Nekromanti Dvärgfort

Den Upplyste Despoten said:
så hade jag byggt hela intro-delen av fästet som ett sluss-system kopplat till vatten
Jag tänkte i liknande banor.

Ett dvärgfort ligger i bergen. CHECK!
I bergen rinner det ofta älvar,åar eller dyl. CHECK!
Dvärgar är mästerliga ingenjörer. CHECK!
Dvärgfästet blir förvandlat till en badbassäng om fienden anfaller. CHECK!

Ki-ai

Warrior
Den här tråden är så himla bra.

Som någon påpekat måste nog vapnen tänkas om, vilka vapen fungerar i trånga utrymmen?

Mina förslag för dvärgisk beväpning är:

Armborst i varierande storlekar

Hillebarder, inte för att hugga med utan för att haka fast i motståndarens sköld, och sticka honom/henne

Spjut, pikar. Varierande längd för olika situationer

Dolk (när det går åt helvete och motståndaren brottas med dig)

De invaderande horderna får förmodligen försöka anpassa sina vapen något liknande.

Så, taktik, min lösning är nog att försöka hitta alla rökgångar och täppa igen dem, det lär ta ett tag, men kan kanske avhjälpas med någon form av magi eller kanske hellre djur.

Kontentan av tråden hittills är nog att man måste vara HELT ÖVERLÄGSEN om man skall besegra fästningen.

solvebring

Superhero
Den Upplyste Despoten said:
Hade jag varit dvärg och haft resurserna (pengar och magi) så hade jag byggt hela intro-delen av fästet som ett sluss-system kopplat till vatten. Som att ha tio skokartonger på led och i varje finns en fördämning (magisk eller mekanisk) till vatten. Så om porten till den första "kartongen" genombryts och fienden stormar in släpper jag på vattnet och "spolar rent" rummet. Sedan har vi detta i varje rum - lär demoralisera och bryta nästan vilken armé som helst.
Måste säga att det här är en ypperligt trevlig idé. Jag gillar den skarpt. Detta måste man ju använda på något sätt någon gång tänker jag, grottor med sluss-system. Jag menar, inte bara som försvar utan även om cool detalj och möjligen utvecklat transportmedel. Tja, man kanske kan bygga ett helt nytt folkslag eller rike på en sådan idé; någon slags egypten/dvärg-mix. Hm, måste definitivt skriva upp det här i något "framtida scenario"-arkiv i mitt hjärnkontor.
Rock n roll, Marco! :gremdrink:

CapnZapp

Myrmidon
Fryksdal said:
Jag tänker mig att det bästa försvaret emot långa raser såsom människor och alver är att dvärgarna är kortare än dem, och kan därför bygga gångar som är lagom för dem men för lågt i tak för en människa.
Jo, tanken har väckts förut (fantasy fucking vietnam).

Men blir det roligt?

Det finns en (god) anledning till att Moria och andra ikoniska dvärgkomplex har högt i tak...

CapnZapp

Myrmidon
wilper said:
Man har en vallgrav som man fyller med lava vid första tecken på fara!
Då hade jag låtit en av mina undgängliga orchtrupper (och vilka orchtrupper är inte undgängliga?) springa i förväg (och skrämma upp dvärgposteringen), så att lavan hunnit stelna lagom till min huvudtrupp hunnit fram...

CapnZapp

Myrmidon
Ymir said:
Hur man effektivast belägrar ett dvärgfort beror på teknologi- och maginivån i världen, och om fortet är Machu Picchu-style eller mer Moria. Om det senare gäller, och fästet dessutom är självförsörjande tack vare grottsvamp och dyl som dvärgfästen i high fantasy normalt sett är, så måste det nog betraktas som ointagligt; inte ens Timur Lenk hade kunnat knäcka det. Det skulle möjligen vara om dvärgarna har fiender -i- själva grottsystemen; i D&D hade de kanske tex kunnat bli attackerade av andra underjordiska raser från Underdark, och i Eon finns vrakher och tiraker som också kan fylla den funktionen.
Mja, om verktygslådan fylls med alla leksaker från exempelvis D&D, så är ju ingenting någonsin ointagligt.

Allra minst fästen som förlitar sig på naturliga skyddsbarriärer.

Visst, ett Moria kräver ju en något högre spell level i snitt än en vanlig borg, men i ett spel där man kan förvandla sten till gyttja, eller frammana jordelementarer som hade fått Hallandsåstunnelbyggarna att skämmas, etc, etc, finns ju bara ett enda skydd som är någorlunda pålitligt: att själv ha en magiker som är högre level än angriparnas.

Johan K

Gammal & dryg
Vilka försvar tror ni att ett dvärgfort kan tänkas ha. Det är ett fäste i ett berg, så oddsen att någon klättrar över en mur är ju minimal som bäst.
Portar? Torn? Utkiksposter? Luftintag?
Jag tror ju inte riktigt på torn & sådant i ett dvärgfort... Känns malplacerat.
Däremot så tror jag att de har spejare som är utplacerade på taktiska stället olika långt ifrån själva fortet.
Själva fortets försvar tror jag bestämt att de skulle bestå av en hel drös med lönngångar, så de kommer ut där fienden minst anar, en massa fällor i & omkring fortet. Självklart kommer också dvärgarna att ha bepansring & vapen av allsköns stil.

Hur belägrar man effektivast ett dvärgfort?
Att var tusen gånger stönigare än dvärgarna??
Känns ju som dels dvärgar är stöniga till tusen & dels så tror jag att forten är självförsörjande när det gäller mat, vatten & allt sådant.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ymir said:
Hur man effektivast belägrar ett dvärgfort beror på teknologi- och maginivån i världen, och om fortet är Machu Picchu-style eller mer Moria. Om det senare gäller, och fästet dessutom är självförsörjande tack vare grottsvamp och dyl som dvärgfästen i high fantasy normalt sett är, så måste det nog betraktas som ointagligt; inte ens Timur Lenk hade kunnat knäcka det.
Ointagligt? Låt oss säga att en hyfsat stadig arme tog och belägrade alla utgångar/ingångar och började leda in rök?

Snow

Swashbuckler
Rimligtvis har dvärgarna själva rökkällor inne i sin stad, utan att dö.

Ymir

Liten kantbaron
Äh, fantasydvärgar har ju alltid speciella luftshackt och grejer, och kunde leda röken tillbaka igen med gigantiska blåsbälgar, magi, eller whatnot. Att hitta mynningarna till alla luftshackt vore stört omöjligt, eftersom de säkert är pyttesmå och öppnar upp sig på lodräta bergssidor och grejer. Jag menar; inte fan är dvärgarna så dumma att de har byggt sitt fäste så att ingen luft kommer in/ut om alla portar är stängda? Ett dvärgfäste som faller för den där taktiken hade jag låtit kvala in för ett Darwin Award.

- Ymir, menar

Marukusu

Hero
Startar man krig mot ett underjordiskt dvärgfort så gör man det med stor säkerhet för att erövra deras enorma malm- och ädelstenstillgångar. Saknar man dessa skrupler och bara är ute efter att förinta de skäggiga asen så kan man med fördel vända sig till lämplig gudom och be om gudomlig intervention alternativt genom über-episk magi framkalla en enorm jordbävning som mosar hela dvärgfästet (som alverna gjorde under ett av de stora krigen i Eon).

Men är man som sagt inte ute efter att rasera hela bygget så kan man antingen genom list och försåt kidnappa dvärgarnas religiösa överhuvud och genom att ha denne som gisslan utöva en såpass effektiv utpressning att dvärgarna i praktiken blir marionetter, alternativt att man approachar dvärgarna som handelspartners och kränger filtar till dem som i hemlighet smittats med mässling eller smittkoppor. Conquistadorerna visar vägen.

Ymir

Liten kantbaron
Men är man som sagt inte ute efter att rasera hela bygget så kan man antingen genom list och försåt kidnappa dvärgarnas religiösa överhuvud och genom att ha denne som gisslan utöva en såpass effektiv utpressning att dvärgarna i praktiken blir marionetter, alternativt att man approachar dvärgarna som handelspartners och kränger filtar till dem som i hemlighet smittats med mässling eller smittkoppor. Conquistadorerna visar vägen.
De smittade filtarna verkar vara en myt alltså; det har inte gått att påvisa att någon medvetet spred sjukdomar till indianerna (jag undrar faktiskt om europeér på den tiden (alltså tidiga conquistador-eran) ens hade fattat att sjukdomar smittade på det sättet. Avicenna eller nån hade nog etablerat det, men var det allmän kännedom i Europa?)

That being said, det finns ju alltid Eon-varianten, den magikrat Jesbin plaserat ut typ plutonium eller nåt i dvärgfästets vattenkällor och lutat sig tillbaka för att se vad som händer. Mitt enda problem med den idén är hur f-n han kom åt vattenkällorna till att börja med, givet att ett Eon-dvärgfäste antingen:

- Har vattenkällor förbannat långt ned i underjordiska urgrottor som bara de själva och möjligen vrakherna känner till.
- Utvinner smältvatten från glaciärer
- Får vatten från asobskyra bäckar lååångt upp i oländiga berg; jmfr hur det tog in på 1900-talet i vår värld innan nån upptäckte Indus källor.

Uptressning/förräderi funkar ju alltid dock ja, det var så (ihop med belägring) som mongolerna knäckte Alamut har jag för mig.

En variant jag hade gillat vore om ett dvärgfäste grävde "för girigt och för djupt" i en lite mer eskatologisk bemärkelse, och blev anfallna inte så mycket av en balrog eller nåt som mer direkt av helvetets horder. Jag körde lite på en sån grej i spelgruppens D&D-setting.

- Ymir, för att onda dvärgar är mycket koolare

KamiFisk

Hero
Kiai said:
Så, taktik, min lösning är nog att försöka hitta alla rökgångar och täppa igen dem, det lär ta ett tag, men kan kanske avhjälpas med någon form av magi eller kanske hellre djur.
Nu jävlar tar vi fortet, låt oss trä på en gasell på skorstenen så får de se på andra bullar.

Cybot

Mest spelbar
CapnZapp said:
Det finns en (god) anledning till att Moria och andra ikoniska dvärgkomplex har högt i tak...
För att det ska vara så högt till taket att facklor inte lyser upp och avslöjar de murderholes som finns där uppe? Där dvärgarna väntar med armborst? Allt medans vem som än går där nere på golvet skapar en perfekt siluett i det svaga glittret från golvets dekorationer av mitril och guld?
Var det så du menade? :gremgrin:

G

Guest

Guest
Jag spelar det ofta, jag använder aldrig den typen av försvar dock, jag brukar göra en massa smårum i labyrint liknande entreer för att undvika rak-sträckor så inte bågar kan användas mot mig, dörrar mellan varje smårum, varav vissa fylls med vatten eller lava, och resterande med stridstränade djur, vasrje rum ska max kunna ha en motståndare i och på denna ska det vara 6-8 stridsbestar... minimum.

/Zorbeltuss som brukar ha ett bra skydd mot anfall trots lågt antal investerade dvärgatimmar...

kefka

Hero
Ett klassiskt dvärgfort är nog omöjligt att inte genom frontalangrepp. Men lika svàrt som de är för angriparna att ta sig in kommer det vara för dvärgarna att ta sig ut och häva belägringen. Sappörer kan arbeta fritt med att skapa nya ingàngar för angrepp eller för att leda in rök. Därför tycker jag att ett dvärgfort förutom alla de coola försvarsmekanismer som tagits upp även bör ha en mängd hemliga utgànger stora nog för en dvärg eller tvà att ta sig igenom. Sà att dvärgarna kan ta sig ut och ställa till lite oreda.