Nekromanti Dvärgar och Kragg?

Boris

Veteran
Hur kan en liten plutt dvärg vara lika stark som en stor biffig kraggbarbar? Visst dvärgar är starka och tåliga för sin längd men kan knappast vara så mycket starkare än normala människor. Iallafall inte lika stark som en Kraggbarbar. Eller?

Tearlach

Warrior
Är det inte så att med en kortare arm foljer ett kortare ben (i armen) och därmed förkortas hävstångs efekten varvid det krävs mindre styrka i muskeln för att utvekla samma effekt i änden på hävstången (i handen).

pröva att sätta armbågen mot en bordsskiva och lyft en tyngd med handen, flytta sedan tyngden till mitten av underarmen och försök igen.

Tearlach: med ännu ett luddigt ressonemang

Evil Peter

Hero
Men dvärgar kan ju inte väga så mycket så de borde ha svårt i strid med större varelser. De större kan ju lägga mer tyngd bakom ett slag vilket borde följas av att dvärgen slås tillbaka eller ramlar omkull då han inte har mycket vikt att sätta emot. Därav finns det viktklasser i de flesta kampsporter. Jag anser att med Eons realistiska regelsystem borde dvärgar ha vissa nackdelar i strid.

G

Guest

Guest
Jag anser att med Eons realistiska regelsystem borde dvärgar ha vissa nackdelar i strid.

Dom kan väl inte sikta högt medan de alltid får höga slag emot sig? Alltså om de slåss mot en människa eller större varelse.

/Tiamel

Evil Peter

Hero
Om det är någon större fiende som dessutom är stark borde en dvärg (eller vilken mindre motståndare som helst)få svårt att anfalla om han parerar ett slag innan då det inte är direkt lätt att stå kvar. Vet av egen erfarenhet att jag (väger 70 kg) inte klarar av att gå fullkontakt mot en 100 kgs biff, även om jag är tekniskt bättre, i Wushu.

C

Tearlach

Warrior
du har en poäng där.
är det någon som vet vad en genosnitslig dvärg väger?

Tearlach: som tilsamans med kenar en gång bar en dvärg i en tunna igenom yold-skogen.

humongos

Veteran
<I>De större kan ju lägga mer tyngd bakom ett slag vilket borde följas av att dvärgen slås tillbaka eller ramlar omkull då han inte har mycket vikt att sätta emot. </I>

Men dvärgar är så bastanta. Stark benstomme och så.
Så har dom säkert bra balans på grund av sin kroppshydda och korta ben.

ripperdoc

Myrmidon
Om vi ska försöka reda ut den här diskussionen...
En medeldvärg, Ghor, av manligt kön, väger 60 kg och är cirka 130 cm lång. Rent medel alltså. En dvärg ahr mycket lägre tyngdpunkt och har därför mycket större möjligheter att stå kvar i en strid, just som deras stridsstrategi går ut på. Sedan har dvärgar möjligheten att bära mycket tunga rustningar (eftersokm de är starka och eftersom rustningarna väger mindre tack vare deras storlek). En stridsutrustad medel Ghorkrigare väger antagligen mer än 100 kg.
Sedan, om en människa eller dylikt av medellängd hugger ospecifierat mot dvärgen blir det ett högt anfall (åtminstone enlgit mina egna regler). Därmot kan man som vanligt välja andra attacknivåer. Även dvärgar kan det, även om det kan krävas att de har tillräckligt långa vapen för att sikta högt på humanoider.

Så, det finns inget problem.

/RipperDoc - vill se en strid mellan dvärgar och grottroll

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Evil Peter

Hero
100 kg? Det var klart mer än jag trodde. Jag kan bara jämföra med min RP, en taup (visserligen ett klenare människosläkte men ändå bara -1 i sty som ex.) som med helrustning väger 115 kg trots sin läng på ca 210. En dvärgs rustning väger nog klart mindre och han är allra minst en halvmeter kortare. Då borde medelkrigarna hos Ghor vara fyrkantiga, för att inte tala om de grövsta. Så enligt min bedömning borde de krigarna vara rätt kassa i man mot man-strid då de absolut inte kan vara smidiga och har kortare armar och vapen. Detta är nog lite väl verklighetssträvande och tar säkert bort lite spelglädje så regler för detta kanske inte är att eftersträva, det är bara en liten teori.

C

eon är ju ett fantasy rollspel 'for christ sake!'. jag tycker att det e jäligt coolt att dvärgarna är så enormt starka och det är ju faktiskt tradition... sen samlas ju musklerna på ett mindre område och de blir därför mer råstarka än människor.

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!

Vindhand

Myrmidon
Sedan har dvärgar möjligheten att bära mycket tunga rustningar (eftersokm de är starka och eftersom rustningarna väger mindre tack vare deras storlek).

Hur skall de vara? är rustningen lättare för att de är små eller tyngre för att de är starka?

Uppemot 40 kg rustning/stridsutrustning låter som absurt mycket för en 60kgs dvärg...

Även dvärgar kan det, även om det kan krävas att de har tillräckligt långa vapen för att sikta högt på humanoider.

om dvärgen är 1.3 meter och har armar i proportion till sin längd borde vapnet inte behöva vara så mycket längre än en dolk...

G

Guest

Guest
om dvärgen är 1.3 meter och har armar i proportion till sin längd borde vapnet inte behöva vara så mycket längre än en dolk...

Hur mycket skada gör du i en persons ansikte om du precis når upp till det? Du kanske kan göra en rispa men inte mycket mer. Det är bra om det finns kraft bakom ett sving för att det ska göra full skada....

/Tiamel

G

Guest

Guest
och om dom altid får höga slag mot sig så kan dom altid ducka.

Jag var lite otydlig. Om en dvärg hugger högt mot en människa som är medellång (vilket alla människor i detta inlägg kommer vara /images/icons/smile.gif) så kommer det att bli normalt. Om en dvärg slår lågt mot en människa så blir det naturligtvis lågt. Om en människa slår högt eller normalt mot en dvärg så blir det högt medan om de slår lågt så blir det lågt. Vet inte om regeln finns men så kör vi. Och visst dvärgarna har fördelen att de kan ducka men om en människa väljer att hugga lågt så ligger en duckande dvärg pyrt till....

/Tiamel - föredrar att inte slåss mot dvärgar /images/icons/smile.gif

Don Kennetho

Warrior
Dvärgarna skulle ju kunna jämföras med neanderthalarna som ju faktiskt i medeltal var en god bit kortare än en vanlig människa men betydligt mycket starkare. Skeletten har kraftigare muskelfästen mm. Dessutom många människoapor också mycket starkare än vad människor normalt blir, trots att de ofta är mindre.

Dessutom finns det en hel del starka människor som är korta. Storlek, och i synnerhet då längden, är inte synonymt med styrka.

Don Kennetho

Vindhand

Myrmidon
Hur mycket skada gör du i en persons ansikte om du precis når upp till det? Du kanske kan göra en rispa men inte mycket mer. Det är bra om det finns kraft bakom ett sving för att det ska göra full skada....

Naturligtvis, men om man når med en dolk kommer man nå jättebra med alla vapen av normal längd.

Bjorn

Hero
Re: Dvärgars vikt och längd.

Nåja... Nu är det ju ett fantasyspel och i traditionell fantasy är dvärgar starka. Dessutom medför kort längd inte nödvändigtvis låg vikt, det beror ju på densitet och kroppsbygnad oxå.
Krav för en riktig hårdingdvärg enligt vissa:
längd < 3 fot (dvs ~91cm)
vikt > 300lbs (dvs ~135kg)
Inte helt seriöst kanske ;-)

Men skämt och sido, jag minns inte hur mycket det står i "Dvärgar" om dvärgarnas fysionomi och biokemi men det är väl inte omöjligt att deras densitet skiljer sig från mäniskornas. Möjliga parametrar som skulle kunna vara anorlunda är andelen vätska i kroppen (i mäniskors fall ca 70%), denna vätskas beskaffenhet (en tyngre kroppsvätska än vatten leder givetvis till en tyngre kropp), annat skelett (en intresant variant vore att dvärgarna har skellet av metal, vilket både skulle göra dem tyngre och dessutom starkare även om de nog skulle bli lite mindre uthålliga.) osv osv...

Ät sten, BLI STEN!
(Gammalt dvärgamotto)

/Bjorn

ripperdoc

Myrmidon
<I>Hur skall de vara? är rustningen lättare för att de är små eller tyngre för att de är starka? </I>

Okej, lite klumpigt uttryckt av mig. Men en dvärg klarar tack avre av sin styrka och tålighet att bära _mycket_, men rustningarna väger mindre p.g.a. dvärgens längd och vikt (som inte beror så mycket på STY och TÅL). Därför har dvärgarna ofta dubbla rustningar, som i exemplet i Grundboken om modifierad rustningsvikt.

<I>Uppemot 40 kg rustning/stridsutrustning låter som absurt mycket för en 60kgs dvärg... </I>

En dvärg är absurt stark. Det är väl bara att inse, det är mycket muskler. Och med i stridsutrustningen är ju själva rustningen, vapen, kläder, miniproviant, annan fältutrustning etc. Men det är rustningen och vapnen som står för majoriteten.

<I>om dvärgen är 1.3 meter och har armar i proportion till sin längd borde vapnet inte behöva vara så mycket längre än en dolk...</I>

Nu förstår jag inte vad du menar. Talar vi inte om vad som behövs för en dvärg att träffa högt? En dolk i en dvärgs korta armar lär inte räcka tillräckligt långt. Därför rekommenderas lite längre vapen.

Summan är väl att dvärgar är underligt fysiologiskt byggda, men inte "orealistiska" för det. D.v.s. det behöver inte skyllas på någon magi, en kroppsbyggnad som en dvärg är åtminstone _möjlig_, även om människor aldrig kommer i närheten.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
En dvärg är absurt stark. Det är väl bara att inse, det är mycket muskler.

Då borde de väga därefter... muskler väger.

Nu förstår jag inte vad du menar. Talar vi inte om vad som behövs för en dvärg att träffa högt? En dolk i en dvärgs korta armar lär inte räcka tillräckligt långt. Därför rekommenderas lite längre vapen.

Ställ dig mot en vägg. sträck armarna över huvudet och kolla hur högt du når. Tänk dig att väggen är din motståndare. Skulle du nå hans ansikte om han var typ 2.5 meter? Nästan, eller hur? Då behöver du inte så värst långt vapen.

2.5 meter monster är för en 1.80 meters människa vad en 1.8 meters människa är för en 1.3 meters dvärg.