Nekromanti E6

Storuggla

Champion
Jag ägnade mig åt avacerat tolsurfande och hittade något som alla andra redan visste om men inte jag - E6. Vid första anblicken låter det riktigt bra, och de problem jag har med d20-systemet verkar försvinna om man använder den modden. Men eftersom jag blott är en enkel kverulant som inte är insatt i d20s inre mysterier vänder jag mig till er, kära forumiter med min enkla fråga: Har någon läst och/eller testat det? Har ni i sådana fall åsikter? Om ni varken läst eller testat det kanske ni har åsikter ändå och eftersom detta är internet får ni gärna dela med er av dem!
Ifall ni nu inte vet vad E6 är så har jag vänligt nog länkat till det här.

Storuggla, skriva med autocorrect är pest

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tycker det låter som en jäkligt schysst regelmod personligen (till räckligt så för att jag själv skulle länka till den 2009, då den redan var ganska o-ny).

Jag har spelat d20 (Warcraft D&D) upp till level 12 typ, och jag tycker nog det är roligast kring 3-6, så för mig skulle det passa skitfint. Jag tycker också att monster med lägre CR överlag är mindre trippade och därför mer i min smak: också en bonus.

Jag skulle nog kunna tänka mig att spela d20-D&D igen med den här modden, men då hade det varit finfint med ett dokument som samlade lämpliga feats (och eventuella klassförmågor omgjorda till feat-träd om det vore passande) så man slapp fundera så mycket över saken. Stoughton som skrivit E6 funderade ett slag över att göra ett "eget" spel av det, men jag är inte förvånad över att det uteblivit. Det vore ett stort jobb att sammanställa.

CapnZapp

Myrmidon
Det intressantaste är att det visar på hur många sätt d20 kunde gått, och hur mycket tänkvärda insikter som dog ut i och med att WotC valde sin i många avseenden egna väg med 4th Edition.

---

För att ett level-cappat d20 ska fungera på riktigt tror jag man måste skala bort D&D-stämpeln. Nu menar jag inte att ta bort beholders eller sluta använda WotC typsnitt eller något sådant lagsörjigt.

Nu menar jag att de tilltänkta spelarna helst bör se E6 som ett alternativ till, kanske, RuneQuest.

Det är ju just den galna sockerchocken med ständigt levlande som är kärnan med D&D.

Att spela D&D utan hoppet om de höga levlarna innebär att man fokuserar på vad man inte längre får. Det är, tror jag, en helt felaktig grund att ställa sin kampanj på. (Givetvis finns det ju spelare som klarar omställningen, men nu talar jag allmänt).

Vad E6 hade behövt är en annan infallsvinkel, så man slipper förväntningarna på det (rätt utflippade) godiset när man kämpat sig upp från botten.

Storuggla

Champion
Den viktigaste frägan är självklart hur detta skulle passa med Pathfinder.

Storuggla, förbenade trafikhändelser

Hrimfar

Veteran
Mycket intressant! Har ej hört talats om detta innan...
Det skulle vara intressant att köra E6 tillsammans med wound/vitality systemet där criticals går direkt på karaktärens woundpoints. Sedan kan man ju lägga till fler feats à la weapon focus, för att rollpersonerna ska kunna förbättra sig åtminstone marginellt. Som du säger tror jag också på att någon form av träd för fötterna skulle göra det ännu mer intressant.

CapnZapp

Myrmidon
Ska du lägga in Wounds/Vitality, lägg även in Fate Points.

D&D är ett spel där crits händer relativt ofta, och Wounds/Vitality fungerade i praktiken inte. I samband med släppet av Saga Edition, där WotC gick tillbaka till vanliga Hit Points, berättade de att de räknat på saken: en level 20 karaktär hade en rejäl chans att aldrig existera, eftersom den dött av en slump längs vägen.

Alltså bortsett från att göra korkade saker, ge sig på övermäktigt motstånd etc. Bara att efter en längre kampanj blir risken överhängande att minst en karaktär i gänget kastas som sopor helt utan storymässig koppling bara på grund av tärningarna.

Sådana spel behöver ett räddningsnät. Det enklaste och bästa räddningsnätet är Fate Points, så som de fungerar i WFRP (1st/2nd ed).

Storuggla

Champion
I Fantasy Craft (som jag gillar mer och mer för varje sida jag läser, nästan i alla fall) har de Wounds/Vitality men där gör en crit automatiskt inte skada på Wounds. Skadan går enbart in på Wounds om du har noll i Vitality (som vanligt då) eller om spelaren eller spelledaren spenderar en action dice på det. Annars är det bara en vanlig träff. Slumpfaktorn borta.

Storuggla, man får plus om man dricker kaffe också

Hrimfar

Veteran
Storuggla said:
I Fantasy Craft (som jag gillar mer och mer för varje sida jag läser, nästan i alla fall) har de Wounds/Vitality men där gör en crit automatiskt inte skada på Wounds. Skadan går enbart in på Wounds om du har noll i Vitality (som vanligt då) eller om spelaren eller spelledaren spenderar en action dice på det. Annars är det bara en vanlig träff. Slumpfaktorn borta.

Storuggla, man får plus om man dricker kaffe också
Ja, det var ju ett trevligt sätt att lösa det hela. Jag gillar hela grejen med "taken out" också. Alltså om din karaktär hamnar på 0 wound points är du inte DÖD du är taken out. Om dina medspelare inte kan rädda dig och antingen blir taken out eller flyr från encountern, så DÖR din karaktär.