När jag skapade Evolutionens Barn ville jag ha ett system som sänkte tröskeln för berättande. Alla skulle vågav ta plats kring spelbordet, tänkte jag.
Systemet fungerar såhär:
Ungefär så.
Problemet jag märkt är att det ganska ofta blir rätt dåliga beskrivningar. Krystade. Folk anstränger sig för att vara så coola de kan, och det är inte alltid det de hittar på egentligen passar in med vad som händer runtomkring.
Vad kan man göra åt det? Idéer? Kan man mekaniskt uppmuntra spelare att försöka hitta på saker som hör ihop med resten, eller borde man lösa det "pedagogiskt" genom att säga att det är så man ska tänka?
Systemet fungerar såhär:
Alla i striden har lika många tärningar.
I tur och ordning lägger man fram en tärning, och berättar något man gör.
Man får berätta fritt; det enda man inte får berätta är att man vinner.
Om man kan knyta an till något man bryr sig om kan man satsa tärningar ur sina memplex. Memplextärningarna läggs utöver den tärning man lägger fram.
Om man kan knyta an till något som hänt en i en Bakgrund, kan man få tärningar därifrån också.
Om man kan knyta an till något man är bra på, så kan man även få tärningar därifrån.
När alla tärningar är lagda rullar man dem, och ser vem som slår 4-6 på flest tärningar.
I tur och ordning lägger man fram en tärning, och berättar något man gör.
Man får berätta fritt; det enda man inte får berätta är att man vinner.
Om man kan knyta an till något man bryr sig om kan man satsa tärningar ur sina memplex. Memplextärningarna läggs utöver den tärning man lägger fram.
Om man kan knyta an till något som hänt en i en Bakgrund, kan man få tärningar därifrån också.
Om man kan knyta an till något man är bra på, så kan man även få tärningar därifrån.
När alla tärningar är lagda rullar man dem, och ser vem som slår 4-6 på flest tärningar.
Ungefär så.
Problemet jag märkt är att det ganska ofta blir rätt dåliga beskrivningar. Krystade. Folk anstränger sig för att vara så coola de kan, och det är inte alltid det de hittar på egentligen passar in med vad som händer runtomkring.
Vad kan man göra åt det? Idéer? Kan man mekaniskt uppmuntra spelare att försöka hitta på saker som hör ihop med resten, eller borde man lösa det "pedagogiskt" genom att säga att det är så man ska tänka?