finns det några dystopiska fantasyspel/settings därute
denna diskusion uppstod mellan mig och en spelare efter ett spelpass med Noir då han ville överföra känslan från Noir till fantasy ,
Vad kul att Noir kunde vara inspiration där. Det fanns faktiskt väldigt lösa planer på att göra en fantasyversion av Noir. Exakt hur den skulle publiceras (om den skulle publiceras) var aldrig riktigt uttänkt.
Jag skissade dock lite på att använda Noirs värld och helt enkelt dra mig tillbaka i tiden, till dess innan Imperiet uppkom, och de sju rikena kämpade mot varandra. Det skulle vara flintlåsvapen, heder, ära, profetier, gamla blodsriter och man skulle få svar/ledtrådar till statens uppkomst, befläckelsen och staden Sandukars funktion.
Sedan skissade jag även på en Dark Future Noir som utspelar sig långt fram i tiden där mänskligheten har lämnat solsystemet och den bibliska apokalypsen inträffat. Det var ytterst syrat med änglaväsen som svepte genom världsrymden, Apokalypsens fyra ryttare var i form av stridskryssare och Den Ende guden hade tagit sin plats på sin tron på Jorden. En farsot dräpte mänskligheten och de som inte var rättrogna - men det fanns en liten grupp individer som var immuna och dessa navigatörer (rollpersonerna) var de som reste mellan de kvarvarande kolonierna i ett krig som sakta men säkert förlorades.
Men... allt det där är i form av lösa anteckningar i Worddokument eller skisser gömda i pärmar och lådor.
Mitt förslag annars för ett dystopiskt fantasyspel är Gemini. Midnight finns men jag har aldrig blivit fäst vid det... det känns billigt på något sätt. Chronopia skulle kunna vara dystopiskt men det glöms ofta bort i allt knas.
Ett annat alternativ är att ta en Fantasyvärld - typ Middle-earth, Forgotten Realms, Mundana, Ereb Altor och så slänger du på en katastrof. Det kan vara något övernaturligt eller ett väldigt krig, pest, digerdöden etcetera. Vipps... det är inte så jävla kul längre