<I>Den är så uttjatad. Alver varierar rätt mycket mellan olika spel men just dvärgar verkar sitta fast i tolkiens version...</I>
Enstaka variationer finns om man letar lite - kolla gamla RuneQuest / nya Hero Wars; Gloranthas <I>mostali</I>-dvärgar har väldigt lite med Tolkien att göra.
Jo det är sant men jag är rädd att det kommer förbli så eftersom allting; böcker, dataspel, rollspel osv stöder den tolkningen.
Bah, förr eller senare är det någon som vågar återuppfinna dvärgarna. Jag tänker köra med dvärgar som _små_ (2-3 fot) knattar som lever i jordhålor i skogen. Jag gillar den tolkingen
De klassiska dvärgarna med långt skägg, Ringbrynja, En stor tvåbladad tvåhandsyxa. En liten man med ett ordentligt ölsinne och alltid redo att hugga hälsenan av vem som än hotar honom..
Det är ju bara upp till ens egen fantasi. Du behöver inte ha dvärgarna så om du in´te vill. Hitta på en dvärgras som bor under vattnet och äter valar..
Jag tycker inte att skägget ska vara som en sorts märkning om man är smed eller gruvarbetare. Det är precis som idag. Allt har med arvsanlag att göra...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.