Nekromanti Dvärgar och »dvärgar« i samma värld?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I och med att Persson kom med förslag på en ny nackdel till Saga så tänkte jag att det kanske var lika bra att ta upp det här som jag själv gått och fundera på ett par gånger.

Ni vet, i fantasy har vi ju dvärgar. Eller, jag kanske borde säga Dvärgar, en egen »ras«, mer eller mindre inspirerade av mytologi osv. I verkligheten har vi människor som är småvuxna. De här två grupperna har ju inte nödvändigtvis så mycket gemensamt, kanske är det därför de inte umgås?

Det känns som en oskriven regel att man inte pratar om det ena om det andra redan finns i bilden. På rak arm kan jag inte själv komma på något spel där båda varianterna förekommer, inte någon litteratur heller men där beror det nog mer på att jag faktiskt inte har så stor koll.

Är det någon som kan upplysa mig om nåt exempel? Har du haft med båda varianterna i någon egen kampanj?

nux

Veteran
Tyvärr inte. Nu när du säger det så har man ju faktiskt aldrig varit med om det och inte tänkt på det heller.
Men det låter som en väldigt intressant ide måste jag säg.

solvebring

Superhero
Ja du... Mycket intressant ämne. Har inte tänkt på det förut. Kan tänka mig att problematiken ligger i att skilja dem ordentligt, och just det att dvärgar som ras har sina egna förmågor och kunskaper precis som vilken annan ras som helst medan en mänsklig dvärg ses som just en nackdel eftersom de i jämförelse med normallånga får svårare med vissa saker och just därför får en negativ klang eller ses på som funktionshindrade. Dvs att det kan kännas som ett väldigt känsligt ämne. Jag hade själv känt mig väldigt dömande om jag beskrivit dvärgar så. Usch vad jag blev kluven nu. :gremsmile: Well, tror flera saker men just att ämnet kan kännas lite tabu är nog en anledning i alla fall till varför man kanske inte använder mänskliga dvärgar...

Dock tror jag mig minnas en kort mening om just detta någonstans i Terry Pratchetts På lerfötter som jag nyligen läste ut.

Arfert

Facit
...tyckte det var en cool grej, så jag kommer lägga in den nackdelen i nästa upplaga av Saga!

Sjunde inseglet

Swordsman
På rak arm kan jag inte själv komma på något spel där båda varianterna förekommer, inte någon litteratur heller men där beror det nog mer på att jag faktiskt inte har så stor koll.
Joddå!

Till Drakar och Demoner Trudvang skapade Riotminds bl.a. ett valbart exceptionellt karaktärsdrag (typ attribut) som heter Storlek. Väljs Storlek som negativt exceptionellt karaktärsdrag kan en människa bli dvärgvuxen (eller till och med ännu mindre än Trudvangs dvärgar).

I Eon finns nackdelen Kortväxt som minskar rollpersonens längd med 20% (vilket resulterar i att en meddellång människa blir runt 140 cm lång).

rjonas

Hero
Finns det nåt spel där »dvärgar« inte är kortvuxna alls? Sexfotsdvärgar.

Fienden

Hero
rjonas said:
Det är svårt. Om man är duktig i Eon kan man skapa dvärgar (Ghor/Roghan i vilket fall) på en sisådär 150-160 centimeter. Det är ju NÄSTAN normallängd. :3

Annars nej, det skulle ju förstöra hela idén.

Rising

Vila i frid
I ett avsnitt av The Invisibles så kommer protagonisterna till en gammal cirkus, där en enorm "världens starkaste man"-karl lunkar omkring i stereotyp jaguarpälsmundering. Huvudpersonerna blir lite konfunderad när han förklarar att han är en dvärg.

"Är inte dvärgar kortvuxna?"
"Nah, you're thinking of midgets. I hate midgets. Dwarfs are small on the inside."

Jag har lekt med tanken på att utgå ifrån den där sekvensen för att kunna gestalta en helt annan typ av dvärgar än den klassiska midgårdsvarianten. Jag tror att det skulle pissa off småvuxna, dock.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rising said:
Jag har lekt med tanken på att utgå ifrån den där sekvensen för att kunna gestalta en helt annan typ av dvärgar än den klassiska midgårdsvarianten. Jag tror att det skulle pissa off småvuxna, dock.
Jag har också tänkt i banor som väldigt lätt skulle kunna bli stötande: dvärgar som föds av människor, men har övernaturliga förmågor och i mångt och mycket är något annat än bara korta personer. Enormt lätt att göra fel, men samtidigt mer medeltida än de flesta andra dvärgskildringar.

Storuggla

Champion
""Nah, you're thinking of midgets. I hate midgets."

Han och jag kunde starta klubb.

Storuggla, irrationella hatobjekt kurs A

Storuggla

Champion
"Är det någon som kan upplysa mig om nåt exempel? Har du haft med båda varianterna i någon egen kampanj?"

Jag har faktiskt tänkt i de här banorna förut på jobbet (ja, det är ganska monotont ibland...) och inte kommit på någon bra anledning till varför inte dvärgvuxna och fantasydvärgar finns samtidigt, den bästa anledningen jag kan komma på är att det skulle vara jobbigt att beskriva folk som "han är en dvärg - alltså en männsika som inte vuxit mer, fattar ni?" stup i kvarten. Och om det är den bästa anledningen så skäms jag lite.

Jag tror, och det är med tveksamhet jag skriver detta, att jag sett ett spel där det fanns dvärgar och en slp var mänsklig dvärg. Jag kommer bara inte ihåg vilket det var. Jag ska fundera.

Storuggla, nu sade gubben upp sig okså

tull

Hero
Frågar är vad vi ska kalla de dvärgväxta i en värld med dvärgar (den skäggiga, drickande och yxglada typen).

Småfolk

Lillvuxna

hottentotter

lilleputtar

filurer

luringar

bortkomlingar

rjonas

Hero
Storuggla said:
"Är det någon som kan upplysa mig om nåt exempel? Har du haft med båda varianterna i någon egen kampanj?"

Jag har faktiskt tänkt i de här banorna förut på jobbet (ja, det är ganska monotont ibland...) och inte kommit på någon bra anledning till varför inte dvärgvuxna och fantasydvärgar finns samtidigt, den bästa anledningen jag kan komma på är att det skulle vara jobbigt att beskriva folk som "han är en dvärg - alltså en männsika som inte vuxit mer, fattar ni?" stup i kvarten. Och om det är den bästa anledningen så skäms jag lite.

Jag tror, och det är med tveksamhet jag skriver detta, att jag sett ett spel där det fanns dvärgar och en slp var mänsklig dvärg. Jag kommer bara inte ihåg vilket det var. Jag ska fundera.
Jag slår vad om att det var ett humorspel.

Tuffaste dvärgarna i ett fantasyspel är Mul från Dark Sun. Sterila, skalliga, sexfotsdvärgar med dåligt humör, en fäbless för taggiga benvapen och en penchant för gladiatorspel.

DeBracy

Storuggla said:
Jag tänkte i de här banorna senaste för ett par veckor sedan då jag såg om den där Prins Kaspian-filmen (ja, Narnia ni vet) i brist på bättre att göra.

Där finns det ju människor och »narner«, urbefolkningen i form av talande djur, kentaurer, minotaurer, och förstås dvärgar. En dvärg tillfångatas och avslöjas för rådet och då flämtar alla: OMFG, en dvärg narn! De skulle ju vara utrotade!

Hela grejen föreslår ju ganska kraftfullt att det inte finns »vanliga dvärgar« där.

När det gäller spel med nån slags anspråk på någon slags »realism« på den punkten att mycket funkar som i vår värld så tycker jag man tappar någon slags dimension om man bara bortser från sånt som gör människor till en så pass heterogen grupp som det ändå är här i vår värld.

DeBracy

Persson said:
Frågar är vad vi ska kalla de dvärgväxta i en värld med dvärgar (den skäggiga, drickande och yxglada typen).
Tja, jag tycker »kortvuxna« borde funka bra. Det är visst vad de kallar sig själva i dagens Sverige. »Luring« eller »bortkomling« låter som skälsord.

tull

Hero
DeBracy said:
Persson said:
Tja, jag tycker »kortvuxna« borde funka bra. Det är visst vad de kallar sig själva i dagens Sverige. »Luring« eller »bortkomling« låter som skälsord.
Jo men frågan är om "de andra" skulle kallat dem kortvuxna eller något värre. Men kortvuxna funkar ju helt klart även fast jag gillar småfolk.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Persson said:
hottentotter
Nu är jag inte med riktigt. Det begreppet används väl för något helt annat är kortväxthet? Typ ett specifikt sydafrikanskt bushman-folk? Eller är jag ute och cyklar?

//EvilSpook

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
EvilSpook said:
Persson said:
hottentotter
Nu är jag inte med riktigt. Det begreppet används väl för något helt annat är kortväxthet? Typ ett specifikt sydafrikanskt bushman-folk? Eller är jag ute och cyklar?

//EvilSpook
Det stämmer delvis. Det är en äldre, numera nedsättande term för khoikhoifolket i Sydafrika -- inte bushmän (san), men nära besläktade.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Bobby Magikern said:
Det stämmer delvis. Det är en äldre, numera nedsättande term för khoikhoifolket i Sydafrika -- inte bushmän (san), men nära besläktade.
Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Kan föreställa mig en spelsession där man inte gör annat är argumenterar om att de inte är mörkhyade alls och definitivt inte har något med Namibia att göra.

//EvilSpook

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det vore tvivelaktigt. Termen har redan en betydelse, som dessutom är nedsättande, så att använda den för något helt annat känns märkligt.