Nekromanti [Eclipse Phase] - Regelmodifikation

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej, jag har tidigare mötts av ganska ljumt intresse när jag presenterat det här, men det skiter jag i. Det vore trevligt med nåtslags kommentarer, framför allt då från er som äger och/eller har spelat spelet, vad ni tror och tycker om mina husregler.

Här har vi lite bakgrund:
Eclipse Phase är ett bra spel, men det har i mina ögon ett par områden där det kan bli bättre. Framför allt gäller det regelsystemet, som har en del hyfsat innovativa delar - men sedan förstör alltihop genom att ha på tok för detaljerade skalor och subtraktion som viktig del i systemet.

Och att spendera 1000 poäng. Tusen! Vem fasen orkar?

Så jag har byggt om systemet, med (såvitt jag vet) bibehållen matematik och balans.

Det jag gjort är att minska skalan från 100 till 20 och sedan konsekvent justerat efter kostnader så att allt stämmer. Man får en lika kompetent rollperson, men den går snabbare att bygga och det går snabbare att byta t.ex kropp eller utrustning (eftersom modifikationer är 1-3 snarare än 5-15). Skador etc går enligt annan skala och har inte moddats.

Jag har också strukturerat om rollpersonsmakandet för att förhoppningsvis göra det mer strömlinjeformat. Istället för att låtsas som att man har 1000 (eller 200) poäng men måste spendera en viss mängd på färdigheter, så får man helt enkelt en pott med färdighetspoäng. Till exempel.

Här är dokumenten:
Intro
Skapa rollperson

Sedan har vi några ombyggda tabeller med kostnader:

Negativa traits
Positiva traits
Backgrounds
Morphs

Jag har enbart utgått från grundboken. Jag har nåtslags plan om att:

- Finjustera, speltesta
- Fixa bättre och mer utförligt språk
- Layouta
- Släppa som PDF

Kring punkt 2-3 kommer jag att presentera systemet för det officiella EP-forumet, tänkte jag.

Jarre

Swordsman
Jag har ett par tre spelmöten i Eclipse Phase i ryggen nu under våren, men det har inte varit så mycket tärningsrullande att jag har så mycket att invända emot systemet i sig; är inte tillräckligt insatt i varken system eller värld för att ha hunnit tycka så mycket.

Den ändring jag propsade på för att få igenom, var att köra Pendragon-modellen på alla egenskapsslag, och därmed räkna effekten genom att läsa av tärningen direkt. Originalreglerna vänder på detta mellan vanliga slag och motståndsslag, vilket känns omotiverat. Bättre att vara konsekvent, i min mening.

Vill man spela EC men inte pallar systemet, så gör man rätt som du valt, att modda om systemet snarare än att byta ut det eller skriva ett eget. Mindre jobb, helt enkelt. Lycka till!

krank

Jarre said:
Den ändring jag propsade på för att få igenom, var att köra Pendragon-modellen på alla egenskapsslag, och därmed räkna effekten genom att läsa av tärningen direkt. Originalreglerna vänder på detta mellan vanliga slag och motståndsslag, vilket känns omotiverat. Bättre att vara konsekvent, i min mening.
Det är precis det jag gjort, ja =)

Funderar dock på hur jag ska göra med FV över 20. Originalspelet hanterar - vad jag minns - inte det alls, men pendragonslag ger bättre möjligheter här.

Antingen lägger man till 20 när man kan, eller så lägger man på resten på slaget.

Dvs:
Modell 1 - FV23, man slår 2, resultatet blir 22.
Modell 2 - FV23, man slår 2, resultatet blir 5.

Det blir egentligen samma sak sannolikhetsmässigt (det blir 1/20 chans att rulla något av värdena mellan resten och FV).

Däremot är modell 1 mer dramatiskt riktigt (det blir inte antiklimax när ens bra slag plötsligt blir dåligt), men jobbigare matmatiskt.

Medan modell 2 ger risk för antiklimax, men är lättare att räkna.

Jag lutar åt tvåan.

EDIT: Det är alltså ETTAN och inget annat jag lutar åt. Sorry, skrev fel.

Möller

Hubert Hortlax
Behövs det? Finns det personer med mer än FV 20/100?

krank

Möller said:
Behövs det? Finns det personer med mer än FV 20/100?
Vet inte. Men jag tänkte utifall att =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Jag lutar åt tvåan.
Den hade jag plockat också, även om jag får erkänna att jag aldrig stött på den första varianten. Är det nåt som finns i Volt?

krank

DeBracy said:
krank said:
Jag lutar åt tvåan.
Den hade jag plockat också, även om jag får erkänna att jag aldrig stött på den första varianten. Är det nåt som finns i Volt?
"Ettan" menade jag såklart att jag lutade åt. Sicken klant jag är. Alltså, jag tycker att det är enklare att addera 20 när man kan än att addera vad man nu råkar ha i just det färdighetsvärdet jämt.

Och ja, addera jämna tjugor gör Volt också.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Alltså, jag tycker att det är enklare att addera 20 när man kan än att addera vad man nu råkar ha i just det färdighetsvärdet jämt.
Det ordnar sig när du spelar lite mer D&D. :gremlaugh:

Mer allvarligt: för mig känns det lite knasigt att det helt plötsligt blir undantagsbaserat. »Nä, att du har 23 i färdighetsvärde spelar ingen roll, förutom om du rullar 1, 2 eller 3.«

Samtidigt ser jag din poäng i att huvudräkningen faktiskt blir enklare, och dessutom inte behöver göras så ofta.

krank

DeBracy said:
Mer allvarligt: för mig känns det lite knasigt att det helt plötsligt blir undantagsbaserat. »Nä, att du har 23 i färdighetsvärde spelar ingen roll, förutom om du rullar 1, 2 eller 3.«

Samtidigt ser jag din poäng i att huvudräkningen faktiskt blir enklare, och dessutom inte behöver göras så ofta.
Det är precis det som är funderingen, ja. Jag är ju verkligen hatisk mot huvudräkningsmoment egentligen, så den enkla lösningen tilltalar mig. Samtidigt som jag förstår att den kan innebära en känsla av antiklimax eller undantag...

En lösning kan ju vara att helt sonika skita i hela problematiken och säga att 20 minsann är max punkt slut, men det i och med att man kan stacka bonusar löser det inte riktigt problemet... Borde kolla upp hur - och om - EP-originalet löser problemet...