Nekromanti Dvärgar

Var steg dvärgarna upp i ljuset? det står inte var de steg upp i dvärgmodulen. ska man göra en kampanj där dvärgarna letar efter sitt ursprung eller är det någon som har ett svar. kan det vara det magnifika kharzim-renkh-ghor eller?

Och det där med grundträning? det stör mig. En framgångsrik dvärg får 68 enheter och +1 i bil istället för familjenäring. och alla får 2en i stridsvana gratis! Vad slåss de stackars dvärgarna mot nere i sina ointagliga dvärgfästen? Dvärgar är kobold rasen nummer ett. Men de som hatar dvärgarna lika mycket som jag kan ju använda sig av regeln höjdskillnader. om man är 50 cm längre än dvärgen får man -ob1t6 på alla attacker man gör. hahaha! Jag älskar den regeln!

"abrakadabra"

Bela

Warrior
På sidan 23 i Dvärgar så står det att på Drezins inrådan så började Kharzim-renkh-Ghor att befästas, "utgångshålet" tillslöts och en port byggdes. Jag tolkade det som att dvärgarna trillade ut vid Kharzim-renkh-Ghor.

Jag anser dock inte att dvärgar är en koboldras. Deras skolväsen är trots allt bättre än övriga Mundanas (allmän istället för obefintlig), och majoriteten av enheterna är öronmärkta till ickekoboldiga färdigheter som historia och bergskunskap. Att dvärgarna även får enheter i vapen och stridsvana kommer sig av både brandförsvarträning och värnplikt. Något som dock endast ger två enheter i stridsvana och fyra enheter i ett vapen för en framgångsrik dvärg.

Bela

Det som irriterar mig mest är deras styrka och bärförmåga. Om dvärgar varit en 'normalbyggd' ras med den längd de nu har så skulle nog deras sty/tål-bonus varit negativ. Att de nu har en så hög sty-bonus som de har gnager lite i mitt bakhuve...om de förstorades till normalstorlek måste ju sty-bonusen bli ännu högre än kraggbarbarernas, och om de blir så stora som kraggbarbarerna...oj! :)

Virocon

Swordsman
Om man däremot sedan kombinerar en koboldras som dvärgarna medd en koboldspelare så kan man säkert få ganska otrevliga saker...
Tänk er själva en sådan lirare om man tar och placerar enheterna på vapen och undvika. Med den styrkan och tåligheten blir han ganska jobbig. Med tanke på deras envishet så kan du nästan räkna med hög Chock också. Ge honom bara en stridsteknik som ger ObH18T6 med en Krell-Kharz också så är han komplett!

/Alver är ballare än dvärgar
Virocon

Johan K

Gammal & dryg
Jag ser inte dvärgar som koboltiska bara för att de får mer i stridsvana än de andra. Se logiken i det i stället !! De har ju det i blodet, precis som tiraker, troll och andra stridsfolk.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

De är ju inte krigiska! De har varit med i fem ynka krig. Människan borde isåfall vara krigsrasen nummer ett. Dvärgar lever 600+ i ett tryggt dvärgfäste och sedan ska de ut och slåss. De är ju självklart att de är dödsmaskinerna nummer ett....

"abrakadabra"

Azagthoth

Myrmidon
Re: Nja

God pedagogik och realistiska övningar.

Alltså som jag tidigare sagt, de pucklar på varandra...

/Azagthoth

Bjorn

Hero
Faktum är

Att man faktiskt kan träna/undervisa stridsvana, dock bara upp till FV5 men det är väl just vad man får för de där 2 poängen vi snackar om...

/Bjorn

Utopi

Warrior
Re: Dvärgar OCH SÅNT

Man måste väl kunna inse att en ras som är liten och bastant jobbar hela deras liv i gruvor och annat slit blir starka!. Om man annars vill vara kobold så varför inte vara nån underbar varelse som truhk eller nått.... Det beror väl också på hur spelledaren leder saker. Om han skickar på denna otroliga lilla kloppar snubbe tiraker och troll i ton så är det klart att man gör en gubbe som kan försvara sig. Men om sl bara gör ett komplett stads äventyr, vad gör man då med en kobold?. Bara för att man har hög styrka tålighet så betyder det väl inte att den är kobolden Nr.1. Man blir väl också stark av att hugga träd, bryta sten av diverse sort, bygga och smida m.m Just a thought

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.

Angel of fury

Veteran
Se på det hela så här: styrkan baseras på hur väl man nyttjar sin styrka och inte hur stora muskler man har. En dvärg blir (liksom en människa som gör det samma) starkare av att bära sten o sånt i gruvor under hela sitt liv. Dock kan man ju anse att de borde börja få styrkeminus tidigare p g a att de bör bli ledbrytna av allt bärande. Man blir alltså inte starkare för att man blir längre/större utan för att man tränar sig i att utnyttja sina muskler.

Amöbaliknande, hårlösa missfoster. Det är en dvärg. Varelser som lever flera år under jord borde vara blinda och döva för att det blir sådan resonans i grottorna. Hur fick de mat innan de kom ut i ljuset? Därför borde de också vara väldigt döda. De borde inte ha skägg. det är inte bara fult att se en hårig rund boll med yxa det är också löjligt att varelser som lever under jord skulle ha hår för att skydda sig mot kylan. De borde också vara albino allihopa.

Cirefalier får alla undervisning i historia och allt sånt. De har +2 i bil och inget annat, och sedan sanari. De är typ Mundanas mest avancerade varelser. DE HAR INGEN GRUNDUTBILDNING!!! En dvärggrävare kan läsa men inte en sanarialv?

"abrakadabra"

Krille

Super Moderator

"De har +2 i bil och inget annat, och sedan sanari. De är typ Mundanas mest avancerade varelser. DE HAR INGEN GRUNDUTBILDNING!!!"

Reglerna för grundutbildning fanns inte när Alver skrevs. Det finns dock ingenting som hindrar dig från att modifiera grundutbildningen för sanari.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>