Nekromanti DVD-boxblues

Storuggla

Champion
DVD-folket är tokelaka. Först ger de ut säsong efter säsong, i nummerordning. Sen, när de väl släppt hela tvserien, så släpper de en apsnygg box med hela serien i. Till exempel denna. Så då sitter man där med fula boxar och suktar. De är as.

Storuggla, förnedring i skor

Krille

Super Moderator
DVD-folket är tokelaka. Först ger de ut säsong efter säsong, i nummerordning. Sen, när de väl släppt hela tvserien, så släpper de en apsnygg box med hela serien i. Till exempel denna. Så då sitter man där med fula boxar och suktar. De är as.
Japp. De lurade av mig 2500 spänn för en Arkiv X-box. Nu lider jag inte av samma ångest som dig, eftersom jag inte hade något Arkiv X sedan tidigare (utom filmen samt ett avsnitt som ingick i Millennium säsong 3 som extramaterial), men 2500 spänn är 2500 spänn.

Jävla as.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Seriegnäll

Det där är inte ett fenomen som är unikt för DVD-boxar, utan förekommer överallt. Framför allt stör jag mig på det när det gäller amerikanska serietidningar. Nu för tiden publiceras de först i tidningsform, relativt dyra och med en massa reklam, sedan kommer de i samlingsalbum, betydligt billigare, hållbarare och snyggare, dessutom reklamfria. Och som om inte det var nog får den som köper albumet en bonus i form av manusutdrag, skisser från tecknaren eller något annat trevligt. Problemet är att serietidningen är en förutsättning för albumets existens. Om ingen köper serietidningen kommer det aldrig att komma något samlingsalbum eftersom utgivaren inte fattar att någon vill läsa serien och eventuellt inte har råd att ge ut något album. Alltså borde det rimligtvis vara de som köper tidningarna som belönas på något sätt, inte de som väntar på albumen. (I just det fallet vore det naturligtvis ännu bättre om utgivarna erkände att serietidningen är ett dött format och publicerade serierna direkt i album.)

Fenomenet förekommer även i rollspelsvärlden. Järnringen gav ut fyra spelarböcker till Mutant. Den som köpte dem (jag) går miste om de femton sidor extramaterial som sedan publicerades i den samlade spelarboken.

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Re: Seriegnäll

Jo, men låt jänkarna som ändå har tillgång till lösnumren i butikerna köpa dem så kan vi andra spara oss till albumen. Jag har personligen absolut ingen förståelse för folk som seriöst orkar läsa Blade of the Immortal nummer för nummer; berättartakten är ju så jävla långsam att det måste kännas helt poänglöst om man inte får läsa minst ett helt album åt gången. Det blir väl inte bättre av att lösnumren säkert är alldeles fullproppade med reklam - jag ser det som ganska naturligt att bojkotta det formatet. Och visst, det mår kanske inte marknaden bra av i det långa loppet, men vem bryr sig? Om 'marknaden' tvingar mig att köpa skitkorta häften till 33% bestående av reklam är jag ändå inte intresserad av sagda marknad.

Sedan är det ju till att börja med inte direkt fel om vissa amerikanska seriegiganter får sig en känga, givet vilket fascistiskt sätt de hanterar sitt monopol på. I slutändan överlever seriebranschen ändå, precis som filmbranschen gör - den stora frågan är väl om det är det kommersialistiska skräpet eller de verkligt bra och intressanta grejerna som först får stryka på foten; men jag är inte riktigt sugen på att låta den här tråden skena iväg i den diskussionen.

- Ymir, tycker

Storuggla

Champion
Re: Seriegnäll

"Det blir väl inte bättre av att lösnumren säkert är alldeles fullproppade med reklam"

Det här begriper jag inte riktigt. De serie jag köper i lösex är... uhm.. okej, jag köper bara en serie i lösex, och den har fan ingen reklam alls. Så är detta någon form av marvel/dc/darkhorse-pryl eller är jag bara lyckligt förskonad?

Det största hotet mot kvalitetsserierna är nog inte förlagen eller reklamen, utan att författarna tar sådan olidlig tid på sig att lämna in manus (jag menar dig, Greg Rucka!).

Storuggla, wooster rooster roosevelt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skott i foten

Jo, men låt jänkarna som ändå har tillgång till lösnumren i butikerna köpa dem så kan vi andra spara oss till albumen.
Jag skulle gärna vänta på albumen och gör det också för en del serier. Tyvärr skjuter man sig själv i foten ibland när man gör så. Det finns exempel på serier som sålt så dåligt att albumen slutar komma, och då står man där utan varken lösnummer eller album. (Serien jag tänker på är Peter Milligans Human Target som lades ner och sålde så lite att det bara kom två album. De sista fem-sex numren finns alltså inte samlade, och de som har läst dem påstår att de är de bästa i hela serien, såklart!)

/tobias

Tibbelin

Warrior
Extrem DVD-boxblues

Jag har en snäppet värre, att sitta och sträckse sin gigantiska Vänner-BOX och komma till säsong 8 och upptäcka att sista skivan saknas och istället ha dubbelt upp av andra skivan.

Inte nog med att min sommar suger och jag försöker fylla den genom att se 88 timmar vänner, nu upptäcker jag att jag saknar en skiva och ska försöka mig på att åtgärda felet vilket blir allt annat än lätt med tanke på att det har hunnit gå mer än ett år sedan jag köpte boxen.

Antar att jag får fortsätta fylla min tid genom att se på min samling av filmer och serier och se om det finns flera fel att upptäcka.