Nekromanti Dvärjars vikt

Arok

Veteran
jag har gjort en dvärj och när jag slog in vikten så blev den 450 kg är inte det litte mycket jag menar det är ju ungefär ett halft ton och eftersom en dvärg är ca: en meter så är det ganska orealistist .

Ackerfors

Alas, your rapids!
"jag har gjort en dvärj och när jag slog in vikten så blev den 450 kg är inte det litte mycket jag menar det är ju ungefär ett halft ton och eftersom en dvärg är ca: en meter så är det ganska orealistist ."

Jag misstänker att du förväxlat engelskans pund (förkortas lb och är ca 0,5 kg) med kg när du gjort din rollperson. Med andra ord tror jag att din dvärg ska väga runt 200 kg istället. Det är iofs ganska mycket ändå. Slog du högt, möjligtvis? :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
450 kg är helt fel om du följer reglerna.

Om du slår slumpmässigt för längd och vikt så har en manlig dvärg en längd mellan 3'11" (119,4 cm) och 4'5" (134,6 cm) med ett medel på 4'2" (127 cm). Hans vikt om han är av medellängd varierar mellan 140 pund (63,8 kg) och 190 pund (86,6 kg). Den största dvärg du kan slå fram är en bamsing på 4'5" (134,6 cm) som väger 226 pund (103 kg).

Om du istället använder Dunder&Drakar (D&D på svenska) kommer din dvärg att vara mellan 118 cm och 136 cm med ett medel på 125 cm. En dvärg av medellängd har en vikt mellan 68,7 kg och 93 kg. Den största dvärg du kan slå fram har en längd på 136 cm och väger 114 kg.

Jag rekommenderar Dunder&Drakar för detta, även om du i övrigt spelar på engelska. SI-enheterna är ju bara så otroligt mycket enklare att använda.

/Mikael

Archer

Swashbuckler
Re: Utöver det..

Utöver det tror jag att han har gjort en vanlig miss för modifikationen av vikten. Det värde som du slår fram och modifierar längden med, använder du för att multiplicera med det tärningsresultatet du slår för den tärningskombination som står vid vikten, och lägger sedan till resultatet för den slutgiltiga vikten.

Exempel(taget ur luften);
Du slår 2d4 för att modifiera längden, och får 5. Du slår sedan 2d6 för att modifiera vikt, och får 7, 5x7=35. Alltså lägger du till 35 lb (pund) till din rollpersons grundvikt. Om grundvikten då är 115 lb väger din rollperson alltså 150 lb. Vilket grovt kan avrundas till 75 kg.

Bombu

Hero
[color:\\"brown\\"]

dvärj och när jag slog in vikten så blev den 450 kg

[/color]

Coolt, en riktig bjässe, är han fighter eller en riktigt fet tjyv, låter lite som Bombur. :gremgrin:

Bombu

Pom

Swashbuckler
dvärj och när jag slog in vikten så blev den 450 kg

Coolt, en riktig bjässe, är han fighter eller en riktigt fet tjyv, låter lite som Bombur.
Verkar troligt.
Eller så kan han vara besläktad med aurumvorax. Jag har inte 3.5-värdena, men i gamla Monster Manual II var det ju en liten hundartad historia som vägde hundratals kg.