Nekromanti [Eclipse Phase] - .HACK20 husregler

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag insåg att folk ändå antagligen trodde att den gamla tråden fortfarande handlade om min "resleeving checklist"; mitt husregelhack .HACK20 blev mer en bisak. Så jag beslutade mig för att skapa en ny tråd om saken.

Sammanfattning:

Nå; grunden i hacket är enkel: 100-skalan åker ut genom fönstret, till förmån för 20-skala och 20-sidig tärning. Allt som har med Aptitudes och Skills att göra, som t.ex bonusar, delas rakt av med 5.

Dessutom får man 200 poäng istället för 1000 att göra av med under rollpersonsskapandet, och hur mycket man får per poäng räknas om efter det (man blir alltså lika bra som tidigare).

En annan ändring är att jag inför ett Pendragonsystem för färdighetsslagen; istället för att försöka slå mer än 30 under sitt färdighetsvärde så försöker man slå över 6 men under sitt färsighetsvärde för att få en extra snygg lyckträff. Högt är bra.

Målet just nu är först och främst att se över vilka delar som egentligen påverkas av .HACK20's förändringar. Vilka tabeller som måste göras om etc. Jag vill ha ett fungerande system.

Ännu så länge så har jag pillat ihop:
Basen (färdigheter, rollpersonsskapandet)
Bakgrunder (omräknade kostnader för bakgrunder)
Morphs (Omräknade kostnader och bonusar för morphs)
Positiva traits (omräknade kostnader för positiva traits)
Negativa traits (omräknade kostnader för negativa traits)

Det räcker nästan för att skapa rollperson; det som finns kvar att pilla med är utrustning och factions. Factions lär gå ganska snabbt och enkelt. Utrustning... Det finns helt enkelt så jäkla mycket sånt, och jag undrar om jag orkar rota igenom allting på jakt efter små bonusar att förvandla. Just nu känner jag mest att folk väl för fan får dela med fem själva just på utrustningsfronten.

Det kommer en till post, som kommer att handla om stridssystemet. Bear with me.

krank

Stridssystemet.

Jag tänkte först att jag nog inte behövde ändra nånting alls. Sen upptäckte jag att en del vapenskador byggde på aptituden SOM.

Så då funderade jag på att dela allt med fem. Men så kom jag på att det blev lite knivigt att dela 1d10 med 5... och så kollade jag av vilka skalor det egentligen är som gäller.

En Flat morph har 30 i Durability.
En Reaper har 50.

(Det ger dem en Wound Threshold på 6 respektive 10, eftersom man får fram WT genom att dela Durability med 5.)

Närstridsvapen har en skada som adderas till SOM/10. SOM/10 i gamla systemet motsvarar alltså SOM*2 i hacket. Coolt; enkla tabeller att göra.
En kniv gör i medel 7+(SOM*2) då; och värdet på SOM är väl kring en 1-5. Låt oss säga 3, då. En kniv gör alltså 10 i skada, typ. Skjutvapen hamnar normalt mellan 11 och 21 i medelskada.

När skjutvapen har AP (Armor piercing) så hamnar det värdet mellan 0 och -15, där det senare är sniper rifle.

Rustningars värden hamnar mellan typ 2 och 18, där 18 är powered exoskeleton.

OK, det här är lite krångligt, men: Man tar alltså AP-värdet (0 till -15) och applicerar på rustningarnas värde (2 till 18). Resultatet är effektivt rustningsvärde.

Effektivt rustningsvärde (2-18, jag väljer att inte tänka mig att de räknar med negativa värden här) appliceras på inkommande skada (typ 7-21, då).

Skadan dras av från Durability, och om den är högre än Wound Threshold får man ett sår.

(Sa ju att det var lite krångligt... Det är flera steg för mycket matte för mig egentligen. Tack och lov är det ganska strömlinjeformat iaf)

Nå; min poäng är att det här redan är 20-skala, i princip. Jag behöver inte göra något. Eller ja, jag behöver byta ut SOM/10 mot SOM*2 i närstridsvapentabellen... Så, en tabell för närstridsvapen och en för improviserade vapen läggs till attgöralistan. Övriga tabeller kvarstår oförändrade.

krank

En sak jag funderar på är vilket format jag egentligen siktar på för det här. Och ja, jag vet att jag är en smula fokuserad på det här med "färdiga produkter".

Ska det få fortsätta vara en lös samling Google Docs-dokument?
Eller ska jag försöka göra nåt mer ordentligt, typ en pdf åtminstone?

Ska jag duplicera det som redan står i regelboken för att få ett "komplett" regelsystem (det får jag ju, det är ju CC)?
Eller ska jag bara skriva de saker som skiljer sig från regelboken, så att folk som vill använda mitt system måste kolla på två ställen?