Nekromanti Ebberon + Epic Level Handbook

AEGIS PRIME

Swordsman
Är nyfiken på Ebberon världen. Är det ngt som kan rekomenderas? Liknar den DoD Chronopia för det har jag hört lite om?

Den andra är Epic Level Handbook. Jag tänkte använda den till EON men är den ngt bra. Finns det tips för exterma kampanjer för min EON-Kampanj har möjlighet att kunna bli rätt extrem? All information är av intresse då jag är rätt ovan vid Dungeons and Dragons men kan D20 systemet ganska bar genom D20 Modern och Star Wars

Tack på förhand

Pom

Swashbuckler
Jag har varken spelat Ebberon eller Chronopia, så några initierade jämförelser kan jag inte ge. Men här är Ebberons officiella hemsida som kanske kan ge ett hum.

Epic Level Handbook är till för de som vill tänja på high fantasy-mallen uppåt. De som tyckte Legolas fasoner i filmerna var för grisodlande och de som undrar vad uråldriga drakar springer och gömmer sig för.

*Bläddrar i den och försöker se vad som borde gå att översätta till andra spel*

Det finns ett gäng "epic feats", ett slags superförmågor som episka hjältar kan skaffa sig nåra stycken av. En del är helt speltekniska, men andra är generellt kul: några exempel:
Spectral Strike: kan slå på immateriella som vore de materiella.
Vorpal Strike: kan halshugga folk med bara handen.
Polyglot: kan alla språk.
Legendary Tracker: kan spåra i vatten och luft.

Det finns en del sidor med råd och tips på hur man spelleder episka hjältar (inkl "100 Epic Adventure Ideas" om man har idétorka).

Sedan finns det ett gäng rejält livsfarliga monster. Exempel:
Atropal: det odöda fostret av ett dödfött gudabarn.
Genius Loci: elakt berg. Eller slätt. Eller sjö.
Umbral Blot: litet svart hål på jakt.

Det finns en extraplanär stad beskriven och lite episka sällskap och några episka gubbar och gummor.

Det finns en del magiska föremål, men de är mestadels supervarianter av vanliga mäktiga magiska föremål.

Det finns en del besvärjelser, typ:
Raise Island (vad det låter som)
Eclipse (vad det låter som)
Contingent Resurrection (uppväcker målet om det dör)

Det finns inte särskilt mycket info om andra plan (det finns i särskilda böcker).
Inte heller finns det regler för att styra imperier och utkämpa krig (fast episka rollpersoner är mäktiga nog att besegra arméer på egen hand).
Vill du ha stora mängder av besvärjelseidéer eller horder av monster finns det bättre böcker.
Epic Level Handbook handlar mindre om kvantitet (i bemärkelsen mycket av allt) än om kvalitet (i bemärkelsen rejält utbroderad information om ett mindre antal saker).

Hoppas du har fått en idé om vad du kan förvänta dig av ELH. :gremsmile:

Archer

Swashbuckler
Eberron länk

Här är en länk till en sticky på WoTC Eberron forum som kan ge dig lite mer information om vad Eberron är;

http://boards1.wizards.com/showthread.php?t=254109

Utöver det kan jag säga att Eberron har lika mycket gemensamt med Chronopia som Star Wars och Star Trek, dvs, de är båda inom samma genre, vilket innebär att det finns vissa förutsättningar som är gemensamma för alla fantasy-världar. Utöver det finns det inte vidare mycket som gemensamt med chronopia IMHO.

Ugluk-joar

Veteran
Jag satt och skummade i Eberron boken, dock inte så mycket. Tyckte också att det verkade grymt intressant men jag skulle akta mig för att våga jämföra nånting med "curse its name" Chronopia.

Nån som spelat det?