Nekromanti Dyr militär

inte

Veteran
Jag sitter och tittar i böckerna 'riddaren' och 'Consaber' och inser en sak. I boken 'Consaber' står det att en greve vanligne har ca 10 riddare och 150-300 knektar anstälda hos sig och jag har lätt svårt att få det att gå ihop när jag sedan läser om soldaters kostnad i 'riddaren', för kostnaden för detta i Bas (om man räknar på "bara" 150 knektar och att alla är "Fotsoldat, lätt" och bågskyttar)skulle bli:
10 Riddare * 17 Bas = 170 Bas
150 Knektar *2 Bas = 300 Bas
170 Bas + 300 Bas = 470 Bas

Om man sedan räknar på hur många tunnland bruks jord man då behöver (jag räknar här på en rik förläning med 5 i jodbruks kvalitet och 5 i Betes kvalitet) så får man följande:

1 Tunnland ger 5/9 Bas
470 Bas (soldaternas kostnad) / (5/9) = 846 Tunnland

Och i genomsnitt har en greve 4 gods på ca 250 tunnland var vilket ger:
4 (gods) * 250 (tunnland)= 1000 tunnland

Vilket ger att 84,6 % (846/1000) av alla tunland som greven har måste använda för att hålla upp sin arme vilket låter som orimligt mycket.

Någon som har en åsikt ???

Tja, han har väl fler tunnland?

Eller andra inkomstkällor.

Eller är svinigt rik.

Nej, man ska använda alla pengar till soldater!

:gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
är inte principen.

Är inte principen att det är svinigt dyrt och kriga, och du underhåller ju definitivt inte alla dina soldater i fredstid ?

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: är inte principen.

"Är inte principen att det är svinigt dyrt och kriga, och du underhåller ju definitivt inte alla dina soldater i fredstid ?"

Nä precis, de flesta är väl... milis? Eller vad det nu heter. Då tänker jag på den där lagen om att man har rätt att ta ut en person per hushåll till militärtjänstgöring.

Så brukar man också ha ett betydligt mindre antal soldater som så att säga alltid är i tjänst, exempel på sådana kan vara stadsvakter...

Dan (Neo)

Veteran
Det finns ett antal tolkningar/lösningar:

1. Riddarna har egna förläningar och försörjer sig sålunda på en del av avkastningen från dessa jordar. (Troligast)

2. Sabriska grevar är rikare än sina soldiska och drunokiska motsvarigheter? Grevskapet är ju den högsta administrativa/geografiska nivån (under kronan och riket) i Consaber, medan det i Soldarn finns hertigdömen och det i Drunok finns områden som styrs av furstar. Du skulle kunna behandla Consabers grevar som hertigar rent regelmässigt, och kanske baronerna som grevar för att göra dem rikare. (Inte helt otroligt)

För att "militären" kostar vad den kostar är det inget tvivel om (den är dyr). Liksom att avkastningen per tunnland är relativt väl förankrad i meddeltida förehållanden.

Krille

Super Moderator
"Det finns ett antal tolkningar/lösningar:"

3: Större delen av knektarna är riddarnas egna husknektar, och betalas således av riddarna.

"Grevskapet är ju den högsta administrativa/ geografiska nivån (under kronan och riket) i Consaber"

Det finns iofs sex hertigdömen, men dessa har egentligen ingen administrativ funktion. Hertigtiteln är mest en hederstitel på vissa ämbeten och kungens närmaste släktingar. Däremot är de en geografisk indelning.

"Du skulle kunna behandla Consabers grevar som hertigar rent regelmässigt, och kanske baronerna som grevar för att göra dem rikare."

Det låter rätt rimligt, faktiskt.

inte

Veteran
Jag inser att militären är mycket dyr men som jag läser boken 'Consaber' verkar det som att 10 riddare och minst 150 knektar är vad en greve vanligen har i stående styrka, för att fungera som ordningvakter och liknande. Ifall det blir oroliga tider så mönstrar han en betydligt större styrka.

Men det är en god tanke att låta ett greves förläning motsvara en hertigs då borde det gå ihop.

Jag har en vidare fråga: Finns det en Markis i varje stad (inte by) och vem är det som utser vem som blir Mariks om en by får stads privilegier??? kan en greve strunta i att ge en stad en Markis som förvaltare och behålla staden under sin kontroll???

Krille

Super Moderator
"inns det en Markis i varje stad (inte by)"

Nej, men de flesta.

"och vem är det som utser vem som blir Mariks om en by får stads privilegier???"

Kungen.

"kan en greve strunta i att ge en stad en Markis som förvaltare och behålla staden under sin kontroll???"

Inte utan att göra uppror mot kronan. Endast kungen kan ge en stad stadsprivilegier, och om en greve sätter sig upp mot det så är han en upprorsman. Därmed kommer han också att förlora alla titlar och ägor och få huvudet avkapat.