Men är man som sagt inte ute efter att rasera hela bygget så kan man antingen genom list och försåt kidnappa dvärgarnas religiösa överhuvud och genom att ha denne som gisslan utöva en såpass effektiv utpressning att dvärgarna i praktiken blir marionetter, alternativt att man approachar dvärgarna som handelspartners och kränger filtar till dem som i hemlighet smittats med mässling eller smittkoppor. Conquistadorerna visar vägen.
De smittade filtarna verkar vara en myt alltså; det har inte gått att påvisa att någon medvetet spred sjukdomar till indianerna (jag undrar faktiskt om europeér på den tiden (alltså tidiga conquistador-eran) ens hade fattat att sjukdomar smittade på det sättet. Avicenna eller nån hade nog etablerat det, men var det allmän kännedom i Europa?)
That being said, det finns ju alltid Eon-varianten, den magikrat Jesbin plaserat ut typ plutonium eller nåt i dvärgfästets vattenkällor och lutat sig tillbaka för att se vad som händer. Mitt enda problem med den idén är hur f-n han kom åt vattenkällorna till att börja med, givet att ett Eon-dvärgfäste antingen:
- Har vattenkällor förbannat långt ned i underjordiska urgrottor som bara de själva och möjligen vrakherna känner till.
- Utvinner smältvatten från glaciärer
- Får vatten från asobskyra bäckar lååångt upp i oländiga berg; jmfr hur det tog in på 1900-talet i vår värld innan nån upptäckte Indus källor.
Uptressning/förräderi funkar ju alltid dock ja, det var så (ihop med belägring) som mongolerna knäckte Alamut har jag för mig.
En variant jag hade gillat vore om ett dvärgfäste grävde "för girigt och för djupt" i en lite mer eskatologisk bemärkelse, och blev anfallna inte så mycket av en balrog eller nåt som mer direkt av helvetets horder. Jag körde lite på
en sån grej i spelgruppens D&D-setting.
- Ymir, för att onda dvärgar är mycket koolare