Nekromanti Dvärgar och Förbannelsen (spoiler)

Doda

Veteran
Det är ju lite osäkert vad alvsläktets förbannelse egentligen är och hur den uppkom, eller om det över huvud taget är en förbannelse(vissa sanari tror ju inte det, och inte jag heller :gremwink:).
Nu blev det av någon outgrundlig anledning så att min spelgrupp hamnade i en kampanj där dennna förbannelse, som kanske inte ens finns, har en mycket central roll.
Min fråga är: Vad har dvärgar för inställning till Förbannelsen?
Tror de att det är en förbannelse, vet de om de själva en gång lade den över alverna, eller är de kanske säkra på att de inte gjorde det?

/
Doda

Krille

Super Moderator
"Min fråga är: Vad har dvärgar för inställning till Förbannelsen?"

Ungefär "det kan de gott ha, de där spetsörade dryga jävlarna".

"Tror de att det är en förbannelse, vet de om de själva en gång lade den över alverna, eller är de kanske säkra på att de inte gjorde det?"

Den dvärgiska allmänbilden är att dvärgarna kastade Förbannelsen. En gång i tiden genomfördes en magisk ritual i ett dvärgafäste. Som ett resultat av detta rasade dvärgafästet in och alverna blev förbannade. Behöver man mer bevis än så?

Huruvida någon enskild dvärg vet mer än så så håller han jävligt tyst om det. De politiska efterverkningarna av en annan historia än den officiella skulle bli våldsamma, paradoxalt nog kanske till och med direkt utlösande av ett nytt Stort Krig.

Tänk dig att du är dvärg, och får någon form av bevis för att Förbannelsen inte är dvärgorsakad. Vad inbillar du dig att alverna skulle säga? "Va? Har ni vetat i alla dessa år och trots detta låtit de Stora Krigen inträffa? Är det nån form av folkmord ni sysslar med?"

Krille

Super Moderator
"mwn i L&H står det ju att den är en bieffekt. av ska man tro på?"

Den står andra saker i Legender&Hemligheter också.

Serek Mörke

Veteran
Krille svarade precis på denna frågan :gremwink:

Sanning kan ofta liknas vid en lök, d v s den består av många lager. Varje lager är en del av sanningen, men är inte hela sanningen :gremsmirk:

Sanningen - Dvärgarna kastade en mäktig förbannelse över alverna, så mäktig att deras dvärgahem samtidigt rasade samman.- kan ju möjligtvis vara en förkortad version av sanningen - Dvärgarna kastade en mäktig besvärjelse som drog ner alvernas skepp från skyn, så att detta störtade rätt ner i dvärgarnas boning och totalförstörde både skeppet och dvärgahemmet. En tragisk händelse som medförde att värdefull alvisk kunskap gick förlorad. - Denna sanning kan i sin tur vara en förkortad version av...... :gremconfused:.......(läs resten skälv i L&H)

Serek