Earthdawn-Indie blandning__metatråd__Intro
Grundidén
Det har gått bara ett år sedan jag först kom i kontakt med indie- och samberättar-typ rollspel. Det finns väldigt mycket där som jag blev omedelbart helt förälskad i. Men det verkar ha en tendens att inte vara hållbart över en längre tid. Och jag gillar när kampanjer sträcker sig över en lång tid. Dessutom tycker jag dragen av den fortlöpande kampanjkaraktären är viktigt för att hålla spelgruppen igång, iaf när gruppen består av människor som oss, som har svårt att hitta tider där vi alla kan samtidigt. Så fort någonting är avslutat kan det plötsligt gå månader tills man kommer ihop igen.
Jag tror att ett skäl varför indiespel ofta är kortlevt är att det kan vara så tight, alltså att det händer så otroligt mycket på väldigt kort realtid. Då når man kanske ganska fort en punkt där allt har hänt som väl kan hända. Dessutom kan det dra ganska mycket energi att producera så mycket på ett så tight sätt. Spelarna blir tömda.
Därifrån mitt plan att spela en traditionell kampanj på något vanligt rollspelssystem, och krydda det med enstaka bursts av indiespel, som del av vår kampanj. Efter en sådan intensiv burst återvänder vi till det mer hållbara kampanjspelet ett tag, till vi känner att det är dags för nästa experiment.
Eftersom vi alla har gamla trevliga minnen av Earthdawn, valde vi det som vår basisspel. Och för att en kände sig sugen att spelleda det och redan hade några lösa kampanjideer. Tanken är att köra det längs en rak historia som vanligt. Bursts av samberättande kan vi tänka oss använda för flera olika syften:
Exempel 1: Då och då på vägen kommer det finnas händelser som känns särskilt värda att spela ut väldigt detaljerad. På dem lägger vi en hel spelträff där vi lämnar Earthdawn- och spelledarsystemet och spelar istället ut det som direktimprovisation. Det borde – så hoppas jag iaf – ge mycket mer färg till vissa NPC:er utan att spelledaren får bära hela den börden själv, i att spelarna nu är med på att utveckla hur de NPC:erna beter sig, avslöjer vad som driver dem, etablerar relationer med och mellan dem osv. Allt detta stannar ju kvar efteråt och spelledaren kan använda det när vi återvänder till traditionell spelstil nästa gång.
Exempel 2: Någonting händer i ett annat land (eller vi får veta om något som hände för länge sedan). Det kan ligga långt borta och inte alls interagera med vår egentliga kampanj direkt. Men det kan ha en indirekt inverkan. Våra rollpersoner kan senare höra talas om händelsen. Eller träffa en person därifrån, en NPC som då genast levereras med mycket färg och bakgrund till spelarna, även om deras rollpersoner såklart inte vet om dennes bakgrund. Många möjligheter.
Exempel 3: En rollperson har en dröm. Som kan handla om något som har att göra med kampanjen, eller om något helt annat, med okända, mystiska karaktärer. Sedan kan det tolkas och användas så som passar bäst i fortsättningen. Kanske var det en profetisk dröm, eller en magisk hallucination. Kanske hade alla rollpersoner samma dröm. Det går säkert att göra något av det.
Exempel 4: Någonting har på något sätt kört fast och vi tycker att det kan hjälpa att ändra på något för att slå igenom den blockeringen.
Vilka system ska vi använda till våra bursts?
Jag känner ju inte så många. Men för vår syfte kommer man ju ganska långt med något som Archipelago t. ex. Det kan till och med bli så att vi helt enkelt gör det helt systemfritt, eller bara plockar några av de där underlättande fraser från olika syetem. Iofs skadar det dock inte att ta tillfället i akt att testa några olika grejer. Ni får lämna in förslag om ni vill
Jag kan till och med tänka mig något som Polaris som egentligen är utsett för en väldigt speciell fastlagd setting kan ha sin plats. I en dröm eller framtidsvision eller konstigt fjärran land. Och man kan ju alltid välja bort delar av eller hela settingen och bara använder systemet. Fast det skulle kunna bli intressant som kontrast och hur man sedan bygger in det i det stora hela.
En sak som är solklart är att vi börjar med 1000 år under solen för att skapa världen. Det är oslagbart att skapa världens bakgrund tillsammans. Vi har faktiskt precis gjort det i eftermiddags och är väldigt nöjda. Jag skriver om det i kapitel 1 så fort jag hinner, förhoppningsvis imorgon.