Jag insåg att folk ändå antagligen trodde att den gamla tråden fortfarande handlade om min "resleeving checklist"; mitt husregelhack .HACK20 blev mer en bisak. Så jag beslutade mig för att skapa en ny tråd om saken.
Sammanfattning:
Målet just nu är först och främst att se över vilka delar som egentligen påverkas av .HACK20's förändringar. Vilka tabeller som måste göras om etc. Jag vill ha ett fungerande system.
Ännu så länge så har jag pillat ihop:
Basen (färdigheter, rollpersonsskapandet)
Bakgrunder (omräknade kostnader för bakgrunder)
Morphs (Omräknade kostnader och bonusar för morphs)
Positiva traits (omräknade kostnader för positiva traits)
Negativa traits (omräknade kostnader för negativa traits)
Det räcker nästan för att skapa rollperson; det som finns kvar att pilla med är utrustning och factions. Factions lär gå ganska snabbt och enkelt. Utrustning... Det finns helt enkelt så jäkla mycket sånt, och jag undrar om jag orkar rota igenom allting på jakt efter små bonusar att förvandla. Just nu känner jag mest att folk väl för fan får dela med fem själva just på utrustningsfronten.
Det kommer en till post, som kommer att handla om stridssystemet. Bear with me.
Sammanfattning:
Nå; grunden i hacket är enkel: 100-skalan åker ut genom fönstret, till förmån för 20-skala och 20-sidig tärning. Allt som har med Aptitudes och Skills att göra, som t.ex bonusar, delas rakt av med 5.
Dessutom får man 200 poäng istället för 1000 att göra av med under rollpersonsskapandet, och hur mycket man får per poäng räknas om efter det (man blir alltså lika bra som tidigare).
En annan ändring är att jag inför ett Pendragonsystem för färdighetsslagen; istället för att försöka slå mer än 30 under sitt färdighetsvärde så försöker man slå över 6 men under sitt färsighetsvärde för att få en extra snygg lyckträff. Högt är bra.
Dessutom får man 200 poäng istället för 1000 att göra av med under rollpersonsskapandet, och hur mycket man får per poäng räknas om efter det (man blir alltså lika bra som tidigare).
En annan ändring är att jag inför ett Pendragonsystem för färdighetsslagen; istället för att försöka slå mer än 30 under sitt färdighetsvärde så försöker man slå över 6 men under sitt färsighetsvärde för att få en extra snygg lyckträff. Högt är bra.
Målet just nu är först och främst att se över vilka delar som egentligen påverkas av .HACK20's förändringar. Vilka tabeller som måste göras om etc. Jag vill ha ett fungerande system.
Ännu så länge så har jag pillat ihop:
Basen (färdigheter, rollpersonsskapandet)
Bakgrunder (omräknade kostnader för bakgrunder)
Morphs (Omräknade kostnader och bonusar för morphs)
Positiva traits (omräknade kostnader för positiva traits)
Negativa traits (omräknade kostnader för negativa traits)
Det räcker nästan för att skapa rollperson; det som finns kvar att pilla med är utrustning och factions. Factions lär gå ganska snabbt och enkelt. Utrustning... Det finns helt enkelt så jäkla mycket sånt, och jag undrar om jag orkar rota igenom allting på jakt efter små bonusar att förvandla. Just nu känner jag mest att folk väl för fan får dela med fem själva just på utrustningsfronten.
Det kommer en till post, som kommer att handla om stridssystemet. Bear with me.