Tack! (Hade visserligen hoppats på att lära mig nåt nytt).Bobby Magikern said:Det vore tvivelaktigt. Termen har redan en betydelse, som dessutom är nedsättande, så att använda den för något helt annat känns märkligt.
//EvilSpook
Tack! (Hade visserligen hoppats på att lära mig nåt nytt).Bobby Magikern said:Det vore tvivelaktigt. Termen har redan en betydelse, som dessutom är nedsättande, så att använda den för något helt annat känns märkligt.
Hober syftar ju till ett fiktivt folkslag snarare än att var någon benämning på kortväxta i allmänhet.EvilSpook said:Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Gullivers resor kanske är ursprunget på ordet lilleputt? Och i såfall är det ju ganska olämpigt.DeBracy said:Vad ordet »lilleputt« har för ursprung och hur det används och uppfattas idag vet jag inte riktigt men det känns också rätt tveksamt som vettig beteckning.
Så vitt jag har hört har "dvärg" och "lilleputt" använts som motsvarigheter till engelskans "dwarf" och "midget" -- där det senare syftar på en hormonell tillväxtrubbning som innebär att personen stannar i växten men har normala proportioner för den ålder då de stannar, medan det tidigare syftar på kortvuxenhet orsakad av diverse åkommor i still med akondroplasi, vilka skapar den kroppsform som många associerar med dvärgväxt (korta extremiteter, kraftig bröstkorg, etc). Det rör sig dock framför allt om showbiztermer från cirkusdvärgarnas gyllene era, inte kliniska beteckningar.DeBracy said:Hober syftar ju till ett fiktivt folkslag snarare än att var någon benämning på kortväxta i allmänhet.EvilSpook said:Ok - men kan det användas som beteckning på kortväxta på samma sätt som lilliputtar eller hober?
Vad ordet »lilleputt« har för ursprung och hur det används och uppfattas idag vet jag inte riktigt men det känns också rätt tveksamt som vettig beteckning.
Gör han verkligen det i filmen? Isåfall så är ju det jätteknäppt, eftersom att i boken så är hela poängen att han läraren har lyckats gömma att han är narnier genom att låtsas vara bara kort.En dvärg tillfångatas och avslöjas för rådet och då flämtar alla: OMFG, en dvärg narn! De skulle ju vara utrotade!
Hela grejen föreslår ju ganska kraftfullt att det inte finns »vanliga dvärgar« där.
Jag gissar att du menar läraren när du skriver »han« i början? I så fall nej; läraren blir aldrig avslöjad, han anförtror sig däremot till Caspian nån gång mot slutet.Kräkla said:Gör han verkligen det i filmen? Isåfall så är ju det jätteknäppt, eftersom att i boken så är hela poängen att han läraren har lyckats gömma att han är narnier genom att låtsas vara bara kort.
Ja det är klart! Men de vill gärna kalla sig liten pys och inte för nidnamnet pyssling eller lilleputt. De är för övrigt en ovärderlig resurs för dvärgafästena eftersom pysarna har en formåga att samla bär utanför fästet utan att människor och annat upptäcker det. Således bevaras myten om att dvärgarna får sin näring av bergets inre resurser.Sereg said:Men kan en dvärg då också vara dvärgväxt? Alltså en dvärgdvärg? ;-)