Nekromanti Dvärgbaron?

Vincentus

Veteran
Vad har en dvärg för någon titel när han är lågadlig? Kan han vara en baron?

"Amän hörru, faktiskt!"

Greger

Veteran
Skulle inte tro det. Iallafall inte om han/hon bor i ett dvärgafäste eftersom att baron är en titel "uppfunnen" av människor. Om du har dvärgarboken kan du kolla i den. Annars är det bra att ha den, iallafall om du ska spela en dvärg./images/icons/smile.gif

Ironi mina vänner, ironi.

Ignatius

Veteran
Det beror fullkomligt på vilket slags samhälle han lever i. Precis som Greger säger. i ett fäste blir han inte baron, antagligen. Bor han i ett människosamhälle kan han antagligen det.

Ignatius - Daaks trogne kämpe!

Darth Apoc

Veteran
En intressant sak att ta i beaktning är det faktum att börd finns inte med på dvärgarnas huvudtabell i Dvärgar: Stenens Söner
Utan huvudtabellen är annorlunda (jag skulle köpa boken om jag var ni, den är asbra!)

//Gunnar -- älskar 'skäggmisslor'

Watashi aku ryuujin desu<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Darth Apoc on 2001-01-17 14:42.</EM></FONT></P>

Den är koboldisk och kass. Krille, en fråga till dig, en gång sa du att dett dvärgfäste kunde mönstra endast 2500 dvärgar(jag tror det var i inlägget dvärghat) och sedan säger du att dvärgarna i colonan kan få fram 50 000 vapenföra dvägar och att det skulle krävas 500 000 thalaskier för att vara på den säkra sidan. Hur tänkte du då?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Krille

Super Moderator
"Krille, en fråga till dig, en gång sa du att dett dvärgfäste kunde mönstra endast 2500 dvärgar(jag tror det var i inlägget dvärghat) och sedan säger du att dvärgarna i colonan kan få fram 50 000 vapenföra dvägar och att det skulle krävas 500 000 thalaskier för att vara på den säkra sidan. Hur tänkte du då?"

2.500 låter som en siffra baserad på hur många krigare det finns i en stående dvärgisk här (dvs tirakbanemän och spindelväktare, plus lite vakter och annat bjäfs) i ett typiskt fäste om ca 50.000 till 100.000 dvärgar.

Siffran 50.000 kommer från den värnpliktiga andelen (typ en tredjedel som mest), och omfattar allt, inklusive gubba och kärringar, typ. Det är så mycket som man kan mönstra om fästet blir belägrat. Dessutom så finns typ en tredjedel till i reserv, brandförsvar och logistik. Men det här är vad man kan mönstra vid en sista desperat belägring, typ.

Siffran 500.000 kommer av att man aldrig ska anfalla fienden om man inte har minst tre gånger så stort övertag. När det gäller extremt nergrävda och fortifierade fiender bör man ha mer än så, typ tio gånger så många.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

2 500 vapenmästare, 50 000 soldater och 2 kockar. Ett dvärgfäste mina herrar. Då milisen i ett dvärgfäste har 110 enheter att lägga på Stridsfärdigheter plus stridskonst(så förvånande) är ju de också vapenmästare. Att det sedan skulle behövas 500 000 män för att ta in ett dvärgfäste. Jag tycker att dvärgarna är en miss i mundana så bara helvete. Varför är de så jävla bra? Du har ju gjort dom osårbara! Hur skoj är det att ha ett släkte som är skotstöddiga och övermäskligt bra, va? Tillochmed chronopiadvärgarna var bättre, de var inte bäst i allt.

Krille

Super Moderator
"2 500 vapenmästare, 50 000 soldater och 2 kockar. Ett dvärgfäste mina herrar."

Inte riktigt - du glömde de ca 50.000 andra arbetsföra dvärgarna plus gamlingar och barn.

"Då milisen i ett dvärgfäste har 110 enheter att lägga på Stridsfärdigheter plus stridskonst(så förvånande) är ju de också vapenmästare."

Det är faktiskt en bugg. Det ska bara vara vapenfärdigheten, inte stridskonsten. Modulen Dvärgar är skriven för grundreglerna, inte för Krigarens Väg. Tack för att du upptäckte felet.

"Att det sedan skulle behövas 500 000 män för att ta in ett dvärgfäste."

Skulle det vara så konstigt? Tittar du på hela krigshistorien så upptäcker man att det går åt ofantliga mängder folk så fort fienden försvarar sig och ännu mer folk om fienden är nergrävd och väl fortifierad. Iwo Jima, Stalingrad, Berlin, Masada, Normandie... jag kan rabbla slagfält där det krävts enorma mängder folk för att erövra ett litet nergrävt fåtal. Människor skulle få exakt samma fördelar om de hade liknande försvar som dvärgar, och i ett antal fall (Colm, till exempel) har de det.

"Jag tycker att dvärgarna är en miss i mundana så bara helvete. Varför är de så jävla bra? Du har ju gjort dom osårbara!"

Nej, de är inte osårbara eller "jävla bra". Vill du ha ett tips? Korka igen dvärgafästet och vänta. Dvärgar är inte så självförsörjande som många tror. Eller led om en flod till ett dvärgafäste och dränk de små skäggkräken. Eller släpp ner ett pestsmittat kadaver i en lufttrumma - med ett så tätt packat samhälle kommer pesten att sprida sig som löpeld. Eller lura ut dem på ett normalt slagfält. De kan inte ta med sig allihopa, de är inte längre nergrävda och du har höjdfördel.

Tänk, för fan! Använd den där klumpen ovanpå halsen till något annat än att nicka bollar med. Dvärgar är inte osårbara. Det enda som krävs är att man känner till sin fiendes svagheter, och det dräller av dem i modulen Dvärgar. Jag har redan rabblat upp några. Resten blir hemläxa.

- Krille

Sodivra

Champion
För guds skull!

Varför vill du kunna utrota alla raser? Om alla utom du är nöjda med dvärgarna (och det är vi, thankyouverymuch) så är dom väl bra! Annars får du väl ändra på dom. "Hur skoj är det?" Det är skoj! Vi har skoj! Skoj! Om du inte har skoj får du väl fixa det, men vi har skoj!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

SirDr

Veteran
har inte läst dvärgaboken..
men MR T pratchet hade en kul sak om vad som var en dvärg.
I boken 'The Fifth Elephant' där han nämnde att man inte behövde vara född dvärg för att vara dvärg.. att det nästan var som en religion. (vet... Eon e inte likadan)
men vad jag undrar är kort. Vad är hjärtat i dvärgatron?
och om en dvärg växer upp hos säg... alver, vad händer då med hans världsbild? (för att inte tala om munkar,(människor) som här var fallet.)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Vindhand

Myrmidon
hehe

Jag ogillar fantasydvärgar i stort så jag är inte nöjd med dem... Det är inte mundanas fel i.o.f.s... jag ogillar även DoD-dvärgar, Tolkien-dvärgar, Kerr-dvärgar o.s.v... Tråkiga varelser hela bunten /images/icons/smile.gif

Mitt huvudproblem med dvärgarna är nog att de är utformade för att vara värst på att slåss... De tål mest, är starkast och gör bäst vapen... Tråkigt.

Tacka vet jag ankor och svartalfer.

Dvärgarna är så bra att det du föreslog skulle gå fel. LEDA en flod in i dvärgfästet? hur då? Så vad du säger är att varannan dvärg är soldat. Alla lufthålen är väl gömda och har skyddsfällor som ser till att man inte kan släppa ner ett kadaver. Dvärgarna kan leva länge på det de har i dvärgfästet och har säkert minst en bakdörr som de kan ta för att fixa föda. Med deras automatgevär kan de meja ner fiender så att en stridshär inte har en chans.

Krille

Super Moderator
Att knäcka ett dvärgafäste

"Dvärgarna är så bra att det du föreslog skulle gå fel. LEDA en flod in i dvärgfästet? hur då?"

Hacka och spade - de verktyg som man byggde Suez-kanalen med. Murslev och betong - de verktyg som användes för att bygga akvedukterna som försåg Roms ca en miljon invånare med vatten. Halm och lera - användes för att bygga tegelstenar till en stor del av Kinesiska muren.

"Så vad du säger är att varannan dvärg är soldat."

Nej. Skilj på "vapenför" och "soldat". En soldat är en person som sysslar med krig. En vapenför person är en person som har fått utbildning i att hantera vapen. Det är en enorm skillnad. Den faktiska siffran på "vapenföra" dvärgar är ca 45%. Det var ungefär den siffran som Sverige hade på vapenföra personer under 80-talet.

Av dessa är knappt några inkallade såvida det inte är krig, då kanske totalt fem till tio procent av dvärgarna är inkallade. Om ett helt dvärgafäste står under belägring så är däremot varenda vapenför dvärg inkallad.

"Alla lufthålen är väl gömda"

Den som söker finner. Och eftersom fienden ändå är belägrad kan vi ta oss den tiden.

"och har skyddsfällor som ser till att man inte kan släppa ner ett kadaver."

Fällor kan desarmeras, och de flesta fällor kan inte utlösas mer än en gång.

"Dvärgarna kan leva länge på det de har i dvärgfästet"

Vilket förr eller senare tar slut. Idén kallas "belägring" och är en gammal mänsklig företeelse. Om jag inte minns fel belägrades judarna vid Masada av en romersk legion eller två i åtskilliga år, och de var bara 900 pers - män, kvinnor och barn - men till slut bröt romarna igenom.

"och har säkert minst en bakdörr som de kan ta för att fixa föda."

Räkna med 100.000 dvärgar. Det innebär ca 200.000 kilo mat per dygn, vilket innebär ca 1000 packhästar eller 5000 dvärgar. En sådan transportoperation syns, märks och är sårbar.

"Med deras automatgevär kan de meja ner fiender så att en stridshär inte har en chans."

"Automatgevären" spelar ingen roll om stridshären håller sig i skydd. Vilket är hela idén med belägringar: stäng in fienden, låt bli att slåss mot honom, och låt honom ha ihjäl sig själv genom sjukdom, svält eller ännu hellre interna gräl.

Men om du nu nödvändigtvid vill storma, var beredd på maffeförluster. Det är en effekt av stormning som man får räkna med, och som människor också har räknat med genom krigshistorien.

Nej, jag vidhåller, dvärgafästen kan knäckas. Det finns fler trick än de ovanstående, men de får du leta upp själv. En ledtråd dock: ett av de mest effektiva anti-dvärgvapnen används av Consabers flygdragoner.

- Krille

Bela

Warrior
"LEDA en flod in i dvärgfästet? hur då?"

Blockera flodens normala väg och se till att den nya vägen rinner in i ett lufthål. Annars så går det att göra som klan Samar.

"Alla lufthålen är väl gömda och har skyddsfällor som ser till att man inte kan släppa ner ett kadaver."

Låter vettigt att ha dem gömda och skyddade. Men det fördröjer snarare än stoppar ett eventuelt försök av några beslutsamma belägrare.

"Dvärgarna kan leva länge på det de har i dvärgfästet och har säkert minst en bakdörr som de kan ta för att fixa föda."

Det gäller för de flesta borgar och andra befästningsverk också. Så därför har det blivt ganska vanligt att belägrarna omringar det önskade försverket. /images/icons/smile.gif Men du tror inte att belägrarna kan leva länge på det som finns utanför fästet. Samt ha vältränade patruller i bergen i sufte att slå mot eventuella matsamlare.

"Med deras automatgevär kan de meja ner fiender så att en stridshär inte har en chans."

Med automatvapen antar jag att du menar Krell-Khan-Hon-Spaz, och inte den bärbara varianten som är likvärdig med en kortbåge (Armborstet har 25m längre räckvid, annars är de likvärdiga i allt utom pris.). Och Krell-Khan är ett utpräglat försvarsvapen med kortare räckvid än övrig krigsmaskiner. Dessutom så skjuter den armborstlod, mot vilka en sköldmur fungerar utmärkt (Prova en sköldmur mot en katapult eller ballista.). Eftersom det är kavalleri som har störst problem att forma ordentligt pilskydd, och de fyller en ytters begränsad roll i belägring, så är jag rädd att Krell-Khan är bäst mot Tiraker och anrda dåligt rustade härar.

Bela

hatten

Swashbuckler
automatgevär mistänker jag att du menar Automat armborst ? det stationära är ett riktigt monster håller med men det är svårt att förlyta och därför begränsad använding område..
Och den lilla Krel-spaz är inte värre än de automat armborst Japanerna hade. ( motsvarar ungefär ett kortbåge i skada )..

Och jag håller med Automat arborst är ett fruktans värt vapen specielt när fienden inte har på sig RUSTNING något en grupp Jappaner använde sig av under 1800 talet då beväpnade bara med Automat armborst och under en kort men häftig strid dödade dom de Revolverförseda amerikaner som fanns ombord. Automat Armborstet visade sig skjuta snabbare än revolvern och döda minst lika effektivt...
( Kineserna uppfan automat armborstet under 900 talet, JA de var först med Armborst med )

Problemet med automat Armborst är att DEN har inte så kraftig båge och därmed kan även lite rustning skydda.
Ett krutvapen även en revolver kan tränga igenom pansar som till och med en tungt Arbelast har svårt att penetrera.
Så VAD kan man säga om Automat Armborstets effektivitet när man slåss mot tungt bepansrade trupper ?

JO att en Pilbåge är bättre effektivare dödligare osv............