Nekromanti Dvärgar

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Eftersom min och Berserks Dvärgar-modul till DoD4 verkligen börjar ta fart nu, tittade jag igenom de olika raserna vi har och insåg att det kanske behövs en eller två till, så därför tänkte jag fråga vad ni (för nu gör vi den inte bara för eget bruk mera, tack vare all påtryckning från Han /images/icons/wink.gif) vill se för olika dvärgaraser i modulen.
Det finns för tillfället fem raser och vi behöver som sagt en eller två till. Vilka de fem är tänker jag inte säga, eftersom jag vill se ifall de som vi har är önskvärda.

Sen undrar jag också ifall vi kan få lite hjälp med variationer på dvärgkrigaryrken, då vi bara har tre stycken än, och dvärgarna ändå är ett släkte som tycker om vapenrassel.
Samma sak gäller också här angående vilka vi redan har räknat upp.

/Black Dwarf, som inte borde sitta på nätet nu.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Grötdvärg: korta, tjocka (t.o.m. kortare och tjockare än vanliga dvärgar) och sprutar gröt ur näsborrarna.

amfibiedvärg: har simhud mellan fingrar och tår och kan andas under vatten. Bygger städer under havsytan och rider på hajar.

järndvärgar De gräver inte fram järn för att göra stål av det, utan för att *äta* det. Ju äldre det blir desto mer assimilerar sig deras järnrika föda med deras kroppar, och gamla järndvärgar kan kännas igen på sin metalliska glans och sina järnhårda muskler.

Mekanodvärgar: mekanikens mästare. Allt i deras gruvor är automatiserat, och de ersätter mer än järna (sic)/images/icons/tongue.gif tappade armar och ben med mekaniska proteser. Denna sedvänja har blivit så omfattande att några dvärgar grundat en religiöäs sekt kallad "transpumilisterna" som syftar till att byta ut *alla* varelsers kroppar mot mekaniska dockor.

Gräsdvärgar: Ett släkte av dvärgar där könen är åtskiljda och bor i två olika berg. När en dvärg och en dvärgkvinna gifter sig får de bara träffas på veckodagarna då båda är utslitna av jobbet i gruvorna. på helgerna reser kvinnan hem till sitt eget berg. Rasen är på utdöende.

Cyberdvärgar: rasen har helt gått upp i en virtuell verklighet och bevakar Altor från nätet.

Nä, men allvarligt... Varför behöver du fler raser? De förslag jag kan ge kan på sin höjd bli godtyckliga om jag inte har någon ledtråd till vari behovet av alla dvärgraser ligger vilken sorts dynamik ni vill uppnå mellan raserna, på vilket sätt ni hoppas att rasrikedomen ska skapa en dvärgbild som ni tycker passar med era visioner (och vilka dessa visioner är) o.s.v.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
-Norddvärg (okej..namnet suger, du kommer säkert på nåt bättre) ...dvärgen som motsvarar den mänskliga barbaren, mer primitiv och barbarisk än "standard dvärgen"

-Ökendvärg ...dvärgar som bor i ökenlandskap..eller rättare sagt under ökenlandskapen. Inte alls lika feta som "standard dvärgen"

Håller lite med Dnalor, varför skapa olika dvärgraser?

Yrken ska man dock kunna fudera ut.

-Krigsmagiker (som givetvis har magiskolan Röstmagi)

-Dvärgisk lönnmördare

-Smed är väl ganska självklart

-Specialtruppskrigare...typ som vapenmästare men lite mer "dvärgisk"

-Svartfolksjägare ...nån som är specialiserad för att jaga ner svartfolk

-Drakdödare..dvärgar möter alltid då och då på drakar


mm...de flesta av dessa yrken finns iofs i olika monduler redan men man kan väl göra dem lite mer dvärgiska på nåt sätt
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Sen undrar jag också ifall vi kan få lite hjälp med variationer på dvärgkrigaryrken...

Här är några förslag.

Vapenmästare: Specialiserar sig på närstrid mellan två individer.

Krigsmästare: Specialiserar sig på färdigheter som rör större och mindre krigsoperationer.

Grottförsvarare: Specialisttrupp för försvar av och i grottgångar och andra trånga utrymmen.

Marksoldat: För anfall och försvar av och i mer öppen terräng. Använder längre och otympligare vapen, såsom pik, långspjut och dubbelyxa. Tränar också formationsstrid och har en utvecklad taktik för dessa situationer. En variant av Marksoldat är Skytt, en lätt bepansrad (fjällpansar/images/icons/wink.gif) armborstskytt som också används i formation.

Krigarmagiker: Tonvikt på krigare, använder besvärjelser inom Mentalism, Röstmagi och Elementarmagin för att förstärka sin och de sina under striden.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mina dvärgar

Heh, när jag har något att säga till om blir dvärgar mindre än vanligt, mjäkigare och kassa i strid. Jag avskyr skottska dvärgar som är stridsmaskiner med överdimensionerade 2h-yxor.

IMHO finns det en anledning till att de känner sig tvugna att leva under marken. Den anledningen är att de inte har en chans att hävda sig på jordytan. De må vara aningen starka för sin storlek, och uthålliga efter att ha arbetat länge i sina bergssalar. Det gör dem dock inte i närheten av att (i genomsnitt) vara starkare än människor, orcher eller andra möjliga fiender på jordytan. Deras ringa storlek, brist på kavalleri och torgskräck sätter effektivt punkt för dem vad gäller alla koventionella krig. Därför är de förpassade till sina berg.

De är dock ett folkslag med inneboende magi och en djup anknytning till det berg de lever i. Dvärgar kan göra saker med hantverk som verkar rent magiskt och mycket av deras kultur kretsar runt detta. De bedriver viss handel med människor för att få tillgång till sådant de inte kan producera under mark, men fraternisering uppmuntras inte.

Jag kan tillåta dvärgar som spelarkaraktärer, men en dylik dvärg är med största sannolikhet utstött från sitt folk av någon riktigt god anledning. Sådana dvärgar riskerar, tack vare sin rättslösa status och dvärgarnas rykte som hantverkare, att fångas in och säljas som en slags smart verktyg och behöver därför vara mycket försiktiga :gremsmile:
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Håller med de som ifrågasätter varför man måste skapa flera olika dvärgraser. Dvärgar ska vara dvärgar. Jag kan inte smälta smygande lönnmördardvärgar (spana in burduse Gimli i Lorien) eller magiker, det går emot dvärgarnas karaktär imo. Ska de ha magi så låt det vara bundet i föremål eller platser som en föld av deras smide och byggnadskonst då dvärgar är materialistiska.

Möjligen kan de ha ett klansystem som ersätter behovet av olika raser om man vill variera dem. De kan bära en runa som symboliserar deras klantillhörighet, runan kan vara en sten eller en tatuering, kanske har runan också en magisk egenskap.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Vättar

Varför inte kalla dem vättar eller gnomer. De passar bättre in på din beskrivning. Men lite intressant är det. Var inte dvärgarna ruggigt mesiga i ngn Pratchet bok?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Raser

"Nä, men allvarligt... Varför behöver du fler raser? De förslag jag kan ge kan på sin höjd bli godtyckliga om jag inte har någon ledtråd till vari behovet av alla dvärgraser ligger vilken sorts dynamik ni vill uppnå mellan raserna, på vilket sätt ni hoppas att rasrikedomen ska skapa en dvärgbild som ni tycker passar med era visioner (och vilka dessa visioner är) o.s.v."

Jag får stämma in i Dnalors förfrågan. Om ni ska dela upp dvärgrasen är det bättre att göra det utifrån den geografiska spridningen.

Den enda rasen jag kan komma att tänka på (men som inte känns så bra) är ngn form av mörkerdvärg.

Jag säger det igen. Kika på WFRP och WFB så ska ni nog få krigaryrken så det räcker.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
magiker, det går emot dvärgarnas karaktär imo. Ska de ha magi så låt det vara bundet i föremål eller platser som en föld av deras smide och byggnadskonst då dvärgar är materialistiska.

Mjo...men enligt magiboxen så (hoppas jag kommer ihåg rätt nu..är inte hemma så jag har inte tillgång till boxen) så får dvärgar endast kunna röstmagi (möjligen nån magiskola till). Givetvis ska dvärgmagiker vara ovanliga då de är såpass bundna till material som t.ex järn.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Mina dvärgar

IMHO finns det en anledning till att de känner sig tvugna att leva under marken

Vet inte om det är ett tvång. Det finns väl fördelar likväl som nackdelar för dvärgarna att leva under jord. För dem så väger fördelarna över och därför är det ett naturligt val.

Det gör dem dock inte i närheten av att (i genomsnitt) vara starkare än människor, orcher eller andra möjliga fiender på jordytan.

Pja.. det beror väl på hur man ser på det antar jag. Miljön har ju en effekt på formandet av en grupp individer. Om man måste hugga sten för att överleva och ens folk gör det i ett hundratal generationer, så misstänker jag att det sätter sina spår.
Dessutom är de inte (om jag minns rätt) starkare än orcher.

Deras ringa storlek, brist på kavalleri och torgskräck sätter effektivt punkt för dem vad gäller alla koventionella krig.

Jag tror att du missade den egentliga orsaken, dvärgarnas ringa befolkningsmängd och dåliga nativitet. Detta gör dem försiktiga. Kände inte till torgskräcken, bara att de var rädda för havet.
Brist på kavalleri kanske, men i och med att pik finnes så känns inte det som ett jätteproblem.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vättar

Varför inte kalla dem vättar eller gnomer.

Eller "jord-tomtar" :)

Det finns det folk som gör... Man kan ju lita på att dvärgarna själva inte gillar någon av termerna.

De passar bättre in på din beskrivning.

Ur en tolkiensynvinkel ja. Ur en fornnordisk mytologisynvinkel tror jag distinktionen mellan de folkslagen inte är lika hård. Vättar, tomtar, alfer o.s.v. är litet samma skrot och korn.

Ur min världs kosmologi så är det ganska enkelt. De har uppstått ur människor som krympt under sin långa vistelse under marken (tusentals år). Därför är de verkligen _dvärgar_, snarare än bara ett folkslag som råkar vara kortare än människorna :)

Men lite intressant är det. Var inte dvärgarna ruggigt mesiga i ngn Pratchet bok?

De är relativt små i.a.f... även om de kompenserar med aggression :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mina dvärgar

Det bör nog påpekas att mina dvärgar har ganska litet gemensamt med de dvärgar man t.ex. kan hitta i olika upplagor av DoD. Därav "mina". Jag satte mig ned och designade om dem från grunden efter hur jag ville att de skulle fungera. Tolkien-dvärgar är inte min tekopp.

Du skulle se vad som hände med alverna ;)

Vet inte om det är ett tvång. Det finns väl fördelar likväl som nackdelar för dvärgarna att leva under jord. För dem så väger fördelarna över och därför är det ett naturligt val.

Vad är skillnaden mellan att vara tvingad under mark för att ytan är obehagligare eller att välja att bo under mark för att grottorna är behagligare? Det låter som en PR-vinkling :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag tycker fortfarande att den definitiva tolkningen av dvärgar är i Slaine av Mills.

De är småsinta, småaktiga, smålömska, smålata, småfega och alla andra derogativ man kan sätta små framför. Långt ifrån Tolkiens ädla minitanks, men gör sig mycket bättre i ett rollspel.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Mina dvärgar

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Brist på kavalleri kanske, men i och med att pik finnes så känns inte det som ett jätteproblem.


<hr></blockquote>



Känner mig själv lite petig men en pik är utmärkt att försvara sig mot kavalleri med men den ersätter inte kavalleriet. Hästburna soldater rör sig fort och är svåra att träffa med t.ex båge. Därför är kavalleri extra effektivt mot bågskyttar. Tänk dig däremot vad bågskyttar kan göra mot ett kompani traskande dvärgar med pik.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I gamla hederliga DoD hade dvärgar tillgång till åtminstone elementarmagi, mentalism, nekromanti, symbolism och röstmagi.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Ukko

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Är Ukko dvärg? Minns inte riktigt...

<hr></blockquote>



Japp. Dessutom så framgår det i något av albumen (kommer inte ihåg vilket) att det hörde till att hövdingarna hade en dvärg som rådgivare/husdjur/avreageringsmåltavla et cetera.

I äventyrsspelet Slaine som fanns till Sinclair Spectrum (och hade ett rätt ballt användargränssnitt för ett textbaserat spel, med tankar som flöt omkring som man greppade med en hand för att utföra dem) för sådär 20 år sedan så var en av de mest förekommande tankarna/handlingarna man hade tillgång till 'Hit Ukko'...
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
I gamla hederliga DoD hade dvärgar tillgång till åtminstone elementarmagi, mentalism, nekromanti, symbolism och röstmagi.

Du har rätt...jag yrade innan. Nu är jag hemma och grävt fram magiboxen. Förutom de du räknade upp så får de oxå kunna Demonologi och Spiritism.

Där ser man..ett bra exempel på att man inte ska lita på minnet..man yrar bara då /images/icons/smile.gif
 
Top