Nekromanti Ebhron?

EmwiZ

Veteran
jag vet att detta är inget vidare nytt ämne, men dock lite förundringar kommer upp vid detta land.

Jag har inte skaffat "fjärran riken" ännu men kommer nog inom en inte alltför distant framtid. men ändock vill jag veta lite grann om landet ebhron utöver det som står i "geographica mundana". Vad är det som gör ebhron så speciellt? <-- magikerna och flottan :gremconfused:
vilka allierade har landet?
kommer några välkända personer/varelser ifrån detta land?
har det ett speciellt utmärkande landskap?

ja, dessa var några små förundringar som jag hade, alla svar vore tacksamt.

"Men om vi äter hundarna borde vi klara oss i några dagar till"

Phelan

Hero
Fjärran riken tar inte upp något om Ebhron. Det enda officiella förutom GM som nämner något om Ebhron är nog Mystik & Magi, om Kabalaorden.

- Phelan

Hjalle

Swashbuckler
Tja...för att svara på både fråga ett och två...en av de saker som gör Ebhron speciellt är att de inte har några riktiga allierade (det behöver inga och det ligger alldeles för fjärran från andra riken), fastän de handlar lite smått med Consaber och dess kolonier, med Stora arkipelagen och med Asharien.
Berömda personer vet jag faktiskt inte, men jag skulle tippa att en sådan som Hamud-Kay, som har kontakter i nästan varje hamnstad i Mundana, och handlar med hela världen.
Angående natur och landskap kan man läsa att Ebhron ´innefattar´ väldigt många olika sorters grejs, rån tropisk regnskog till närmast tundra till torra savanner. Den stra halvön i nordväst är karg och blåsig, den stora Zenslätten är en av Mundanas bördigaste, i syd finner man djungler och en del ökenområden och i öst, på ´andra sidan´ den stora Apexryggen, är det torrt och vindstilla med savannerna och ibland öken...det finns alltså inget landskap som är typiskt i Ebhron.

-Hjalle

Enshadi

Warrior
Ebhron är ett fetingdöme som nästan kanräknas som en egen kontinent. Den styrs av folkets vilja med Kabalaorden som en sorts regering.

Ebhron har inte krigat på flera hundra år och har därför så gott som inget infanteri eller kavalleri. Däremot en lagom stor flotta.

Krille

Super Moderator
"Vad är det som gör ebhron så speciellt?"

Det ligger förbaskat långt bort.

Se Ebhron med samma ögon som medeltida européer såg på Kina, dvs antingen med repliken "huh?" eller som ett mytiskt land på andra sidan allting där folk reser i hästlösa vagnar eller i flygande stolar och där man odlar säd under vattnet, har vagnar med statyer som pekar ut var söder är och där lejonen är randiga.

Marukusu

Hero
Ebhron???

Det är många saker med Ebhron som även jag skulle vilja veta mer om. Fakta om adeln och dess uppbyggnad (om det ens finns någon adel), heraldik (om det finns någon adel eller dylikt), arkitektur (byggmaterial och byggstilar), mode (både bland över- och underklass), högtider (lokala fester etc.), historia (från förhistorian till nutid) samt några inspirationskällor skulle inte sitta helt fel... Jag har nämligen lite svårt att likna Ebhron med något riktigt land (möjligtvis Kina, av herr Krille nämnda skäl) då dess kultur förefaller mig vara mycket mysko (vilket gör Ebhron så intressant i sammanhanget).

Om någon av (eller all) ovan nämnd info står i "Geografica Mundana" så påminn mig om det så skall jag strypa den person i vår spelgrupp som har den!

/Marukusu, hungrar efter kunskap...

Hjalle

Swashbuckler
Adel i Ebhron.

Alla länder (som beskrivs i Geografica Mundana) som har nån slags adel har en text med rubriken Adelstitlar . De som inte har någon sådan är Thalamur, Momolan, Forion, Takalorr, Ebhron och Stora arkipelagen.
Man får väl anta att dessa länder inte har någon...

-Hjalle, som önskar lycka till med strypningen... :gremwink:

Wictor

Warrior
Re: Ebhron???

Jag har nämligen lite svårt att likna Ebhron med något riktigt land (möjligtvis Kina, av herr Krille nämnda skäl) då dess kultur förefaller mig vara mycket mysko (vilket gör Ebhron så intressant i sammanhanget).
Ett tips är att sluta försöka likna Mundana med våra länder i allt för stor utsträckning, det förstör mer än vad det ger. Det är dock bara en personlig åsikt.

Ebhron är ju att land med väldigt många folkgrupper och minoriteter med flera olika kulturer som jag förstår det. Sen får man väl anta att medlemmarna av Kabala-orden utvecklar någon form av egen intern kultur utöver det.

Hjalle

Swashbuckler

Justja! Vilka är de däringa 425.000 "övriga människor":na? Inte ebhroniter, inte tauper, inte rauner, inte darkener...?

/Hjalle, undrar.

Marukusu

Hero
Noooo, please!

Ett tips är att sluta försöka likna Mundana med våra länder i allt för stor utsträckning, det förstör mer än vad det ger. Det är dock bara en personlig åsikt.

Du menar alltså att jag skall använda min fantasi och därmed skriva under min egen dödsdom på saker jag inte vet i Mundana?! De andra i min spelgrupp kommer att tortera mig långsamt till döds... såvida jag inte tar mitt liv innan på grund av de enorma samvetskval jag fått sedan jag megapajat ett äventyr...

Jag har fruktansvärda minnen från när en viss thism (grrr...) var SL och gjorde det Jargiska Kejsardömet till någon vidrig homo-fjantasyvärld som inte alls liknade det katolska pseudo-Rom som det officiellt är, därav en stor del av mitt förakt gentemot Jargien... ALDRIG MEEEER!!!!

/Marukusu, lider av svåra psykiska störningar sedan en klåpare till SL improviserat allt för mycket...

Krille

Super Moderator
"och om man kommer från ehbron då?"

Då kan man a) konstatera att spelledaren tillåter alldeles för knäppa rollpersoner, eller b) titta på Shogun och röja hejvilt med kulturkrocken.

Rygar

Veteran
och om man kommer från Ehbron OCH spelar i Ehbron, vill inte vara elak men alla äventyr utspelar sig inte i asharien :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"och om man kommer från Ehbron OCH spelar i Ehbron, vill inte vara elak men alla äventyr utspelar sig inte i asharien"

I så fall a) väntar man på modulen Ebhron: Riket Långt Bortistan, eller b) hittar på själv. Precis som spelare alltid har gjort sedan 1974.

Rygar

Veteran
Då vet jag, tack o store rollspelsgura som upplyser oss oupplysta

/Rygar tänker hitta på, hans fantasi är som en skenande häst i kvicksand.. typ

sassa

Veteran

Det står om historia. Ebhron har antagligen varit befolkat i 15.000 år. Efter mörkret (det är mest spekulationer) bildades många småriken vid och runt Zenslätten. Senare (ungefär 2000 år) bildades Kabalaordern och därmed riket Kabal. Senare gick en mångd småriken samman till landet Terek. De två rikena hamnade (fårvånande nog) i krig med varandra. de slog på varandra ett tag och sedan kom raunlänningarna norrifrån och attackerade. Kabal och Terek gick då samman till landet Ebhron. Första mötet med omvärlden blev en danarthisk expeditionsstyrka landsteg. Senare samarbetade även Ebhron med Coloniska imperiet. Osv.

Högtider och religion. Ebhron har så många folkgrupper och bred kultur att de inte har några riktiga högtider, en högtid de flesta firar är dock midsommar den 14:e juni. Det finns olika religioner. Kabalaordern strävar dock efter att avverka många av dessa (speciellt Daak), eftersom religion allt som oftast predikar mot magi och magikrati. Den vanligaste religionen är Jormodern (med tanke på alla bönder på Zenslätten) och mindre religioner är Cragan, Martari och Raunatron. Daak finns naturligtvis, men de stöter sig lätt med Kabalaordern.

Adeln utgörs (som jag har uppfattat det) av högre medlemmar inom Kabalaordern samt mycket framstående folk inom sitt yrke. Det är kunskap som ger förutsättningar och framgång i Ebhron, inte den kulturella bakgrunden (även om pengar och kontakter gör sitt). Vem som helst kan till exempel gå med i Kabalaordern. Ebhron är ett väldigt stabilt land, som inte handlar mycket med den övriga världen.

Jag kan inte heller riktigt placera Ebhrons alter-ego i vår egen värld. Det är som en blandning av lite olika ställen. Det tycker jag däremot är bra, då man inte fastnar i en viss föreställning om hur det borde vara, för att det finns något så snarlikt i verkligheten.

/sassa -hoppas jag kan hjälpa

Marukusu

Hero
Mmm yesss... [OT]

Rygar tänker hitta på, hans fantasi är som en skenande häst i kvicksand.. typ

Hitta då på något pseudo-östasiatiskt. Det är på tok för lite orientalisk mystik i Eon (även om det finns lite spridda skurar här och var).
Ta dig dock inte allt för stora friheter. Det kan få ödesdigra konsekvenser... wakarimasu-ka?

/Marukusu, I'M WATCHING YOU...

Krille

Super Moderator
Orientalisk mystik

"Det är på tok för lite orientalisk mystik i Eon (även om det finns lite spridda skurar här och var)."

Mer orientalism mystik än så blir inte mystik. Det blir bara kitch.

Marukusu

Hero
Mystique [OT]

Åjo, lite mer mystik får nog allt plats. Det gör det alltid.
Det har hänt att jag nästan drunknat i mystik på ett flertal av Bomans äventyr, bara för att han är så abnormt flummig när han är SL.

/Marukusu, "Rummet har väggar, men ändå inte, och det är mörkt, men ni kan ändå se..."