Som många andra har jag fastnat för E.R, eller "Cityakuten", TV-serien som handlar om något så banalt för en akutmottagning. De bärande inslagen i serien är de adrenalinstinna scenerna runt döende patienter, där kirurger gör halsbrytande ingrepp och käftar om huruvida man ska ligera scapulafnuttix crepsohoppsanitus, eller något dylikt. Ett till synes enkelt sätt att skapa spänning. Ändå tror jag inte att "E.R. - the rpg" skulle bli någon hit. Varför funkar inte operationssals-dramatik i rollspel?
Ett annat exempel är filmer om bombarbesättningar. Tex "Memphis Belle" är på sina ställen halsbrytande spännande trots ett ganska enkelt koncept. Lik förbannat brukar sådana historier bli trista i rollspel (där det oftast är överflyttat till ett rymdskepp, men rätt analogt med en B-17). Varför?
Finns det fler exempel på dramatik som funkar jättebra på TV, men uselt i rollspel? Och vad beror det på?
Ett annat exempel är filmer om bombarbesättningar. Tex "Memphis Belle" är på sina ställen halsbrytande spännande trots ett ganska enkelt koncept. Lik förbannat brukar sådana historier bli trista i rollspel (där det oftast är överflyttat till ett rymdskepp, men rätt analogt med en B-17). Varför?
Finns det fler exempel på dramatik som funkar jättebra på TV, men uselt i rollspel? Och vad beror det på?