Nekromanti Dwarven Defender för bra?

Targos

Veteran
Är jag den enda som tycker att Prestige Classen Dwarven Defender är för bra?
Om nån kommer och säger att den kräver dåliga feats så tänk på att för en Fighter är det NEMAS PROBLEMAS! Dom har så jevla många feats ändå.
Dom får ju förfan +4ac på lvl 10! Ocg +4 dodge ac på sina Defensive Stance 5ggr per dag.

Dom är helt enkelt för bra!

Och nu när jag är igång och pratar om Prestige Classes så kan jag ju nämna ett litet problem jag har.
Hur gör man med Saving Throws och Base Attack Bonus med karaktärer som är level 20 och sen prestige classar?

Om jag gör en level 20 fighter och prestige classar han som tex Dwarven Defender upp till lvl 10.
Får han base attack bonus +30/+25/+20/+15 då?
Och blir hans base fortidute saving throw 12+7=19?
Man får väl dessutom INTE Feats för var tredje prestige class level man tar? Det har jag inget minne av att läsa, samma gäller väl med ability bonus points.

Men blir en lvl 20 karaktär och lvl 10 prestige class en lvl 20 karaktär och 10 episk?

Prestige Class regler är tjorviga :gremfrown:
/MVH Thargos

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hur gör man med Saving Throws och Base Attack Bonus med karaktärer som är level 20 och sen prestige classar?

Nu pratar du om en rollfigur över 20:e graden, alltså av episk kvalitet. Då gäller inte de vanliga reglerna, utan reglerna i Epic Level Handbook. Tyvärr har jag inte köpt den ännu, men det finns säkert någon här som har.

Man får väl dessutom INTE Feats för var tredje prestige class level man tar? Det har jag inget minne av att läsa, samma gäller väl med ability bonus points.

Om vi inte pratar episka rollfigurer (över grad 20), så får man extra knep var tredje figurgrad och höjer en grundegenskap var fjärde figurgrad. Hur dessa grader sedan fördelar sig mellan grundklasser och tilläggsklasser spelar ingen som helst roll.

/Mikael - gillar förresten Dvärgförsvarare

Ackerfors

Alas, your rapids!
Inte för att vara koboldig men en Fighter/Dwarven Defender/Barbar är bra (läs: powergejmad :gremsmile: ). Han kör Stance sen Rage. "Nu är jag väldigt arg! Men jag är arg här och ingen annanstans!"

:gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Nu pratar du om en rollfigur över 20:e graden, alltså av episk kvalitet. Då gäller inte de vanliga reglerna, utan reglerna i Epic Level Handbook.

Gör dom? Visst han är level 30 effektivt. Men eftersom han är en prestige class också (level 10) har han ännu inte nått episk level ännu. Jag har för mig att man måste vara över level 20 i en klass... Men det har jag fått ur minnet från en diskussion här och jag har med stor sannolikhet fel... Om inte annat lär jag mig något när någon (mer kunnig) svara på detta. :gremsmile:

/Balderk

Feliath

Swashbuckler
Tyvärr...

...du blir tvungen att lära dig något :gremwink:

Det är ens character level, alltså effektiv level, som räknas för huruvida man är Epic Level eller ej. Jag tror t.o.m. att ECL räknas in också, men det kan jag inte verifiera eftersom jag aldrig känt ett behov av Epic Level Handbook (vi splear helt enkelt inte så i min grupp).

/Feliath - tre års spel har fått upp RP på level 7

Boobis

Warrior
Jo dwarven defender är väldigt bra, för bra i mitt tycke. Speciellt på episk nivå då de får högre DR oftare, fler knep och bättre bonusar för sin "stance" än barbaren får för sin ilska.

MEN man måste väga in att de inte får röra på sig (de får med ett episkt knep ta 5 fots steg, men det är inte så långt =) och jag tolkar det som att de inte frivilligt får låta flyttas på sig. I mitt spel måste de försöka rädda sig mot ex formler som flyttar på dem, eller förlora sin "stance". Jag väljer att tolka det som att de gör allt för att vara kvar på samma plats, annars slutar effekten. Detta för att tona ned dem lite jämfört med barbarer.

En annan sak som ofta inte tänks på är att bonusen till räddningsslag som de får av sin "stance" är av "resistance"-typ. Vilket som sagt inte staplar med det vanligaste föremålet för att höja saves (cloak of resistance, som också ger en resistancebonus).

Oj vilken salig svengelska :gremwink:

Vad gäller episka nivåer så funkar det lite snabbt så här:
Efter "character level" 20 får du:
+1 i epic save bonus på alla saves varannan nivå med början på nivå 21
+1 i epic attack bonus varannan nivå med början på nivå 22 Denna bonus ger dig inga extra attacker. Så om du är character lvl 40 och tog 20 nivåer krigare först och sen 20 nivåer magiker av något slag så har du attacker på +30/+25/+20/+15 men om du tog 20 nivåer magiker först och sedan 20 nvåer krigare har du attacker på +20/+15. Det kan tyckas vara orättvist :gremwink: Enda sättet att få fyra attacker är att välja klasser de första 20 nivåerna så att du får en baseattack på minst 16 ...

I övrig får du alla klassbonusar som vanligt. Sen kan du om du har nivå 20 i EN klass "bli" episk i den klassen. Men du kan lika gärna ta en ny klass och få allt från den förutom saves och baseattack.

-J

Balderk

Swashbuckler
Re: Tyvärr...

okej! Det var det jag nästan trodde... Men nu har jag kärt mig något. Och vi spelar inte heller på det sättet. Brukar väl röra oss mellan levlarna 1 och 8 men numera snarare 1-5(6)... och det funkar bra för oss!

/Balderk, visste inte att Feliath vara D&Dare! :gremsmile:

Targos

Veteran
Oj oj oj! Detta var väldigt många fina svar! :gremsmile: Tackar tackar det gav då mig lite ljus i tillvaron.
Det här med episka klasser är så tjorviga.

Få se om jag har förstått det här rätt:
Om jag är lvl 20 barbar så har jag base attack bonus +20/+15/+10/+5
Om jag tar 1 prestige class (förutsatt att den har +1 för varje level) så får jag ingen högre base attack bonus?
Men om jag tar en till level i samma prestige class så får jag +21/+16/+11/+6 va?

Men savesen då? du skrev så här Boobis:

Betyder det att om jag som lvl 20 barbar tar en prestigeclass level så får jag 12+7+1fortitude save, 7+3+1 reflex save, 7+3+1 will save?
(Första siffran är barbarens save sedan prestige classens saves och sedan om det är så episka savesen)

Och förresten, är det nån annan än jag som tycker om Rage och Barbarer? Jag har hållt på att skriva en egen Prestige Class som jag har namngett "Orcish Rager".
Om nån vore jätte nyfiken på den här så skulle jag kunna läcka ut lite information om den men jag vet inte om jag har lust att säga precisa värden, och dessutom är den inte riktigt klar ännu.

Tack för mig
/Thargos

King Kromm

Hero
Om jag gör en level 20 fighter och prestige classar han som tex Dwarven Defender upp till lvl 10.
Får han base attack bonus +30/+25/+20/+15 då?
Och blir hans base fortidute saving throw 12+7=19?

Men blir en lvl 20 karaktär och lvl 10 prestige class en lvl 20 karaktär och 10 episk?

Tror du missuppfattat systemet lite här. För när man väljer en prestige class så funkar det på samma sett som om du multiclassar, även om du inte får de nackdelar som du får när du multiklassar(tror jag). Så om du nu på något sett är en lvl 20 figther med 10 prestigeclasses så har du endast 10lvl som fighter och 10 st som din prestige class. Totalt 10.

Boobis

Warrior
Om jag tar 1 prestige class (förutsatt att den har +1 för varje level) så får jag ingen högre base attack bonus?
Men om jag tar en till level i samma prestige class så får jag +21/+16/+11/+6 va?

Det spelar ingen roll om du fortsätter på barbar, byter till en tillägsklass eller tar en ny grundklass efter nivå 20. Du får +1/2 i epic attack varje nivå oavsett vad du gör ...

Betyder det att om jag som lvl 20 barbar tar en prestigeclass level så får jag 12+7+1fortitude save, 7+3+1 reflex save, 7+3+1 will save?
(Första siffran är barbarens save sedan prestige classens saves och sedan om det är så episka savesen)

Något fel har det blivit här ... antingen har du 10 nivåer barbar och 10 nivåer prestigeclass och en nivå epic, eller så har du 20 nivåer barbar och 10 nivåer prestigeclass, men då har du verit episk i 10 nivåer redan ... det känns som att du tror att man får ta en prestigeclass OCH behålla sin grundklass samtidigt? Har jag rätt?

Det får man iaf inte ... Men det gäller samma sak med saves som för base attack. Oavsett "hur" du går upp en nivå så får du +1/2 i alla saves ...

-J

Staffan

Myrmidon
Funkar tyvärr inte, eftersom en dwarven defender måste vara Lawful och det är just vad en barbar inte får vara. Det går inte ens att fixa med en ex-barbar, eftersom just rage-förmågan försvinner om man blir lawful.

Däremot kan det nog fungera med en Sohei från Oriental Adventures, som får en förmåga som liknar barbarian rage (ki frenzy).

Mondrin

Veteran
Dwarven defender för bra? Du kanske borde ta en titt på de prestigeclasses som finns i Tome of Blood och Sword and Fist eller vad de nu heter. Cavalier och många fler äter dwarven defender till frukost. Men å andra sidan har ju D&D aldrig vart särskilt balanserat.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ah, antog att det var för bra för att vara sant. :gremfrown: Men regler är till för att ändras lite på. :gremelak:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kan man inte alls vara lvl 20 och 10 levlar prestige class utan att vara Epic level?

Nej. Summan av alla dina grader (levels) kallas din figurgrad (character level) och om den överstiger 20 är rollfiguren Epic. Sedan spelar det ingen som helst roll vilka klasser han har.

/Mikael

Targos

Veteran
Aaaaaaah alright, då tror jag att jag börjar förstå det där.
Tack Oldtimer
/Thargos

Targos

Veteran
Förresten hur gör man med Saving Throws när man räknar Prestige Classes?

Om jag är en level 10 fighter tex så har jag i saves:
fort +7 ref +3 och will +3
¨
om jag tar 3 levlar som en Dwarven Defender så har defendern dessa saves:
fort +3, ref +1, will +3

Har min gubbe då fort 10, ref 4, will 6
eller tar man antingen Defenderns eller fighterns saves?

Quan'talis

Swashbuckler
Har min gubbe då fort 10, ref 4, will 6

Ja. Man räknar ihop dem, precis som man gör med andra rollpersoner med mer än en klass

JPS