Nekromanti Dystopiska fantasyspel/settings ?

Doctor_Hell

Veteran
finns det några dystopiska fantasyspel/settings därute

denna diskusion uppstod mellan mig och en spelare efter ett spelpass med Noir då han ville överföra känslan från Noir till fantasy , så nu frågar jag er kära forumiter vad som finns att tillgå i genren dystopisk fantasy

egenknåpade skapelser och obskyra indielir producerade i 10 upplagor undanbedes då sånt inte intresserar mig

Möller

Hubert Hortlax
Warhammer Fantasy kan ju knappast beskrivas som glättigt. Det kanske är något?

Även rollspelen i 40k är ju ganska mörka, särskilt Dark Herasy. Visserligen inte riktigt »standardfantasy, fast mörkare«, men ganska mycket fantasyelement finns ju där.

Mogger

Hipsteranka
Det finns väl mer eller mindre dystopiska platser/riken i alla fantasyvärldar som någonsin har skrivits. Ja, många iaf.

Doctor_Hell

Veteran
ska försöka förklara vad jag söker

jag vill ha ett totalitärt samhälle där individen fruktar staten/kronan där rasism/sexism är vardagsmat segragation mellan raser existerar , den starke tar sin rätt att härska över den svage , broder säljer broder för ett par ynka kopparslantar för att överleva ännu en dag på gatan sen ska det appliceras standard fantasy raser på det här

ursäktar mig om jag inte är så bra på att förklara

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Midnight

Midnight-settingen (Fantasy Flight Games) till d20/D&D3.x är lite kul. De onda har vunnit och man spelar motståndsm… motståndspersoner. Lite som Bröderna Lejonhjärta, typ. <div>
</div> <div>Dessvärre är Midnight OOP sedan 2009. </div>

Krille

Super Moderator
Doctor_Hell said:
jag vill ha ett totalitärt samhälle där individen fruktar staten/kronan där rasism/sexism är vardagsmat segragation mellan raser existerar , den starke tar sin rätt att härska över den svage , broder säljer broder för ett par ynka kopparslantar för att överleva ännu en dag på gatan sen ska det appliceras standard fantasy raser på det här
I så fall, kolla in Midnight.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gemini har en väldigt mörk medeltidsvärld som miljö. Stormbringer bör spelas med en viss känsla av förestående domedag. Exalteds värld är också ganska dyster, oaktat hur gudomligt utvalda rollpersonerna är.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Midningt, absolut. Dark Sun, kanske?

Jag tror att City of Shadow and Roses hade passat skitbra. Men det är ju lite svårt att få tag på …

Annars stämmer jag in i kören: av utgivna settings är det nog Midnight som kommer närmast det du söker. Möjligen kanske Dark Sun har en del att erbjuda också, jag har fått intrycket att det är lite av den andliga föregångaren till Midnight. Någon som faktiskt har koll på Dark Sun kanske kan upplysa oss?

Genesis

Ni dés ni maître
Doctor_Hell said:
ska försöka förklara vad jag söker

CHRONOOOOPIAA!

Alla andra har fel. Chronopia är vad du söker.

Doctor_Hell

Veteran
Re: Midnight

haha den som söker han finner heter det och vad såg jag här hemma i min rollspelshylla där stod midnight second edition ..

var inte ens medveten om att jag hade det , var nog en kompis som glömde det hemma hos mig för länge sen när vi skulle spela det men aldrig kom oss för det

så det ska helt klart få bli min kvällslektyr i afton

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Midningt, absolut. Dark Sun, kanske?

DeBracy said:
Jag tror att City of Shadow and Roses hade passat skitbra. Men det är ju lite svårt att få tag på …

Annars stämmer jag in i kören: av utgivna settings är det nog Midnight som kommer närmast det du söker. Möjligen kanske Dark Sun har en del att erbjuda också, jag har fått intrycket att det är lite av den andliga föregångaren till Midnight. Någon som faktiskt har koll på Dark Sun kanske kan upplysa oss?
Dark Sun är rätt annorlunda mot Midnight. Visserligen är världen helt åt helvete i båda, men i Dark Sun finns inte på samma vis som i Midnight någon monolitisk ondska att slåss mot -- däremot finns det gott om stadsstater styrda av onda supermäktiga magiker, fattigdom, nöd och så klart den ständigt närvarande törsten. Midnight känns mer Tolkien, medan Dark Sun är sword & sorcery. Spelar man Dark Sun bör man dock hålla sig till det tidigare materialet, eftersom settingens metaplot spårade ut mot slutet (hur versionen till D&D 4e är vet jag inte).

Re: Midnight

Dante said:
Midnight-settingen (Fantasy Flight Games) till d20/D&D3.x är lite kul. De onda har vunnit och man spelar motståndsm… motståndspersoner. Lite som Bröderna Lejonhjärta, typ.

Dessvärre är Midnight OOP sedan 2009.
Jag vill också slå ett slag för Midnight!

Tänk dig att Sauron vann ringens krig och har splittrat alla männskians riken. Då har du Midnight settingen. Är inte det svincoolt så säg!?

Jag skulle nog spela det med ett system som lyfter fram rätt känsla för den här settingen och det tycker jag inte att D&D3 gör.
Noir skulle passa jävligt bra, men det gör det till allt som är mörkt och skitigt :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler
finns det några dystopiska fantasyspel/settings därute

denna diskusion uppstod mellan mig och en spelare efter ett spelpass med Noir då han ville överföra känslan från Noir till fantasy ,
Vad kul att Noir kunde vara inspiration där. Det fanns faktiskt väldigt lösa planer på att göra en fantasyversion av Noir. Exakt hur den skulle publiceras (om den skulle publiceras) var aldrig riktigt uttänkt.

Jag skissade dock lite på att använda Noirs värld och helt enkelt dra mig tillbaka i tiden, till dess innan Imperiet uppkom, och de sju rikena kämpade mot varandra. Det skulle vara flintlåsvapen, heder, ära, profetier, gamla blodsriter och man skulle få svar/ledtrådar till statens uppkomst, befläckelsen och staden Sandukars funktion.

Sedan skissade jag även på en Dark Future Noir som utspelar sig långt fram i tiden där mänskligheten har lämnat solsystemet och den bibliska apokalypsen inträffat. Det var ytterst syrat med änglaväsen som svepte genom världsrymden, Apokalypsens fyra ryttare var i form av stridskryssare och Den Ende guden hade tagit sin plats på sin tron på Jorden. En farsot dräpte mänskligheten och de som inte var rättrogna - men det fanns en liten grupp individer som var immuna och dessa navigatörer (rollpersonerna) var de som reste mellan de kvarvarande kolonierna i ett krig som sakta men säkert förlorades.

Men... allt det där är i form av lösa anteckningar i Worddokument eller skisser gömda i pärmar och lådor.

Mitt förslag annars för ett dystopiskt fantasyspel är Gemini. Midnight finns men jag har aldrig blivit fäst vid det... det känns billigt på något sätt. Chronopia skulle kunna vara dystopiskt men det glöms ofta bort i allt knas.

Ett annat alternativ är att ta en Fantasyvärld - typ Middle-earth, Forgotten Realms, Mundana, Ereb Altor och så slänger du på en katastrof. Det kan vara något övernaturligt eller ett väldigt krig, pest, digerdöden etcetera. Vipps... det är inte så jävla kul längre :gremwink:

Blasphemy said:
Midnight finns men jag har aldrig blivit fäst vid det... det känns billigt på något sätt.
Jag håller med. Men det är i första hand bilderna som skapar det intrycket, så är det för mig. Sen ska jag inte sticka stolen under bordet med att jag och MiniMoni moddade om världen REJÄLT efter eget tycke, blev förbannat bra och resulterade i en av de mest minnesvärda kampanjer jag spelat.

Jag tycker dock att Midnight är fullt spelbart utan att moddas, det är mer så att jag och min ordinarie spelgrupp inte kan låta bli att modda allt vi spelar, eller ja i princip allt i vart fall :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
Modda... det är ju det som är livet... man skall ju göra spelet till sitt.

Men jag gillade ju Heroic Paths och så... men tror bara att jag störde mig på systemet en del. D20 är inte så lämpligt till dystopisk fantasy lika lite som till Gotisk skräck (Ravenloft).

Mogger

Hipsteranka
Blasphemy said:
Jag skissade dock lite på att använda Noirs värld och helt enkelt dra mig tillbaka i tiden, till dess innan Imperiet uppkom, och de sju rikena kämpade mot varandra. Det skulle vara flintlåsvapen, heder, ära, profetier, gamla blodsriter och man skulle få svar/ledtrådar till statens uppkomst, befläckelsen och staden Sandukars funktion.
Det där låter ju hur jävla koolt som helst!