Nekromanti Dvärgar och »dvärgar« i samma värld?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Bobby Magikern said:
Det vore tvivelaktigt. Termen har redan en betydelse, som dessutom är nedsättande, så att använda den för något helt annat känns märkligt.
Tack! (Hade visserligen hoppats på att lära mig nåt nytt).

//EvilSpook

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
EvilSpook said:
Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Hober syftar ju till ett fiktivt folkslag snarare än att var någon benämning på kortväxta i allmänhet.

Vad ordet »lilleputt« har för ursprung och hur det används och uppfattas idag vet jag inte riktigt men det känns också rätt tveksamt som vettig beteckning.

Möller

Hubert Hortlax
DeBracy said:
Vad ordet »lilleputt« har för ursprung och hur det används och uppfattas idag vet jag inte riktigt men det känns också rätt tveksamt som vettig beteckning.
Gullivers resor kanske är ursprunget på ordet lilleputt? Och i såfall är det ju ganska olämpigt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
DeBracy said:
EvilSpook said:
Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Hober syftar ju till ett fiktivt folkslag snarare än att var någon benämning på kortväxta i allmänhet.

Så vitt jag har hört har "dvärg" och "lilleputt" använts som motsvarigheter till engelskans "dwarf" och "midget" -- där det senare syftar på en hormonell tillväxtrubbning som innebär att personen stannar i växten men har normala proportioner för den ålder då de stannar, medan det tidigare syftar på kortvuxenhet orsakad av diverse åkommor i still med akondroplasi, vilka skapar den kroppsform som många associerar med dvärgväxt (korta extremiteter, kraftig bröstkorg, etc). Det rör sig dock framför allt om showbiztermer från cirkusdvärgarnas gyllene era, inte kliniska beteckningar.

Kräkla

Veteran
En dvärg tillfångatas och avslöjas för rådet och då flämtar alla: OMFG, en dvärg narn! De skulle ju vara utrotade!

Hela grejen föreslår ju ganska kraftfullt att det inte finns »vanliga dvärgar« där.
Gör han verkligen det i filmen? Isåfall så är ju det jätteknäppt, eftersom att i boken så är hela poängen att han läraren har lyckats gömma att han är narnier genom att låtsas vara bara kort.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kräkla said:
Gör han verkligen det i filmen? Isåfall så är ju det jätteknäppt, eftersom att i boken så är hela poängen att han läraren har lyckats gömma att han är narnier genom att låtsas vara bara kort.
Jag gissar att du menar läraren när du skriver »han« i början? I så fall nej; läraren blir aldrig avslöjad, han anförtror sig däremot till Caspian nån gång mot slutet.

Den som blir tillfångatagen är dvärg i skogen.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har haft med båda varianterna i Eon. Jag vet inte, jag har faktiskt aldrig reflekterat närmare över saken, jag såg det bara som självklart och naturligt att det fanns dvärgvuxna människor i Eons setting. Det är möjligt att den oskrivna regel du beskriver faktiskt existerar, men jag antar att jag aldrig tänkt på den därför att litterära fantasyvärldar brukar sakna dvärgar as in fantasyrasen, och rollspelsfantasyvärldar brukar ha ganska få sammanhang där dvärgvuxna människor borde förekomma. Den dvärgvuxne hovnarren är ju lite av en kliché, och det finns en hovnarr beskriven i Eon, men jag tror faktiskt inte han beskrivs som dvärg...jag gjorde honom dock till dvärgvuxen på ren instinkt...så nej, jag vet inte.

Man kan ju dock tänka sig att begreppet 'dvärg' på rasen är människornas påfund, och härrör direkt från motsv. begrepp för mänskliga dvärgar - det är därför Eondvärgarna (jag kommer inte ihåg vad de kallar sig själva, men nåt som betyder 'folket' eller så, 'zarakh' tror jag) hatar att bli kallade för 'dvärg'.

- Ymir, intressant ämne, dock

Botulf

Hero
Jag har reflekterat över detta fast tror aldrig jag fått med dvärgar med mänskligt ursprung i spel. Men jag har ändå tänkt att dessa givetvis existerar och själva anledning till varför fantasydvärgar kallas för just dvärgar. Något som fantasydvärgarna inte tycker om i och med jämförelsen med människor och har givetvis en helt egen benämning på sig själva och kallar sig givetvis inte dvärgar (Trudvang-dvärgar föredrar att kalla endast för "bröder" och i min egna hemmasnickrade kampanjer brukar de kalla sig själva för gnomer, om det inte redan finns gnomer i världen såsom D&D givetvis). Jag har dock tänkt att faktiskt spela en riktig dvärg (alltså en kortväxt människa) någon gång.

tull

Hero
Sereg said:
Men kan en dvärg då också vara dvärgväxt? Alltså en dvärgdvärg? ;-)
Ja det är klart! Men de vill gärna kalla sig liten pys och inte för nidnamnet pyssling eller lilleputt. De är för övrigt en ovärderlig resurs för dvärgafästena eftersom pysarna har en formåga att samla bär utanför fästet utan att människor och annat upptäcker det. Således bevaras myten om att dvärgarna får sin näring av bergets inre resurser.