Nekromanti Dvärgiska namn (och modulen Jarla, tydligen)

Dr Ikusha

Veteran
Har en liten fråga angående dvärgiska namn. I modulen stenens söner (lysande modul för övrigt) står det att en dvärgs fullständiga namn består av yrke, rang, personnamn, klantillhörighet, hus, familj, tillnamn och utmärkande förfäder.
Frågan gäller familjenamnet. Varför finns inte det med i något dvärganamn i någon av de eonböker jag sett? Klan och hus nämns ofta, men aldrig familjenamnet. Visst, jag kan hitta på det själv, men jag undrade bara om det fanns någon anledning. Dvärgar är ju ofta stolta över sin familj så man tycker ju att de borde nämna det, även för utombergingar.

För övrigt tyker jag att dvärgar är en ras man använder sig av alltför sällan i fantasyrollspel. Alver finns det ofta gott om i spelargrupper, men dvärgar är det ont om. Synd tycker jag.

Kan bara inte låta bli att slänga en känga åt boken Jarla. Måste vara det sämsta äventyr Neogames någonsin satt sitt namn på. Kampanjinformationen är bra, men äventyret är ärligt talat kasst. Dvärgar som åker flodbåt, och vad i hela h-vete ska en kund till en lönnmördare med ett skriftligt kontrakt till?? Hade han tänkt gå till rådet och klaga om han inte fick valuta för sina pengar eller? ("Asså ushäkta, men ja har ju faktishkt ett bindande kontrakt här, och ja hade betalt för att han skulle ha ihjäl allt dethär folket, menar ni att jag ska göra det shälv kanshe?")

Kherzam-Roghan

Veteran
Klan och hus nämns ofta, men aldrig familjenamnet.
Dvärgar kan spåra sin familjs gener lååångt tillbaka i tiden. Visst är de stolta över sin familj, men dvärgar är som sagt korthuggna när de talar, de vill helst gå rakt på sak. Det skulle ta lite tid om de skulle rabla upp en massa familjenamn när de bara skulle presentera sig själva. Det är vid kanske vid vissa högtillfällen när de presenterar sitt fulla familjenamn. Men annars tror jag att namn,klan, hus och smeknamn räcker när det sker som en vanlig presentation. Men vill man bre på lite är det ju inga fel med det. :gremwink:

För övrigt tyker jag att dvärgar är en ras man använder sig av alltför sällan i fantasyrollspel. Alver finns det ofta gott om i spelargrupper, men dvärgar är det ont om. Synd tycker jag.
Ja det tycker jag med... :gremfrown: Men när någon verkligen är dvärg skiljer han/on sig från mängden och rollspelandet blir mycket roligare. Det som är synd är att dvärgar oftast stannar inom sina samhälle (Förutom Zolod). Men de som sticker ut och äventyrar gör verkligen det! :gremsmirk:

Kan bara inte låta bli att slänga en känga åt boken Jarla. Måste vara det sämsta äventyr Neogames någonsin satt sitt namn på. Kampanjinformationen är bra, men äventyret är ärligt talat kasst.
Vad som gäller Jarla har jag inte haft tid att spelleda det riktigt än. Men kampanjstaden verkar vara bra då jag har läst igenom den några gånger.

Kherzam-Roghan

Veteran
det är känt att vissa Zoloddvärgar klarar av vatten, bättre än andra dvärga. Men jag kan inte tänka mig att en dvärg skulle vilja arbeta på en båt.

Krille

Super Moderator
"Men jag kan inte tänka mig att en dvärg skulle vilja arbeta på en båt."

Vaddårå? Det finns ju en dvärg som älskar att ställa upp i kamelrace, så då kan det väl finnas en sjödvärg också. :gremwink:

Kherzam-Roghan

Veteran
Vaddårå? Det finns ju en dvärg som älskar att ställa upp i kamelrace
Va!? det hade jag ingen aning om! :gremsmirk: visserligen måste det ju finnas några utstickare någonstans... Jag hade ju visserligen en rumlardvärg ( :gremsmile:gillade damerna riktigt!) som ägde ett känt värdshus i Camard i min spelvärld. Han va rätt så grym :gremcool:

Krille

Super Moderator
"Va!? det hade jag ingen aning om! visserligen måste det ju finnas några utstickare någonstans..."

Nu kommer jag inte ihåg vad han heter eller vilket dvärgafäste som han är kung över (och då skrev jag ändå modulen), men han är kung över ett fäste nånstans i västlanden, klär sig i typiska kläder för området, är solbränd, älskar kamelrejs och hans folk älskar sin excentriske kung!

Kherzam-Roghan

Veteran
Kan det vara kungen över den enda Zolodfästet? För det finns inte så mycket andra fästen därborta. Men i vilket fall som helst skulle jag vilja ha en sådan cool dvärg kung i min spelvärld. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Kan en drärg överhuvud taget komma upp på en kamel?"

Du har inte sett hur man kommer upp på en kamel, va?

(å skulle det ändå vara problem så finns det stegar)

Alven_Valdir

Veteran
Det hade varit grymt att se en dvärg simma och njuta av det...

Jo det finns inte så många dvärgar i rollspels grupper..

Vi är 10 pers och hade 2 dvärgar förut men nu har vi inga eftersom 1 dog och en försvann

Dr Ikusha

Veteran
Det skulle ta lite tid om de skulle rabla upp en massa familjenamn när de bara skulle presentera sig själva. Det är vid kanske vid vissa högtillfällen när de presenterar sitt fulla familjenamn.
Jag menade inte förfäderna, utan familjens namn, ungefär som efternamnet. Som jag förstått det tar varje familj sitt namn från den äldta dvärgen i familjen som då tex Kharzim av Kharzim, om Kharzim är den äldsta dvärgen i sin familj.

Big Marco

Läskig
Ja? Varken Marnakh eller Zolod tar i så speciellt mycket när det gäller att bevara "släktskammen". De är mer ... pragmatiska av sig.

Dr Ikusha

Veteran
ack ja, det går utför med dvärgasläktet..... :gremwink:

Det var dock inte detta som störde mig mest med äventyret, utan snarare det stora antal dokument som folk sprider omkring sig. Man tycker ju att de borde vara noga med att inte lämna några spår efter sig när de håller på med ljusskygga aktiviteter, men de tycks ha någon form av Hans-och-Greta komplex. Exakt vilka dokument jag syftar på tänker jag inte skriva här, då jag inte vill förstöra äventyret mer än jag kanske redan gjort för de som tänker spela det. Överhuvudtaget känns äventyret lite "tillrättalagt".

"..dvärgar är en ras man använder sig av alltför sällan i fantasyrollspel. Alver finns det ofta gott om.."

Alla är kära i alver. Dvärgar ser folk ner på. Tydligen även Peter Jackson. :gremmad:

Jag tycker om Jarla. Staden alltså. Gillar personerna, idéerna, omgivningen...när jag spelade äventyret så flyttade jag dvärgarna till en karavan på landsvägen, det gjorde ingenting sämre. Se så enkelt det var!

"..hela h-vete ska en kund till en lönnmördare med ett skriftligt kontrakt till?"

Kul? För att man ska kunna bevisa att det var han? När vi spelade så kom han undan. :gremlaugh:

Haft mycket roligt i Jarla, men det var innan vi startade vår kampanj...så mina rp har faktiskt aldrig varit där. De gillar inte norra Asharien.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Turbandvärg

Lyrakh klan Zolod hus Menner, heter han...och ni kan ge er på att han kommer beskrivas ytterligare i 'Västlanden'. Han är sååå cool, juh.

- Ymir, gillar honom skarpt