Nekromanti Dynamiska duon

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Under dagens D&D-spelande framkom det en brutal kombination av förödelse. Den mer än något udda rollpersonsduon i fråga bestod av en uldra warlock och en half-ogre fighter med maxad styrka. Efter att ha kikat på krigarens bärförmåga och uldrans vikt insåg de att uldran faktiskt kunde förvaras i krigarens ryggsäck utan några större problem. Så vad gör de? Uldran blir någon form av eldritch blast-kanontorn som håller koll bakåt och skjuter strålar för att mjuka upp fienderna, samtidigt som halvresen erbjuder skydd och snabb förflyttning. Efter att ett antal rustade fiender besegrats ser de även till att bepansra ryggsäcken invändigt.

Så vad kan man göra med denna kombination? Några spontana tankar kring vilka situationer som kan ge dessa rollpersoner en chans att glänsa eller en utmaning över det vanliga? Den främsta svaghet jag märkt är deras relativt låga livspoäng, i och med att båda har ECL +1 eller +2, men att bara utnyttja denna svaghet känns lite tråkigt, eftersom det knappast är en utmaning för spelarnas tankeförmåga. Hellre då någon taktisk historia som får dem att känna sig mentalt utmanade.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Kul Masterblastervibbar! Slumpmässiga funderingar:

Vore intressant att sätta dem i situationer där de måste förklä sig ("Vem är den där puckelryggige prästen som viskar till sin nacke?") eller i finare sociala sammanhang.

Ryggsäcken verkar så viktig i sammanhanget att man blir frestad att sätta den högt på listan över magiska föremål som riskerar förstöras om den drabbade klantar sig med ett save.

De agerar på var sitt initiativ, antar jag? Det finns ju lägen när mycket hänger på att man kan ta sitt femfotsteg precis innan eller efter sin spell, något som blir svårt om man sitter fast i en påse.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Samt ta bort ryggsäckens Dex-bonus om han har någon. Det är svårt att ducka när man är så väl paketerad.

Gordeg
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Samt ta bort ryggsäckens Dex-bonus om han har någon. Det är svårt att ducka när man är så väl paketerad.
Ligger något i det.

Man kan ju betrakta bägge två som grappled: ingen Dexbonus på AC och attacker har 50% att träffa endera som är i rutan. Det rör sig ju om 2 pers som upptar samma ruta och ingen av dem är väl Tiny eller mindre?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
En half-ogre är large och en uldra är small.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om man sätter en av dem ur spel måste den andre anpassa sig till situationen, fast det kan bli enklare om den som sätter dem ur spel är lite känslig för den som gör det.

Exempel: ett monster med hög spell resistance är svårt att blästra bort för uldran, men kanske går att dunka ned för halvresen. Då måste de byta från sin standardtaktik mitt i en strid.

En annan grej är att låta dom dunka ned ett par fiender, och sedan återkommer fienderna rustade med samma trick, typ en orkadept på ryggen på en ettin. Nu är ju fienderna inte lika inkörda på tricket, så de är sämre på det, men de är ju större och tuffare!

Erik
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Det får mej att tänka på ett scenario där vi var tvungna att springa från ett par troll, och min rollperson raskt stoppade ner gängets halfling i sin Bag of Holding (move 20 räckte inte mot trollens 30...). Mycket praktiskt senare när jag snabbt behövde ha tag i saker i denna, och kunde ha honom som "caddie"

Järnfemman, tack!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Ja gvet ine om man kan beteckna dem som grappled; situationen är ju snarare densamma som en ryttare på ett intelligent riddjur upplever. Grapple innebär ju att båda parterna aktivt försöker hindra varandras handlingar, något som inte är fallet här. Däremot får ju uldran givetvis -4 på sina försök att skjuta fienderna om halvresen rör sig samtidigt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
De sociala aspekterna har i rätt hög grad varit frånvarande -- de enda sociala situationerna de stött på har innefattat ett gäng bugbears. En riktigt bisarr förklädnadshistoria bör givetvis innefatta en stad styrd av Zarus' prästerskap (en bit ner på sidan). Det blir till att huka sig rejält och ha något för ansiktet...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Mm. Du har nog rätt. Riddjursanalogin är rimligare.

Men inga sociala implikationer än alltså. Man kan förstås tänka sig att uldran kliver ur när han skall på fin middag eller på friarstråt.

Backpacking - the only way to travel
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Kallas Problemspel av mig egentligen =P Du kan ju också göra så att de blir av med ryggsäcken under något tillfälle och blir infångade någonstans så de inte kan monga sig med sitt äckliga problemspelande =P
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Så problematiskt är det inte. Att spelarna drar nytta av rollpersonernas naturliga tillgångar ser jag som ett tecken på intelligens, något som man bör uppmuntra. Problemet är snarare att hitta på utmaningar som är intressanta nog för dem. Att som spelledare bara förbjuda alla intelligenta lösningar visar inte på allt för spektakulär tankeförmåga.
 
Top