Nekromanti Dvärgar med svärd

Blasphemy

Swashbuckler
Dvärgisk Historia

Anledningen till att Dvärgar bär yxor har att göra med den Dvärgiska historien. Innan dvärgarna begav sig ned i underjorden så sysselsatte de sig som skogshuggare. Men när den väldiga katastrofen inträffade så var de tvugna att fly ned under jord. Där visade det sig att deras skogshuggaryxor var oanvändbara eftersom det inte fanns några träd. Däremot kunde de användas till att dräpa allahanda odjur.
Och därför är Yxorna dvärgarnas primära vapen. En av de få rester som visar att de en gång varit skogens folk (det är också därför de är avundsjuka på alverna som lever bland träden). Det finns även ett fåtal hymner som har levt kvar sedan den tiden. En av de mest kända är "I'm a lumberjack and I'm okay, I sleep all night and I work all day".

Se där vad man kan lära sig när vise Nallo är i farten.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

Krille

Super Moderator
"Inte lika bra om du frågar mig."

Men jag frågar inte dig. Jag vet redan att du har bestämt dig för att dvärgarna är jävelkoboldiska och att du läser Dvärgar som du inte vill att den ska vara (istället för så som jag skrev).

Men om du vill så kan vi titta lite på de grundläggande för- och nackdelarna:

Militärt:

Ett stort grundläggande problem med befästningar i största allmänhet är att de inte kan röra sig. Det kan en här med tungt kavalleri, bågskyttar och fotsoldater. Tungt kavalleri och långbågsskyttar har en helt annan slagkraft än en dvärgisk spjutlinje med automatarmborst. Automatarmborsten har något högre eldhastighet, medges, men långbågen har enormt mycket större genomslagskraft. En krell-spaz kan på sin höjd såra en riddare. En långbåge kan nagla fast honom i sadeln och döda hästen!

Det finns även skillnader i organisation som inte lämpar sig för rörlig strid. Dvärgar tar med sig armborstskyttar som understöd till närstridsenheter, en taktik som är suverän precis före de båda styrkorna slår samman men urusel efteråt. Där har Consaber en stor fördel genom att man separerar långbågsskyttar från närstridsenheter. Genom sin långa räckvidd kan de fortfarande ge understöd, och dessutom på en nivå över den enskilda dvärgaenheten. Följs sedan en salva långbågspilar upp med en kavallerichock så lär närstridsenheten splittras (precis som vilken annan militär enhet som helst) så att infanteriet kan strömma in bakom dvärgarnas linje och löpa amok bland stöd och reserver, och då rasar all organisation och sammanhållning.

Är Consaber unika? Nepp. Soldarn har en liknande militär modell, om än begränsad i numerären, och många börjar apa efter Consaber, inklusive Jargien.

Dvärgarna må vara bra på försvarsstrid. Men man vinner inte krig genom försvarsstrid. För att vinna krig måste man ta och hålla fiendens resurser. Det gör man inte genom att låsa in sig i ett berg, och ute på fältet har dvärgarna alldeles för många nackdelar för att vara överlägsna.

Ekonomiskt:

Dvärgafästen har även en annan nackdel. De är, förutom orörliga, dessutom huvudsakligen placerade på fel plats. Dessutom har de en isolationistisk och protektionistisk handelspolitik, vilket ger dem en enorm nackdel när man jämför med aggressiva, flexibla och rörliga handelspartners som cirefalier och sabrier. Sabrier och cirefalier rör sig snabbt och internationellt, har en aggressiv och öppen handelspolitik som dessutom är bred och på flera marknader samtidigt.

Dvärgar har i princip tre varor som andra är intresserade av: järn, stenverk och öl (det senare dessutom beroende av spannmålsimport). Sabrier har arrack, siden, bomull, socker, kaffe, ull, kläde, ockra, spannmål och Gud vet vad som de vill sälja. Cirefalier har ungefär lika mycket jox. Så var är den ekonomiska fördelen?

Utbildningsmässigt:

Tja, som tidigare nämnts norpades reglerna för grundutbildning från cirefalierna, så där stupade den idén. Modulen Dvärgar råkade bara komma ut först.

Tekniskt:

Dvärgarnas tekniska försprång är inte så stort som man kan tro, och i många fall har andra kommit ikapp. Cirefalerna har liknande bokföringssystem (som sabrierna snott), jargierna har tryckpress med metalltyper, sabrierna har en sjöteknik som dvärgarna inte ens nosat på, och mekaniken i ett automatarmborst är bara överdrivet komplixerad. Man är liksom tvungen att se till nytta och kostnader också. Det är nästan billigare att ställa upp fem man med långbågar än en dvärg med automatarmborst. Det har inte bara tredubbel eldhastighet (ca) utan dessutom minst åtta gånger så stor genomslagkraft och fem gånger så hög träffsäkerhet. Så var är fördelen med automatarmborstet där?

Kardemumma:

Visst, cirefalier och sabrier kanske inte kan tvätta bort dvärgarna från Mundanas karta, men varför skulle de? Och bara för att det är apsvårt att inta ett dvärgafäste, betyder det att de är överlägset bäst? Onej - det omvända gäller också. Dvärgarna är faktiskt handikappade utan sina dvärgafästen. Och eftersom Mundana till största delen inte är dvärgafästen, så...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
"Dvärgarna är mig vetligt den enda rasen med allmän skolgång och värnplikt"

Allmän skolgång: Cirefalier har allmän skolgång. Reglerna för dvärgarnas skolgång norpades därifrån.

Värnplikt: Varje gård i Consaber är skyldig att hålla en vapenför man att inkallas till hären max fyrtio dagar per år. Nästan varje alari-alv vet hur man hanterar vapen, dito thism.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Dvärgar Uber eller inte uber

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och jag vill inte ha denna diskution med dig igen Silversurfan men det som irriterar mig är att du ännu inte har kommit med bra argument som ska "bevisa" hur koboltiska och ybermäktiga dvärgana är.

Då är det inte jag som inte lyssnar. Gå tillbaka till dvärghatdiskusionen och läs den en gång till så ser du mina argument.
"I begynnelsen skapade människan Gud"
<p><hr></blockquote><p>Jag har läst de tidigare "argumenten" som du har problemet är att DU inte har haft bra argument dina åsikter om Dvärgans yberförmåga ÄR felaktiga och grundar sig på felaktig logik.
Ja som krille sa Dvärga fästen är apsvåra att slå sig in i MEN ett Dvärga fäste kan inte röra på sig..
Och angånde dvärgans arme så är dess främsta förmåga diciplin.
Dvärgar är nästan alltid undermannade när de slåss emot Människor och Tiraker.
Dvärgana saknar Kavaleri och det gör att de har gigantisk handikapp.
Okej de har sina automat armborst men den har kort räckvidd och en långbåge som har längre räckvidd kan skjuta nästan lika fort vilket gör att Dvärgarna ligger illa till.
Sen en spjut mur ÄR bra mot lätt kavaleri och infanteri men när lansbärande riddare kommer så lär även dvärgans mur splittras emot lansbärande riddare..
Nej Dvärgana MÅ vara starka som djävlar och se i mörker men de har allt för många nackdelar för att vara vad du kallar Yber varelser...

Och ja jag har läst dina så kallade argument men du har Taktist fel dvärganas arme ÄR inte så övermäktig som du vill på skynda.
Du har Biologiskt fel angånde deras fysiska yberförmågor, Dvärgna är långlivade men har en slö fortplantning vilket leder till att även ett litet krig kan vara förödade för populationen men gjort att Dvärgar är livrädda för att se något av sina barn dö.
Dvärganas överkänsliga sinnen klarar dåligt skakningar och högfart så ridda och åka skepp är något som de aktivt undviker..
De väger lite vilket gör att riktigt tunga vapen som de kan lyfta klarar de inte av att svinga då vikten för dom att tappa balansen.
Deras samhälle har tidigt utvecklat med skolor som ser till att barnen får maximalt med utbildning coh på så sätt gör att rätt dvärg kommer till rätt yrke.
deras samhälle är statiskt och det gör att dom har svårt att klara förändringar och nya ider under perioder av teknologisk statisk utveckling är denna strikta samhäls struktur en Otrolig bonus men under tider med hög teknologisk utveckling kommer det säkert att ställa till problem för våra korta vänner.
Du har Arkitekturiskt fel när du säger att en Dvärgisk fäste är omöjligt att inta det finns gott om sätt att inta fästet genom att svälta ut det eller genom att storma portarna och slå sig in..
Att storma ÄR svårt ett fästa är byggd för att stå emot sådant så det blir en blodig strid där Dvärgana har alla fördelar MEN man kan klara av det OM man är nog många och nog envis.
det skulle även kunna gå att stoppa för alla luftintag och skorstenar som man kan hitta därmed göra livet obehagligare för dvärgarna fullt möjligt även göra vissa områden i fästet obeboeliga man kan fixa översvämning genom att blockera fästet vatten utag.. ( I de felsta fästen lär det rinna flera mindre åar ut från Dvärga fästet och in i fästet )
Problemet med fästen/borgar ÄR att de är byggda för att försvara vilket gör att en skicklig försvarare kan besegra en numerärt överlägsen fiende som försöker invadera.
( Se bara på filmen Ensam hema, Men tänk Brinnande Olja istället för färg, Tänk gigantiska spjutlod istället för nålpistol, Tänk fallgropar och spetsiga pålar istälet för rep som gör att man snubblar )
Fast du är en rackare på att stå för dina åsiker.

http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm

Evil Peter

Hero
Nog tycker jag att dvärgarna verkar väldigt bra men inte så bra att det blir fel. Speciellt inte när de kommer ut i vida världen där man oftast spelar sina äventyr. Men man kan ju fortfarande inte blunda för att vissa raser är bättre än andra. Min favoritras Tauper har inte speciellt många fördelar. De är färre än dvärgarna har mycket dåliga grundegenskaper (-3 sammanlagt jämfört med Ghors +12), konstigt utseende. Grejen att de är respekterade och fruktade för sin kunskap är ett tveeggat svärd. De är mao inte en speciellt bra ras men jag ångrar definitivt inte mitt val när jag bestämde mig för att spela en Taup. Ett litet extra tack till hatten som gav dem lite mer liv och djup.

C