Nekromanti Ebharing

Zirkasa

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
16
Location
Göteborg
Skall just sätta igång att spela den femte konfluxen. Men jag saknar värdena för kung Ottars svärd Ebharing. Har för mig att de finns i Svavelvinter modulen som jag ju tyvär inte har. Undrar om det finns någon vänlig själ här på forumet som skulle kunna lägga upp informationen här på forumet. Jag skulle också uppskatta kortfattad information om resande på Marjura, slumpmässiga möten osv. Tack på förhand.

Zirkasa
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Ebharing (Spoiler-varning)

"ALLMÄNT: Ebharing är cruriska kungaättens arvesvärd och ett av den tidiga magins mest lyckade verk. Hur man lyckas ladda vapnet med så förödande magi, och till vilket pris, komer att framgå senare i äventyre.
ÖVERBLICK: Ebharing är ett silverglänsande tvåhandssvärd med bronshjalt och grepp av tvinnad silvertråd. På parerstångens ena sida sitter en ensam stjärnsafir. Ovanför denna är hjaltets ände format till ett grinande djävulshuvud med lång, utsträckt tunga. Huvudets ögon är två polerade svarta stenar. Skidan är i svart läder med guldornamant.
DETALJER: Svärdsskidan faller sönder om man lyfter den.
FV Upptäcka fara/magi VARSEBLIVNING - Svärdet tycks utstråla magi, illvilja och förakt. Det tycks vara skyddat av någon fälla. FV Värdera vapen - Detta utsökt balanserade och skarpa mithrilsvärd är värt 3500 gm förutom ev magiska egenskaper.
FV Värdera metall - Svärdets mithril är värt 1200 gm och guldet efter skidan 110 gm.
FV Värdera ädelstenar - Stjärnsafiren är värd 700 gm.
FV Hantera fällor/finna dolda ting - Djävulshuvudet kan vridas ett halv varv.
FV Hantera fällor - Vrids djävulshuvudet bort från safiren desarmeras någon skyddande fälla.
MAGI: FÖRTROLLA VAPEN E8, ANIMERA DÖD E4, BLIXT E1, SIGILL E8+E4+E1, PERMANENS E8+E4+E1, NEXUS E18.
Ebharing ger so mest +8 på skada och CL att träffa, men låter sig bara hanteras av goda svärdsmän. Bonus blir därför högst 2xvapenfärdighetens gruppnummer. Detta innebär att man kan utnyttja bonus fullt ut först med rätt vapenfärdighet 17 eller högre.
Intelligenta humanoider som dödas av Ebharing står 1-4 timmar senare upp som zombietjänare åt svärdets bärare. Zombierna motsvarar effektgrad 3, men är permanent aktiverade. Ebharing kan hålla maximalt 30 tjänare. Då kvoten fyllts förblir nya offer döda. Animeringen av döda är inte försörjd av NExus. När ett av svärdets offer vaknar till zombieliv förlorar dess baneman 4 PSY-poäng, varav ett permanent. Skulle svärdbäraren själv avlida till följd av negativa PSY-poäng blir han själv en femte gradens zombie under svärdets kontroll.
De aktiverade zombierna lyder den som för tillfället bär Ebharing. Om bäraren själv blir zombie styr svärdet denne mot Cruri för att återförenas med Ottar.
BLIXTfunktionen är aktiverad när djävulshuvudet vridits så att det ser åt samma håll som safiren. Vidrör någon då hjaltets silvertråd utlöses en E1 BLIXT. Om person uttryckligen griper hjaltet och misslyckas med ett normalt FYS-slag, sluter sig hans fingrar i kramp runt svärdet och BLISTen utlöses varje SR.
Personen kan befria sig bara om han lyckas med ett svårt FYS-slag eller om djävulshuvudet vrids.
SL: Demens kan berätta vilka magiska formler som finns i de andra svärden, men tänker inte på att säga något om man inte frågar honom. Informationen är i stort sett riktig, även om han inte känner till föremålens sidoeffekter. Efter Demens beskrivning kan man försöka harmonisera sitt psyke med sakernas magi."

/ Daniel
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Möten på Marjura skiljer sig från Svavelvintermodulen då kung Ottars arméer har tagit över hela ön utom Clusta Noba då spelet börjar.
 
Top