Seriegnäll
Det där är inte ett fenomen som är unikt för DVD-boxar, utan förekommer överallt. Framför allt stör jag mig på det när det gäller amerikanska serietidningar. Nu för tiden publiceras de först i tidningsform, relativt dyra och med en massa reklam, sedan kommer de i samlingsalbum, betydligt billigare, hållbarare och snyggare, dessutom reklamfria. Och som om inte det var nog får den som köper albumet en bonus i form av manusutdrag, skisser från tecknaren eller något annat trevligt. Problemet är att serietidningen är en förutsättning för albumets existens. Om ingen köper serietidningen kommer det aldrig att komma något samlingsalbum eftersom utgivaren inte fattar att någon vill läsa serien och eventuellt inte har råd att ge ut något album. Alltså borde det rimligtvis vara de som köper tidningarna som belönas på något sätt, inte de som väntar på albumen. (I just det fallet vore det naturligtvis ännu bättre om utgivarna erkände att serietidningen är ett dött format och publicerade serierna direkt i album.)
Fenomenet förekommer även i rollspelsvärlden. Järnringen gav ut fyra spelarböcker till Mutant. Den som köpte dem (jag) går miste om de femton sidor extramaterial som sedan publicerades i den samlade spelarboken.
/tobias