Nekromanti Dvärga kulturer

hatten

Swashbuckler
Proffesor Hattenikus Nhoj Nosslarc reste sig från bänken och satte ner anteckningarna om Alver var vid han spände sina ögon i eleverna.
"Ja vi har nu avslutat våra lektioner i de olika alviska kulturerna och ska börja diskutera Dvärgarnas kulturer och olika samhällen.
De första tre månaderna ska vi gå igenom Vonthar dvärgarna olika subkulturer och utbredning den första månaden kommer vi specifikt studera Ghor dvärgarna som är representiva och ursprunget för de andra Zolot, Drezin och Roghan som ni kommer få studera enskilt mer nogrant. Några frågor ??

Ja det ska bli pappers inlämning minst 45 sidor som vanligt men ni kan få välja vilken klan ni ska studera Dvärgar förtjänar extra arbete för att förstå.!
Neej Som dvärg får du inte studera din egen klan bra att du på minde mig! Ni som är dvärgar kommer få till uppgift att studera HUR de olika dvärgarnas interagerande med omgivande kulturer fungerar praktist teoretiskt och historiskt. Ni kan välja vilka av de omgivande om ni tar Alver, Mänsklig eller Tirakisk..
"Tystnad Ni är Dvärgar inte är ni väll rädd för lite arbete va !!!"
"Det var bättre ja när de vi är klara med Vontar dvärgarnas historia och kultur ska vi gå in på de andra grupperna av Dvärgiska kulturer de som upptäckte solen på andra kontinenter de som inte fick Vonthars ord till sig."
Alla här vet hur många kontinenter som existerar på Mundana nu mera så jag tänker inte gå in på det men ni vet alla att åtminstonde på hälften av dessa har Dvärgar upptäckts och deras kultur har varit minst lika varierad som mänsklig i jämförelse med varandra.

Exempel kan tas från Mikrila Dvärgarna som dyrkar ett Matriariskt gudinna och som anser solen är symbol för manlig livs kraft och Planeten mundana för kvinnlig skapelse kraft. Dessa dvärgar som historiskt och kulturellt skäll bosatt sig i grottor och levt ett agrikulturelt liv där deras smides kunskap är sådan de har lärt sig från de mänskliga kulturerna i omgivningen de anser att gruvarbete är en synd och att Gudinnan Mikrila visade dom vägen till ljuset för att de skulle slipa mörkret..

Sen har vi Hargard Dvärgarna dessa som många av Vontar dvärgarna föraktar och vägrar anse som blodsfränder. Enligt legenden så hade de en vontar liknande kultur men deras präster vart dödade i pest och deras kultur dog ut majoriteten av dom flydde för livet från sina döende samhällen och när de väl började samlas runt den gigantiska Hargard bergskedjan så var det i tio olika byar som var för sig utan kontakt sins emellan började söka nya gudar och nya kulturer..
Sen finns givet viss mörkrets Dvärgar de som ansåg tidigt att solen var ond farlig och endas mörkret i grottorna var ett tryggt liv de är några av de mest oskydliga och ofraligaste både teknologiskt och militärt i mudana..
Detta är givet viss bara några av de mer kända grupperna av Dvärgar i Mundana ni kanske känner till flera ? ""

Med de orden satte sig Proffesor Hattenikus Nhoj Nosslarc ner vid bänken och kollade hur de olika eleverna började bläddra i böckerna och några använde datorerna för att söka information på nätet...

hatten

Swashbuckler
För hoppnings viss ett start skott till en Diskution OM Alternativa Dvärgiska kulturer i Munada..
Jag menar VI människor är otroligt varierade även i Fanasy värden Mundana..
Så varför kan inte dvärgar ha kommir fram på andra ställen i Mundana och utvecklat andra typer av kulturer..

Och det är roligare att leka med berättelse formen ibland..

hatten

Swashbuckler
*ler* tanken på Dvärgar på havet är en udda och go tanke *ler* men å andra sidan om det ska vara Eon Dvärgar är den tanken omöjlig.. ( läs det finstilta om dvärganas balans sinne )
I vilket fall som helst är det inte omöjligt att de använder sig av vrakplundring eller är skeppsbyggare åt andra folk...
Exempel

Driliz kliade sitt skägg medans han funderade på hur han skulle förklara han hande en känsla att den andra Dvärgen skulle behöva en ordentlig förklaring och att han själv skulle behöva få reda på mer om Dvärgarna i det exotiska Asharien så med en djupt klunk av ölet som var under bart gott brygt av vontars blod hade de andra dvärarna mumlat om...
Mäster Khizim klan Ghor mäster Ghor sa du att du hette utalade jag det rätt; Undrade Driliz ?
Okej ett i inte två Khizm ska komma ihåg det.
Men du frågade vilken klan jag kommer ifrån och ärligt talat vet jag inte ens vad du mäster Ghor pratar om jag är vad du anser en Dvärg det håller jag med om men jag är inte som du kallar en Zolot dvärg min familj är bara Dvärgar vi dyrkar Solguden Nilja och Mångudinna Marlik vi har alltid bott här på öarna ibland så reser vi till nya öar på stora Trä eller vass flottor som vi bygger och vi handlar och hjälper våra kusiner de långa och håriga med tänderna eller Marlik söner som vi kallar dom, Jag tror att ert folk av dvärgar kallar dem Tiraker de är sannerligen ett trevligt folk gillar festa och.
Mäster Ghor är du okej du ser sjuk ut ??
Spets öra Ja du med den arga blicken min vän här behöver hjälp..!!!! ( undrar varför han ser så sur ut.. )