Vi har för lite prat om specifika system här, och för mycket gagg om teori och spel vi bygger.
Eclipse Phase är min senaste rollspelskärlek. Det är dock inte ett spel helt utan skavanker. Jag vet att det finns ett par här förutom mig som läst det, men jag tänker ändå förklara grundmekaniken...
GRUNDMEKANIKEN
Man slår 1d100, under sitt färdighetsvärde. Hur detta värde skapas kan vi lämna därhän (hint: GE + Färdighet).
I vanliga slag ska man slå så lågt som möjligt. Hur lågt under sitt FV man slår kallad Margin of Success.
Slår man över sitt FV, misslyckas man. Hur illa det går beror på hur högt över sitt FV man slår. Detta kallas Margin of Failure.
MoS mer än 30 innebär att man fått en Excellent Success.
MoF mer än 30 innebär att man fått en Severe Failure.
Dessa två innebär ofta att specialregler tar vid, lite beroende på vad man håller på med.
Ofta betyder det bara att om man t.ex byggt en brandvägg och fått 45 MoS så måste en hackare få minst 45 MoS för att knäcka den ordentligt.
Slår man lika är det en Critical success eller failure. 00 är alltid en critical success, 99 alltid en critical failure.
Crits används mest för "den där lilla extra" turen...
Det groteska undantaget
När man ska tävla mot varandra, ska man istället slå så högt som möjligt under sitt FV (Pendragon-style).
Funderingar
"Men, Krank, din vidunderligt ståtlige rackare", frågar vän av ordning, "Hur fan kan du gilla det där? Det är ju en superkrånglig grundmekanik, som kräver subtraktion. Subtraktion! Det är ju i nivå med att kräva att man sodomeras av Adolf Hitler eller Jan Björklund, för det har du själv sagt."
Mjo, alltså... Först och främst används MoS/MoF inte så jättefriskt. Sedan används mest Excellent/Severe. Och slutligen så tänkte jag modda alltihop.
Det är nämligen inte helt keff tänkt. Det är bara... inte färdigtänkt. Tycker jag.
Först och främst utgår alla former av Criticals. Jag har inga behov av extra regler för osannolik tur eller otur; tycker inte sådant är intressant nog för att motivera den extra regeltyngden.
Sedan vill jag ändra på de vanliga slagen:
Slå under FV. Högre är bättre, precis som i tävlingsslag. Slår du 23 så är din MoS 23. Rakt av, pang bom. Slår du över 30 så får du en Excellent Success.
Misslyckas du, så räknas åt andra hållet, men bara i steg om 10. Det räknas från 100-hållet: Ett slag på 80, 85 eller 89 innebär en MoF på 20 (du har passerat 80). Det gör det lite enklare att räkna (bara tiotal).
Slår du över ditt FV men under 70, så får du en Severe failure.
Såvitt jag kan förstå, så motsvarar mitt system ungefär det de har. Fast lättare. Framför allt vad gäller MoS, som borde vara exakt likadan, med skillnaden att man slipper fucking jävla kuksubtraktion.
Tyck saker, o ni allsmäktiga och matematiskt begåvade med- och motmänniskor.
Eclipse Phase är min senaste rollspelskärlek. Det är dock inte ett spel helt utan skavanker. Jag vet att det finns ett par här förutom mig som läst det, men jag tänker ändå förklara grundmekaniken...
GRUNDMEKANIKEN
Man slår 1d100, under sitt färdighetsvärde. Hur detta värde skapas kan vi lämna därhän (hint: GE + Färdighet).
I vanliga slag ska man slå så lågt som möjligt. Hur lågt under sitt FV man slår kallad Margin of Success.
Slår man över sitt FV, misslyckas man. Hur illa det går beror på hur högt över sitt FV man slår. Detta kallas Margin of Failure.
MoS mer än 30 innebär att man fått en Excellent Success.
MoF mer än 30 innebär att man fått en Severe Failure.
Dessa två innebär ofta att specialregler tar vid, lite beroende på vad man håller på med.
Ofta betyder det bara att om man t.ex byggt en brandvägg och fått 45 MoS så måste en hackare få minst 45 MoS för att knäcka den ordentligt.
Slår man lika är det en Critical success eller failure. 00 är alltid en critical success, 99 alltid en critical failure.
Crits används mest för "den där lilla extra" turen...
Det groteska undantaget
När man ska tävla mot varandra, ska man istället slå så högt som möjligt under sitt FV (Pendragon-style).
Funderingar
"Men, Krank, din vidunderligt ståtlige rackare", frågar vän av ordning, "Hur fan kan du gilla det där? Det är ju en superkrånglig grundmekanik, som kräver subtraktion. Subtraktion! Det är ju i nivå med att kräva att man sodomeras av Adolf Hitler eller Jan Björklund, för det har du själv sagt."
Mjo, alltså... Först och främst används MoS/MoF inte så jättefriskt. Sedan används mest Excellent/Severe. Och slutligen så tänkte jag modda alltihop.
Det är nämligen inte helt keff tänkt. Det är bara... inte färdigtänkt. Tycker jag.
Först och främst utgår alla former av Criticals. Jag har inga behov av extra regler för osannolik tur eller otur; tycker inte sådant är intressant nog för att motivera den extra regeltyngden.
Sedan vill jag ändra på de vanliga slagen:
Slå under FV. Högre är bättre, precis som i tävlingsslag. Slår du 23 så är din MoS 23. Rakt av, pang bom. Slår du över 30 så får du en Excellent Success.
Misslyckas du, så räknas åt andra hållet, men bara i steg om 10. Det räknas från 100-hållet: Ett slag på 80, 85 eller 89 innebär en MoF på 20 (du har passerat 80). Det gör det lite enklare att räkna (bara tiotal).
Slår du över ditt FV men under 70, så får du en Severe failure.
Såvitt jag kan förstå, så motsvarar mitt system ungefär det de har. Fast lättare. Framför allt vad gäller MoS, som borde vara exakt likadan, med skillnaden att man slipper fucking jävla kuksubtraktion.
Tyck saker, o ni allsmäktiga och matematiskt begåvade med- och motmänniskor.