Nekromanti Eberron in da house

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu har jag Eberron. Det finns ett gäng på SF-bokhandeln i Stockholm.

Första intrycket är: wow!

Det verkar som om Forgotten Realms Campaign Setting kommer att få konkurrens om titeln bästa kampanjbok. Men hittills känns FRCS något mer... hmmm... solid.

Vi får se. Jag återkommer.

M.

Staffan

Myrmidon
Det verkar som om Forgotten Realms Campaign Setting kommer att få konkurrens om titeln bästa kampanjbok. Men hittills känns FRCS något mer... hmmm... solid.
Tja, FRCS känns som om den har mer av mer. Å andra sidan så innehåller FRCS en hel del "crunch" som egentligen inte är så FR-relaterat - en uppskattning utan att ha boken närvarande är att ungefär hälften av PrCerna och featsen är generella feats som stoppades in i FRCS bara för att, i vissa fall förklädda till regional feats (t ex uppsjön av feats som ger +2 på två skills, eller PrCerna Archmage eller Divine Champion). Eberron känns som om den har mer fokus på just Eberron. Alla åtta PrCerna är t ex starkt bundna till Eberron-företeelser (dragonmarks, druidsekterna i Eldeen Reaches, Silver Flame-religionen, action points, dragonmarks igen, pulp-undersökningar, warforged och shifters).

Dessutom så har Eberron en plats för psionics - förvisso en plats lite i skymundan, men dock en plats. FRs attityd till psionics är mer av "I FR finns inte psionics, men om du MÅSTE ha med dem kan du stoppa in dem där nånstans."

FR har i och för sig en liten ojuste fördel vad gäller världsmaterial - det finns 17 år av publicerade produkter att luta sig tillbaka på, plus okända mängder anteckningar i Ed Greenwoods källare. Eberron är i princip skapad från noll.

Jo just det, en sak i Eberrons favör: man har inte olika underraser till ditten och datten. FR har, senast jag räknade, tio olika sorters alver (sun, moon, wild, wood, dark, sea, star, ghost, lythari och avariel), medan Eberron har en - två om man räknar drow, som bor på en annan kontinent och inte verkar bry sig ett smack om vad som händer i den del av världen där fokus ligger.

Morgath

Warrior
Jag har bara kommit förbi 'Heroic Characteristics'-kapitlet, och än så länge tycker jag att boken helt klart är över förväntan. Jag hade trott att det skulle vara en ganska mesig värld med lite high-magic och slätstruken fantasy. Dessutom trodde jag att det skulle vara ganska likt Greyhawk och Forgotten Realms. Men tji fick jag! Några av de mer skojiga inslagen tycker jag är den lite annorlunda (för att vara WOtC) synen på alignment (bl.a. kan en cleric för en gud som är CG utan problem [nåja] vara LE) samt att goblinoiderna inte får samma stereotypa behandling som de brukar få (d.v.s. köttmur som skall "forceras" till varje pris). I Eberron får svartfolken en mer civiliserad roll och man uppmanas (dock ej utan att höja ett varningens finger) att åtminstone prova göra bugbear, hobgoblin, goblin och orchkaraktärer som PC's.

Kort sagt: jag gillar verkligen resultatet och rätt man vann tävlingen! (Det jag sett av semifinalbidraget 'Dawnforge' verkar inte vara någon höjdare.)

Förresten. Jag glömde att nämna konsten i boken, som också den spelar på övre halvan i högsta rollspeldivisionen.

Nu är det bara att hoppas på att mitt spelargäng inte dissar Eberron. Då sitter man där igen med en kampanjbok och suktar...

Jo just det, en sak i Eberrons favör: man har inte olika underraser till ditten och datten
Hmm, detta tycker jag låter ganska bra. För egen del i alla fall. Jag gillar settings som är lite mer kompakt. Vi kan väl alla hålla med om att det kanske finns bättre saker att lägga ner energi på än just tex. subraces?

Har inte kollat så mycket på Ebberon ännu, men jag vet att D&D Online kommer läggas i den settingen.

Mattis

Swordsman
Även jag har hunnit suga i mig en tugga Eberron sen den landade hos det lokala postkontoret häromdagen.

Jag är förälskad. Den gör allt barnsligt häftigt, och sedan allvarligt och mörkt igen, på ett underbart sätt. Världen känns genomtänkt utan att gå in för mycket på detaljer, och mångfärgad utan att man ska spy.

Det enda jag har att klaga på är, för det första, att introduktionsäventyret kanske inte var någon höjdare, och att det är så lång tid tills det att den första modulen (Sharn - City of Towers) kommer ut!

Tack Keith Baker!