Nekromanti Dvärgar med svärd

Staffan

Myrmidon
Kortsvärd, tillsammans med sköldar, kastspjut och skojiga formeringar fungerade tämligen bra för romarna...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Jo, men dvärgar gör inte som de borde göra. Särskilt i EON.

Och varför ska de ha vapen överhuvudtaget? Ingen kommer igenom deras befästningar.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

se det som vadderat tyg. det skyddar...

En dvärg ville ha ståltrådar i sitt skägg för att ge mer skydd. Typisk dvärgisk mentalitet.

Kobolder är de allihopa, allihopa...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Och hur hade du tänkt dra ihop dvärgar i skojiga formationer i trånga gångar då? Och dessutom var romarna väldigt många, vilket inte dvärgarna alltid är.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

hatten

Swashbuckler
Hur borde dvärgar uppföra sig då ?

*suck* Lär dig lite om taktik..
Det är länge sedan bevisat att en soldater i en BRA befästning kan stå emot fiender som tiofaldigt eller ännu mer fler än vad försvararna är i antal..

Det står till och med i Dvärgar att endast Drezin dvärganras fästen ÄR självförsörjande..
Det innebär att man kan svälta ut dom..
Det går att slå sig in men att slå sig in i en skicklig befästning ÄR något av det farligaste och dödligaste man kan göra SE PÅ VÅR värdshistoria om du vill lära dig..

Dvärgarna har aktivt försökt göra sina fästen så svåra som möjligt genom fällor gångar som slingrar sig ohc fort inuti fästet. Dessutom genom PR försök få folk att tro att det är omöjligt att bryta sig in.
MEN inget fäste ÄR omöjligt men de kan vara olika svåra att bryta sig in i....

De flesta Dvärgfästen då de är helt under jord förlitar sig på luftbrunnar vilket är en svaghet.
Luftbrunnarna kan täppas till eller användas för att ta sig in genom.
De flesta Dvärgfästen ÄR rädda för eld det är en svaghet OM man lyckas få elden att bryta ut Inuti fästet kan fienderna dö i tjogtal..
Delar av Dvärgfästen kan översvämas och därmed dränka flera dvärgar.. ( en händelse som ett Dvärgfäste råckade ut för )

Silversurfan jag tycker du borde läsa om Dvärgar igen och denna gång läs det som STÅR i boken inte det du ogillar...

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm

Tjaffs, tjaffs, tjaffs. Ska den diskusionen upp igen. *suck*

Det är sant allt du säger men har någon annan ras de fördelarna som dvärgarna har? Nä, då så! Med dessa fördelar så är de bäst så därför ska dessa fördelar tas bort.

Ett flertal ointagliga fort, visst, men ska de ha automatarmborst också? De är INTE bara skyddade av sitt dvärgfäste. De kan besegra vilken arme som helst i nästan vilken teräng som helst.

Bela

Warrior
"Det är sant allt du säger men har någon annan ras de fördelarna som dvärgarna har? Nä, då så! Med dessa fördelar så är de bäst så därför ska dessa fördelar tas bort."

Varför? Så att alla raser och samhällen är lika? Dvärgarna är mig vetligt den enda rasen med allmän skolgång och värnplikt och det borde märkas.

"Ett flertal ointagliga fort, visst, men ska de ha automatarmborst också? De är INTE bara skyddade av sitt dvärgfäste. De kan besegra vilken arme som helst i nästan vilken teräng som helst."

Det dvärgiska pumparmborstet är likvärdigt med en kortbåge bortsett från att den har en 25m längre räckvid, ger Ob1T6 mer i skada på Kort, två mer i skada på Normalt och Långt samt kostar [color:black]93,75</font color=black> gånger mer! Allt som allt så tycker jag inte att automatarmborstet är någon match vinnare.

Bela

hatten

Swashbuckler
Så ge andra raser Automat armborst...
Automat armborst FANNS redan under 800 talet i fjärran östern.
I kina uppfans tidigare och man har hittat bevis på Automat armborst redan före kristus födelse.

Och många av "våra" verkliga automatarmborst har ungefär samma prestande som de Dvärgarna har i Eon...
Fast dom använder en spännarm fäst vid amunotions lådan inte en smidig pump som dvärgarna gör..

Sen angånde deras grundisar så fattar jag inte vad du klagar över Okej de har plus på sty tål och sånt MEN de ska föreställa tuffa små kryp..
Jämför med exempel Tiraker och Trukher som har betydligt högre plus än Dvärgar.
Men om du vill kan du ju ta bort alla Tirakernas fördelar alla alvernas fördelar alla Dvärgans fördelar
Klipp av alvernas spetsiga öron och raka pälsen tiraker och skägget av Dvärgar så har du ett Mundana utan några varelser som du kan reta dig på..
Sen utgör deras värden inte en så stor fördel med tanke på deras nackdelar som är ganska paralyserande för rasen i fråga.. ( dålig fortplantning förmåga håller antalet nere ) så de är alltid en minoritet och måste därför altid försöka vara smartare än motståndaren bara så att dom kan överleva..
Sen så är de korta och väger lite vilket ALLTID i strid är en nackdel.
De kan kan inte skaffa sig ett kavaleri på grund av deras känslighet för skakningar.. I mundana så är kavaleriet de som är farligast på krigsfältet. ( Tja kavaleriet är farligast OM man inte sitter i en borg/dvärgfort ).
Lösningen är att Dvärgar altid i krig bär med sig spadar för att kunna gräva ner sig eller gräva fällor....

Och jag vill inte ha denna diskution med dig igen Silversurfan men det som irriterar mig är att du ännu inte har kommit med bra argument som ska "bevisa" hur koboltiska och ybermäktiga dvärgana är.
Dvärgana HAR bra fästen men inte omöjliga att knäcka tvärt om..
Dvärgna har hög kunnighet och skicklighet MEN å andra sidan så har alverna.. och så har även Cirfalierna....

NÄ den dagen Krutet uppfinns i Mundana DÅ kommer Dvärgana en kort tid bli Ybermäktiga sen kommer fienderna upptäcka exakt HUR sårbara Dvärgans fäste ÄR för Krut och då uj uj va jobbigt det kommer bli för våra korta vänner..
Befästningar i en värd utan krut är svåra otroligt svåra att erövra. Mundana har det lite lättare i erövringen då det finns magiska besvärjelser som kan hjälpa till med att överta befästningar. ( Teleportering, explosion osv )

Turbald Sprängaren från Frakk...
Trukhen som rånade Ghor.

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm

inte

Veteran
När man pratar om Dvärg soldater ska man komma ihåg att det finns (enligt Mundana Modulen) två inriktningar dels tirakbanemän och dels spindelväktare (osäker på namnet på en sista) och dessa är väldigt olika. Tirakbanemän slås oftast utanför dvärgfästet eller i portarna där det finns mycket plats och där är det en stor fördel att ha en yxa som kan göra mycket skada och täcka stora områden (det skulle inte göra störe skilnad om dom hadde ett svärd dom är kräver ungeför lika stort utrymme (man HUGGER nämligen med svärd)). Spindelväktare slås under bergen mot odjur, dessa slås i trånga gångar och har förmodligen armorst, dolkar och mycket små yxor.
Dom lär inte bära spjut eftersom det skulle vara ödesdigert om dom blir anfalna i ryggen, för då har dom inte plats att vända spjuten (Här är svärdet onödigt stort dom lär försöka fälla odjuren men arborsten och ha dolkarna som nödlösning om odjuren skulle nå fram).

-Stefan-

Veteran
Hej hej, humpidu (osv.)

För att slippa det oerhörda arbetet med att svara på alla
inlägg så skriver jag ett inlägg här istället (jag är lite
lat av mig..).

Det verkar som om majoriteten av deltagarna i just denna
debatt gör ett flertal antaganden som bör ifrågasättas.

Att dvärgarnas favoritvapen är just yxa är ett faktum som
tillkommit genom tradition inom fantasygenren, och om det
finns enligt mig ingen anledning att ändra på detta.
Detta kan även bero på dvärgarnas känsla för funktion och
duglighet, då en yxa är lättare att framställa och lättare
att reparera än just svärd (det är lättare att byta skaft
än att smida en ny klinga..).
Mundanas dvärgar har dock ett flertal vapen till sitt
förfogande (anpassade för/smidda av - dvärgar) såsom
svärd, spjut och stridshammare.

Vad det gäller yxans duglighet i dvärgafästet verkar folk
glömma bort ett flertal faktorer;

Dvärgarnas fysionomi</B>

Dvärgarnas längd ger dem betydligt bättre svängrum än
vad en människa/tirak skulle ha till sitt förfogande.

Yxans utformning

En yxa som är tillverkad för en ras vars medellängd ligger
runt 120-130 cm ger mer svängrum, då dess längd självklart
är anpassad för dess användare.
Att dvärgayxor har en stickspets gör dessutom vapnen
användbara i väldigt trånga utrymmen där hugg inte är
möjliga.

Dvärgafästet

En god militärstrateg som har fullständig information
och tillgång till kartor/ritningar vet var han skall
sätta in tungt rustade yxbärare, och gör det antagligen
inte i olämpliga grottgångar (större grottrum och salar
är mer troligt..).

/Stefan, som skrev sitt första inlägg :p

Sodivra

Champion
Tja, hela grejen med att dvärgar ska raka sig för att skägget inte ska komma ivägen är väl lite absurd. Ett skämt?

Snarare behöver dom skägget för att hålla värmen..

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Dvärgarna är mig vetligt den enda rasen med allmän skolgång och värnplikt och det borde märkas.

För att de är kobolder.

Och jag vill inte ha denna diskution med dig igen Silversurfan men det som irriterar mig är att du ännu inte har kommit med bra argument som ska "bevisa" hur koboltiska och ybermäktiga dvärgana är.

Då är det inte jag som inte lyssnar. Gå tillbaka till dvärghatdiskusionen och läs den en gång till så ser du mina argument.