Nekromanti Dystopi, fri idé

TomasHVM

Swordsman
Feudalsamfunnene i Europa kan sies å ha brutt sammen blant annet fordi folket opplevde det som urettferdig at de adelige skulle ha privilegier i forhold til loven, og samtidig rett til å leve i en luksus bøndene slet for å skaffe dem. Den franske revolusjonen kom som en reaksjon på denne skjevheten i samfunnet, og innførte idealene frihet, likhet og brorskap!

I dagens samfunn har næringslivstopper og underholdningsindustriens "superstars" de samme "privilegier" som gamle dagers adel. De tjener grovt med penger, omgir seg med livvakter, er sterke meningsytrere, "småkonger" i sine internasjonale forretningskonglomerater og kan betale for så store kobbel med advokater at loven ikke blir den samme for dem.

Du kan være så enig eller uenig i dette som du vil. Mitt poeng er at det finnes en parallell her. Denne parallellen kan kanskje utnyttes til å lage en fremtidsdystopi der samfunnet er blitt "feudalisert", med underholdningsstjerner og finanstopper som den nye adelen, med spesielle rettigheter/privilegier.

Det kan bli et interessant skjevbilde av vårt samfunn, og et bilde forfattere av rollespill kanskje er særlig egnet til å tegne, så god innsikt mange av dem har i middelalderske feudale strukturer.

Idéen er fri for alle. Bruk den om du vil.

Tomas HV Mørkrid
(filantrop)

chrull

Stockholm Kartell
Var verkligen Frankrike innan 1789 ett feodalsamhälle?
Jag har för mig att det skiljer sig lite(mycket?) från de egentliga feodalsamhället man kunde se århundradena tidigare...

Feodalsamhället tog väl slut när handelsmännen började tjäna egna pengar, och på så sätt lyckades forma en egen överklass. Det här hände väl tidigare än 1789?

för övrigt så förstod jag inte riktigt det här:
Feudalsamfunnene i Europa kan sies å ha brutt sammen blant annet fordi folket opplevde det som urettferdig at de adelige skulle ha privilegier i forhold til loven
i förhållande till ... ?

Du kan være så enig eller uenig i dette som du vil. Mitt poeng er at det finnes en parallell her.
Okej. Jag kan se parallellen, även om jag måste säga att nog sitter väl dagens företagstoppar lite osäkrare än Baronerna och Hertigarna? Medierna är ju en makt som kan störta och höja folk över skyarna. Den makten saknades i feodalsamhället.

Som Cyberpunksfantast så måste jag ju säga att mycket av det här känns igen från vilket cyberpunkrollspel som helst.
Även om det kanske skulle vara roligt att sätta sig ned och skriva karaktärer till ett standard-fantasyäventyr och sedan använda dem i en cyberpunksetting.

Den onde magikern får bli en korrupt VD där magin ersätts av mediekontroll.
Hjältarna i sina skinande rustningar får på något sätt konverteras till Cyberpunk. Kanske småskurkar med gott hjärta?

chrull

Ymir

Liten kantbaron
Re: The Wicked City

Din idé för tanken till The Wicked City, ett Yomi-helvete i White Wolfs rollspel Vampire - Kindred of the East. The Wicked City är en slags förvriden, mörk parodi på det kapitalistiska storstadssamhället, där helveteskungen Mikaboshi härskar oinskränkt och har under sig horder av teknologiska demoner och helvetiska företagspampar. Det är en dyster, extremt urban plats, där skinande skyskrapor höjer sig mot himlen men gatorna är smutsiga och nedklottrade och hemsöks av allehanda hemskheter. Hela stället är dessutom sammankopplat med metropoler i den verkliga världen, livnär sig likt en parasit på det förfall, materiellt och mänskligt, som marknadsekonomiernas hänsynslösa profitjakt lämnar efter sig. Irrar man sig riktigt långt in bland skumma gränder i Shanghai, Tokyo eller Shenzhen kan man plötsligt råka hamna i Mikaboshis lilla kapitalist-helvete, och det är inte säkert att man hittar ut igen.

Det fyndigaste med det hela är dock The Wicked Citys funktion som helvete - här förekommer ingen tortyr, inga smådjävlar kutar runt och sticker regnbågssvärd i folk...nej, dess helvetiska egenskaper är långt mer subtila. Hela platsen har ju en ganska respektabel och städad fasad. The Wicked City tjänar som helvete åt korrumperade affärsmän, elaka kapitalister, själviska nyrika snobbar och dylikt drägg. (Mikaboshi har för övrigt blivit så korrumperad att han drar till sig det mesta - huruvida man syndat eller ej spelar egentligen ingen roll längre). Här får de som fordom var snorrika playboys och befann sig höst upp i näringskedjan slava som städare, vaktmästare eller hunsade kontorsslavar, och det kallar jag ett straff.

- Ymir, som diggar Yomi-världarna