Nekromanti [Eclipse Phase] Nån som spelat/spellett/läst Glory?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spoilers för potentiella spelare.

Jag har just läst igenom Glory, och tycker att det verkar vara ett riktigt najs äventyr. Jag kommer nog att vilja ta bort en del "clue gates", alltså sånt som avgör om spelarna får ledtrådar eller inte, om/när jag spelleder det. Framför allt de som bygger på lyckade tärningsslag.

Men jag har en fråga.

I scenariot antas det att när rollpersonerna åker ut till rymdstationen där Glory finns, så är de på nån nivå medvetna om att det finns ett Exsurgentvirus på stationen. Om rollpersonerna är Firewallagenter så ska de få info om att hon som försvann letade efter Titandelar och hursomhelst ska deras uppdragsgivare "inte skicka in dem blinda" så att säga.

Samtidigt utgår typ alla hyfsat fungerande lösningar till äventyret som inte är strid från att rollpersonerna antingen lyckas kontakta de på stationen via radiolänk (för att föreslå köp av Titandelarna) eller att de hackar sig in i stationens nätverk.

Min fråga är: Vem i helvete upprättar NÅGON form av kommunikation, hacking eller annan, med en station vars system riskerar att ha Exsurgentvirus? Allvarligt talat...

Ni som läst, spellett eller spelat äventyret; vilka lösningar ser ni?

Jag funderar på att skita i "informera spelarna"-detaljen och låta detta äventyr vara deras första mer eller mindre oförberedda och oinformerade möte med exsurgentviruset. De ska nog inte ens vara Firewallagenter innan äventyret. Ryktena om kannibaliska gangsters och skakiga videos på folk som torteras på stationen får nog vara tillräckligt.

För annars tycker jag ju att äventyret känns välkonstruerat. Jag gillar att det är en massa potentiellt deckarpillande och prata-med-folk-snokande innan och jag gillar att det verkar finnas flera sätt att spela äventyret utan en enda strid. Med ett lite regellättare system (som en variant av Rotsystem) och lite mindre tärningsslag-för-ledtrådar tror jag det kan bli najs...