Nekromanti [Eclipse Phase] - regelmodifikation

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vi har för lite prat om specifika system här, och för mycket gagg om teori och spel vi bygger.

Eclipse Phase är min senaste rollspelskärlek. Det är dock inte ett spel helt utan skavanker. Jag vet att det finns ett par här förutom mig som läst det, men jag tänker ändå förklara grundmekaniken...

GRUNDMEKANIKEN

Man slår 1d100, under sitt färdighetsvärde. Hur detta värde skapas kan vi lämna därhän (hint: GE + Färdighet).

I vanliga slag ska man slå så lågt som möjligt. Hur lågt under sitt FV man slår kallad Margin of Success.

Slår man över sitt FV, misslyckas man. Hur illa det går beror på hur högt över sitt FV man slår. Detta kallas Margin of Failure.

MoS mer än 30 innebär att man fått en Excellent Success.

MoF mer än 30 innebär att man fått en Severe Failure.

Dessa två innebär ofta att specialregler tar vid, lite beroende på vad man håller på med.

Ofta betyder det bara att om man t.ex byggt en brandvägg och fått 45 MoS så måste en hackare få minst 45 MoS för att knäcka den ordentligt.

Slår man lika är det en Critical success eller failure. 00 är alltid en critical success, 99 alltid en critical failure.

Crits används mest för "den där lilla extra" turen...

Det groteska undantaget

När man ska tävla mot varandra, ska man istället slå så högt som möjligt under sitt FV (Pendragon-style).

Funderingar

"Men, Krank, din vidunderligt ståtlige rackare", frågar vän av ordning, "Hur fan kan du gilla det där? Det är ju en superkrånglig grundmekanik, som kräver subtraktion. Subtraktion! Det är ju i nivå med att kräva att man sodomeras av Adolf Hitler eller Jan Björklund, för det har du själv sagt."

Mjo, alltså... Först och främst används MoS/MoF inte så jättefriskt. Sedan används mest Excellent/Severe. Och slutligen så tänkte jag modda alltihop.

Det är nämligen inte helt keff tänkt. Det är bara... inte färdigtänkt. Tycker jag.

Först och främst utgår alla former av Criticals. Jag har inga behov av extra regler för osannolik tur eller otur; tycker inte sådant är intressant nog för att motivera den extra regeltyngden.

Sedan vill jag ändra på de vanliga slagen:

Slå under FV. Högre är bättre, precis som i tävlingsslag. Slår du 23 så är din MoS 23. Rakt av, pang bom. Slår du över 30 så får du en Excellent Success.

Misslyckas du, så räknas åt andra hållet, men bara i steg om 10. Det räknas från 100-hållet: Ett slag på 80, 85 eller 89 innebär en MoF på 20 (du har passerat 80). Det gör det lite enklare att räkna (bara tiotal).

Slår du över ditt FV men under 70, så får du en Severe failure.

Såvitt jag kan förstå, så motsvarar mitt system ungefär det de har. Fast lättare. Framför allt vad gäller MoS, som borde vara exakt likadan, med skillnaden att man slipper fucking jävla kuksubtraktion.

Tyck saker, o ni allsmäktiga och matematiskt begåvade med- och motmänniskor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kosta said:
(OT: När ska ni börja spela?)
Eh... Tja, först ska vi tillfälligt knyta ihop superhjältandet, sedan ska vi avsluta Tatters of the King-kampanjen i CoC, och sen tar vi Eclipse Phase =)

SvenFu

Warrior
Kul att du vill modda EP-reglerna, och ännu mer kul att du haft liknande idéer som jag. Först tänkte jag mig nästan precis det system som du föreslår ovan, men efter lite bollande med en matematisk vän förstod jag att det inte var (matematiskt) önskvärt. Anledning: chansen att få Excellent Success / hög MoS alternativt risken att få Severe Failure / hög MoF ska vara beroende av hur högt ditt färdighetsvärde är. (När jag säger "ska" menar jag både enligt grundreglerna och enligt mitt unda förnuft.)

Jag har som SL använt det system som jag postat på EP-forumet här.

Det är mycket enklare och definitivt mycket snabbare i spel än det kan verka vid en första läsning. Har man 60 i en färdighet behöver du bara hålla reda på siffrorna 60, 54 (60-6) samt 96 (100 – [10 - 10% av 60]). Trust me, efter ett par slag så flyter det som smält smör!

För enkelthetens skull postar jag det nedan också:

Draft Proposal!!

A friend and I came up with a quite workable system for black jack style rolling across the board. Admittedly, the system does not stay true to the delicate balance in EP as to the likelihood of Critical and Excellent dice rolls, but this can perhaps be addressed by further tweaks to the proposal. (I should add here that this is quite intentional on our part – we do not like the fact that according to official EP rules, you will roll a critical success or failure 10% of the time.)

The system is as follows:

All numbers on your character sheet remain as is. The difference is in how you determine excellent and critical successes.

In all rolls, you want to roll as high as possible AND still under or equal to your target (skill) number. In opposed rolls, the highest successful roll wins. In simple, non-opposed rolls, your level of success (MoS if you like) is determined according to how high you roll, or in other words, how close to your target (skill) number you roll.

To determine whether you have achieved an Excellent or a Critical Success, the following rules are used. (Normal rules for excellent and critical rolls are not used.)

Critical Success is achieved if you roll the same as your target (skill) number ONLY.

Excellent Success is achieved if you roll equal to or higher than [skill value] – [10% of skill value].

Ex: if you have a skill value of 70%, you will roll a Critical Success if the dice roll is “70”, and roll an Excellent Success if the dice roll is “69”, “68”, “67”, “66”, ”65”, “64” or “63”.

Critical Failure and Severe Failure are determined in a similar fashion.

Critical Failures are achieved if you roll “100” ONLY.

Severe Failure is achieved if you roll equal to or higher than [100] – [10 - 10% of skill value]. Ex: if you have a skill value of 70%, you will suffer from a Severe Failure if you roll “99”, “98” and “97”.

Comments:

1. It may seem difficult to calculate the 10% of your skill value. However, we have used a simple system: just look at the 10’s in you skill value and use that. I.e. if your skill is 64, it’s “6”; if your skill is 18, its “1”. This also removes any rounding up/down issues.

2. For everyday, unimportant rolls, it is simple to just roll a d100 against your skill and directly get a feel for how well the (N)PC performed.

3. In our opinion, it is more intuitive and quick to simply look at the dice and see how well you did.

4. There will be no MoS as such according this system. I.e. no time-consuming subtractions (e.g. your skill is 62 and you rolled 37, what is my MoS…).

// ÄNDRAT för formatering //