Nekromanti Dwarven Wizard

Quan'talis

Swashbuckler
I "Hero Builders Guidebook" antyds det att en dvärg som blir wizard förlorar sin saving throw-bonus. IMHO är det att diskriminera de små kräken, dessutom står det ingenting sånt i PH. Vet någon vad som är tanken bakom det här?

(HBG är för övrigt väldigt praktisk när man behöver lite mer detaljerade NPCs, för spelarna är den lite begränsad [You are an orphan. You were raised by... orphans])

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"

König

Hero
Har inte Heroes... men jag hade struntat i deras antydan och låtit den lilla dvärgen ha kvar sin bonus.

"When the DM laughs it is already to late"

Quan'talis

Swashbuckler
Visst, det gör jag också, men jag gillar inte riktigt att "de" försöker införa begränsningar utan orsak. Själva tanken är väl att dvärgar traditionellt inte brukar vara wizards och någon försökte hitta på en bra orsak.
(iofs skulle jag inte, om jag verkligen ville spela dwarven wizard, inte låta mig hindras av en sån småsak som lite sämre stats. De är ju trots allt bara siffror på ett papper, medan en character är... hm... ja.. siffror på ett eller flera papper. Och bokstäver.)

Tamshan

Warrior
Personligen tycker jag att det står en hel del trams i Herobuilder's Guidebook. Här kan man verkligen tala om en missad möjlighet av WotC att göra ett vettigt supplement. Så är den också skriven av Ryan Dancey, han är väl mer affärsman än game designer.

Tamshan

Warrior
Spelar du en Forgotten Realms kampanj kan du verkligen ta en del av det som står i HBG med en nypa salt. Dvärgar är numer Arcane Apellcasters i Realms och det nämns inte att de tappat sina save-bonusar i nya FR CS. Likaså är inte Dwarven Rogues föraktade som HG gör gällande. Vore ju konstigt eftersom alla Dwarven subraces är Prefered Character Regions i Realms ;)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tamshan on 2001-07-10 18:40.</EM></FONT></P>

Dilandau

Myrmidon
HBH, nej tack

Jag tycker inte det är att ta i att säga att HBH är den absolut sämsta produkt som Wizards givit ut till 3E. Möjligtvis kan den vara användbar om man _aldrig_ spelat ett rollspel förr, men inte annars.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Staffan

Myrmidon
Har för mig att det är en artefakt från en betaversion där de hade lagt in det som ett litet straff för dvärgar som tror att de ska få trolla. Dock gillade uppenbarligen speltestarna inte det, så de strök det.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Quan'talis

Swashbuckler
Re: HBH, nej tack

Egentligen håller jag med, men då man nu en gång har den kan man ju _försöka_ använda den (det var inte jag som köpte den). De få saker man har nytta av (Namnlistorna är praktiska för en DM som ska trolla fram en bunt NPCs ur tomma luften) kunde de ju ha haft med i PHB. "Intelligence is the most important ability score for a wizard" är inte ett råd jag är beredd att betala för.

Netfeed

Swashbuckler
gulligt

jag tycker personligen att dvärgar är gulliga och att en dvärgisk magiker är den gulligaste a dem allihopa
ungefär som en orcisk tjuv också gulligt

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream

Quan'talis

Swashbuckler
Re: gulligt

Tja, han är en 183 år gammal necromancer som heter Murdoch, men han är nog ganska gullig i alla fall antar jag.

Undrar vad du skulle tycka om orchiska tjuvar om de hade stulit din video också...

Netfeed

Swashbuckler

min video??
vad skulle de med den till då?
de behöver ju tv:n också :)

men 186 åriga necromacer är gulliga särskilt med det namnet

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream

Quan'talis

Swashbuckler

Tja, orcher är ju inte så smarta alla gånger (då de tittar på video tittar de verkligen på video). Och det måste ha varit orcher, de hade inte ens spolat tillbaka filmen som var i.

Och okej då, han är väl gullig då.