Okej, jag har tidigare mötts av ganska ljumt intresse när jag presenterat det här, men det skiter jag i. Det vore trevligt med nåtslags kommentarer, framför allt då från er som äger och/eller har spelat spelet, vad ni tror och tycker om mina husregler.
Här har vi lite bakgrund:
Det jag gjort är att minska skalan från 100 till 20 och sedan konsekvent justerat efter kostnader så att allt stämmer. Man får en lika kompetent rollperson, men den går snabbare att bygga och det går snabbare att byta t.ex kropp eller utrustning (eftersom modifikationer är 1-3 snarare än 5-15). Skador etc går enligt annan skala och har inte moddats.
Jag har också strukturerat om rollpersonsmakandet för att förhoppningsvis göra det mer strömlinjeformat. Istället för att låtsas som att man har 1000 (eller 200) poäng men måste spendera en viss mängd på färdigheter, så får man helt enkelt en pott med färdighetspoäng. Till exempel.
Här är dokumenten:
Intro
Skapa rollperson
Sedan har vi några ombyggda tabeller med kostnader:
Negativa traits
Positiva traits
Backgrounds
Morphs
Jag har enbart utgått från grundboken. Jag har nåtslags plan om att:
- Finjustera, speltesta
- Fixa bättre och mer utförligt språk
- Layouta
- Släppa som PDF
Kring punkt 2-3 kommer jag att presentera systemet för det officiella EP-forumet, tänkte jag.
Här har vi lite bakgrund:
Eclipse Phase är ett bra spel, men det har i mina ögon ett par områden där det kan bli bättre. Framför allt gäller det regelsystemet, som har en del hyfsat innovativa delar - men sedan förstör alltihop genom att ha på tok för detaljerade skalor och subtraktion som viktig del i systemet.
Och att spendera 1000 poäng. Tusen! Vem fasen orkar?
Så jag har byggt om systemet, med (såvitt jag vet) bibehållen matematik och balans.
Och att spendera 1000 poäng. Tusen! Vem fasen orkar?
Så jag har byggt om systemet, med (såvitt jag vet) bibehållen matematik och balans.
Det jag gjort är att minska skalan från 100 till 20 och sedan konsekvent justerat efter kostnader så att allt stämmer. Man får en lika kompetent rollperson, men den går snabbare att bygga och det går snabbare att byta t.ex kropp eller utrustning (eftersom modifikationer är 1-3 snarare än 5-15). Skador etc går enligt annan skala och har inte moddats.
Jag har också strukturerat om rollpersonsmakandet för att förhoppningsvis göra det mer strömlinjeformat. Istället för att låtsas som att man har 1000 (eller 200) poäng men måste spendera en viss mängd på färdigheter, så får man helt enkelt en pott med färdighetspoäng. Till exempel.
Här är dokumenten:
Intro
Skapa rollperson
Sedan har vi några ombyggda tabeller med kostnader:
Negativa traits
Positiva traits
Backgrounds
Morphs
Jag har enbart utgått från grundboken. Jag har nåtslags plan om att:
- Finjustera, speltesta
- Fixa bättre och mer utförligt språk
- Layouta
- Släppa som PDF
Kring punkt 2-3 kommer jag att presentera systemet för det officiella EP-forumet, tänkte jag.