Nekromanti E-on eller Eån?

King Kromm

Hero
Hur utallar ni Eon? Själv säger uttallar jag det mer som E-on, men har ju hört många säga Eån också... Så vilket e "rätt" och vilket e "fel"?

Om man nu bortser från att mann nog får uttala det precis så som man själv vill...!

Insignia

Swashbuckler
Sanningen finns där ute...

Eon betonas på andra stavelsen, vilken uttalas som antingen o eller å. Enligt svenska akademiens ordbok.

Slarn

Excentriker
Själva säger vi (nästan) allihop numera alltid E-ån, efter att i början sagt eo´n. Denna tidsperiod är ju tiotusen år, och det låter ju onekligen bättre att säga "för e-åner sedan" än "för eonner sedan". Eller`?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Eon (som i rollspelet) är ett namn på en produkt.

Eon (som i tidsperiod) står säkerligen att finna i SAOL, komplett med uttalningsregler och allt.

Jag har för mig att Neogames har yttrat sig angående detta, och jag har för mig att svaret blev "Eeon". Man kan dock fortfarande säga "för eååner sen" utan det "krockar" med uttalet på namnet på rollspelet - just eftersom att det är olika saker.

Det här har varit uppe så många gånger...

King Kromm

Hero
Re: Sanningen finns där ute...

Eon betonas på andra stavelsen, vilken uttalas som antingen o eller å. Enligt svenska akademiens ordbok.
Jag tror iofs jag tänkte på Eon, spelet, inte eon, tidsrymden, jag menar, det finns ju inte en chans att dom tar upp spelet Eon i svenska akademiens ordbok, och det behöver ju inte nödvändigtvis uttalas på samma sett, jag menar, det finns ju många ord som stavas exakt lika, men uttalas olika, exempelvis Hans och hans....

King Kromm

Hero
Men Eon spelet och eon tidsrymden e ju olika ord, för dom har inte samma betydelse, inte för mig iaf, alltså kan man uttala dem olika, det finns ju många andra ord som stavas lika fast med olika uttal!

Insignia

Swashbuckler
Re: Sanningen finns där ute...

"Jag tror iofs jag tänkte på Eon, spelet, inte eon, tidsrymden"

Jag tror i och för sig att det finns en viss koppling däremellan. Dessutom erkänner till och med riktigt Neogames-folk att de har *fel* när de betonar på första stavelsen, samt att de gör det för att det är "enklare", eller hur det var. Alltså är det andra stavelsen som är rätt egentligen.