganske kobolitsk ras men som framför allt använder sig av Taktik och strategi när de bygger sina fort...
Thalaskierna kan använda sig av magi tyvär finns det Dvärgar som använder sig av beskyddade magi som försvårar för Thalaskierna att göra riktig skada med sin magi..
Och att riva hela stället med välriktade Jordbävningar är svårt på grund av envisa Dvärgiska magiker som hindrar jordbävningen att utlösa sig i eller vid fästet..
Och fästets tak och väggar framför allt väggarna är så tjocka att det är svårt att göra riktig skada med hjälp av en magisk jordbävning..
Åååå Dvärgarna kan andra aspekter än Geo, Hydro, Pneu, och Pyro de kan bland annat Ataxa och bio.. Men om man läser det finstilta i Dvärgar och pratar lite med Krille så fattar man DVÄRGARNA kallar inte dom enerigerna Element och därmed anser de inte att de är rena Aspekter så dvärarna föredrar att omvandla de rena aspekterna till dom..
Fast de kan allstra dom med de bara inte kallar det att alstra aspekter..
så går det ihop om jag har fattat det korrekt ? Krille du kan illuminera oss eller ?

I begynnelsen skapade Hatten_jc universum och sen vart jag förkyld och nös ut resten av universum *prosit* någon årtusende till sen kommer jag hämta den stora näsduken och förinta allt...

Biotropi? Var har du läst det?
Dvärgar kan elementarkrafterna och ataxatropi. Varför det är just ataxatropi är troligtvis för att dvärgar är kobolder. Om dvärgarna verkligen hade gått efter sin magiterori borde de lärt sig psykotropi istället för ataxa.

Krille

Super Moderator
"I mystik & magi står det ju att dvärgarna har en väl utvecklad magiteori och sedan kan de bara använda sig av elementalkrafterna. Hur går det egentligen ihop?"

Du gör misstaget att tolka Legio Colonans magiteori som absolut sann.

Dvärgar brukar med lika god grund hävda att Legio Colonans överkomplexa magiteori med 21 aspekter är rörig, inkonsekvent och inexakt. Deras magiteori har raffinerats i tiotusen år till en exakt vetenskap och de har en flexibel modell som fungerar. Ur den synvinkeln är den dvärgiska magiteorin högre utvecklad.

Läs mer om dvärgisk magiteori här.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Enligt regelboken är ju legio colonans magiteori den rätta.
Det finns 21 aspekter punkt slut(kanske en 22e men vem vet).
Plus att jag själv tycker att legio colonans verkar mycket smartare och enklare än dvärgarnas idiotiska magiteori.

Sir Foilan

Hero
Fältslag

Det skulle bli en mäktig strid det! Det får mig att tänka på en sak. Är det nån som spelat/spellett ett riktigt mäktigt fältslag? Isf:
Vilka var inblandede och varför?
Vem/vilka vann och hur gick det till?
Vilka blev konsekvenserna?

Själv har jag planer på att dra igång en sådan kampanj av nåt slag där Jargien, Drunok, Kragg, Dvärgar och till viss del Cirefalier och Asharier är inblandade. Får se om jag orkar ta tag i det...

/Sir Foilan

Bjorn

Hero
Inte så mäktigt

Men kul ändå var det enda fältslag som jag hitintills har haft i min kampanj EON Teens.

Vilka var inblandede och varför?
På den ena sidan 750 dvärgar som marscherade ner från bergen väster om asharien. På den andra (spelarnas sida) stod 100 Ashabaswas (beridna) , 500 Heneaalver samt som försärkning senare under slaget 200 Gurder (på droger), 50 ulvryttare, 100 Tirakkrigare samt 10 skogstroll. (Jag tar siffrorna ur minnet så det kan "diffa" något men ungefär så.)

Angående varför så är väl den främsta teorin följande:
"Men va faan, varför kommer det en hel dvärgarme ner här och bränner och har sig???"
"Det kanske är dvärgår..."
"Vaaa?!?"
"Ja, dvärgar kanske är som lämlar, vart tionde år så marscher det iväg en arme mot kusten."
"Nej du, det där är ju Heeelt ologisk."
"Varför då?"
"vart åttonde år måste det ju vara, dvärgar kan ju bara räkna till åtta."
:)
(Vill inte avslöja den verkliga sanningen här då mina spelare läser detta forum.)

Vem/vilka vann och hur gick det till?

Den "alierade" sidan vann knappt. De två främsta orsakerna till det var väl dels att deras förstärkningar kom påpassligt och dels att ett "kompani" tungt dvärainfanteri (150man) oväntat bröt och flydde tidigt i slaget efter en rätt mjäkig närstrid med en ungefär hälften så stor enhet heneabågskyttar. (Ja se det är obt6 förtjänst sånt, skulle aldrig ha hänt i ett friformsspel:)

Vilka blev konsekvenserna?

Dvärgarna drevs på flykten och blev till största delen ihjälförföljda på den nordashariska stäppen. Ashabaswas kunde bo kvar i sin by, Heneai-Tirak aliansen stärktes ytterligare, spelarna blev hjältar (sort of=). Ashariska armen har också nu blivit underrättad och förbereder en "undersökning" av vad som egentligen hände och eventuella straffexpeditioner.

/Bjorn