How much wood would a woodchuck chuck?
Orsak? Relevans? C'mon, this is fantasy, man! Varför bor drakar under marken? Varför är alla necromancers magra och har handsvett? Nu när vi äntligen kan få en diskussion där folk har olika åsikter behöver du väl inte komma och förstöra alltihop med fakta och sunt förnuft...
Om man i stället utgår från att alver och dvärgar skulle kriga så blir det en helt annan sak.
Om kriget skulle utkämpas i dvärgarnas terräng skulle dvärgarna vinna. Man kan inte använda magi mot fiender man inte ser, i alla fall inte särskilt effektivt. Om alverna försökte invadera dvärgarnas tunnlar (förutsatt att dvärgarna bor i tunnlar, förstås. I en av mina gamla spelvärldar var de sjöfarare) skulle dvärgarna ha alla fördelar - fällor, bakhåll, lönngångar osv. En belägring skulle nog ochså utfalla till dvärgarnas fördel - det krävs nog mer än alverna har av disciplin och tålamod för att klara av en sån sak. Och dvärgarna skulle knappt märka att de var belägrade - de skulle kunna fortsätta arbeta som vanligt och som jag föreställer mig ett typiskt dvärgsamhälle har de redan strikta vaktturer, ransonering och sånt.
Om dvärgarna däremot kom till skogen för att kriga blir det annorlunda. Alvernas hit&run-takik passar betydligt bättre här, men den fungerar bäst mot lite mindre disciplinerade fiender. Om en alvpatrull skjuter en enda orch kan de lyckas splittra hela gruppen - en del börjar jaga dem, andra försöker fly och resten börjar slåss sinsemellan. Om an alvpatrull skjuter en dvärg har de skjutit en dvärg. Men jag har ändå svårt att tänka mig att dvärgarna skulle vinna - de skulle antagligen inte hitta alvernas städer med mindre än att de systematiskt högg ner hela skogen. Och även om de säkert skulle klara av en sån sak skulle de få en hel del nya fiender på kuppen. Men jag tror inte att dvärgarna skulle lämna sina egna fästen i tillräckligt stor mängd, åtminstone inte särskilt länge. Det skulle ju vara rätt pinsamt att ägna 50 år åt att hugga ner alvernas skog och sen komma hem och upptäcka att en koboldklan passat på att ta över deras egen stad medan de var borta.
Men fientlighet mellan alver och dvärgar skulle knappast leda till krig - på sin höjd skulle båda raserna förbjuda representanter för den andra rasen att komma in på deras område, och med tanke på hur ogärna de ändå gör det skulle det inte märkas någon skillnad.
Så du hade rätt i alla fall. Damn
/JPS