Jag har tidigare gjort en modd på originalregelsystemet från Eclipse Phase. Mitt system för enkelt; jag byggde om från 100-gradig skala till 20-gradig och minskade poängmängderna man hade att hantera på motsvarande sätt.
Men det är fortfarande ett ganska otympligt BRP:igt system med grundegenskaper och alldeles för många färdigheter. Och till det kommer ytterligare komplexitet när man ska byta kropp och räkna om alltihop.
Så jag funderar på att försöka bygga ett eget grundsystem, som bara delvis är kompatibelt med officiellt material. Min förra regelmodd kunde man ju konvertera till väldigt enkelt genom att bara dela med fem på allting typ. Om jag bygger helt nytt kommer jag ju behöva konvertera alla vapen, cybernetiska kroppsdelar och annat manuellt.
Men ungefär såhär tänker jag:
Som grundsystem väljer jag Krank, alltså samma som jag har i Rotsystem. Man har sex egenskaper för att "göra grejer" (Styrka, Rörlighet, Socialisera, Datorer, Närstrid, Avståndsstrid). Sen har man ett antal expertområden som funkar som undersökande färdigheter: Har du rätt extertområde så får du mer detljerad information om ledtrådar och sånt automatiskt.
Rollpersoner har generellt 1-3 i egenskaperna, och man rullar tärningspölar där "lyckat" är 4-6 på 1t6. Så värde 1 innebär 50% chans att lyckas.
Kroppsbyte funkar såhär: En ny kropp har egna värden i Rörlighet och Styrka. Dessutom har den ett antal "taggar". En tagg kan antingen tillföra funktionalitet (+Svans) eller förändra (+Närstrid, -Socialisera).
När en tagg är relevant i fiktionen får man en extra tärning på sitt slag. Eller en tärning mindre, om det är minus framför taggen. En del taggar medger helt enkelt att spelaren beskriver nya saker - med en +Svans kan rollpersonen svinga sig i svansen och samtidigt använda armar och ben till saker, till exempel.
Så när du byter kropp behöver du egentligen bara hålla reda på kroppens taggar och dess Styrka och Rörlighet. Du behöver inte räkna om färdighetsvärden eller så i någon större grad. Det går snabbt och lätt.
All utrustning funkar också så. Den får taggar, och när taggen är relevant för det man gör så får man en extratärning.
Tankar? (Förutom att "det ser ut att vara snott från AW" eller så; det vet jag redan)
Men det är fortfarande ett ganska otympligt BRP:igt system med grundegenskaper och alldeles för många färdigheter. Och till det kommer ytterligare komplexitet när man ska byta kropp och räkna om alltihop.
Så jag funderar på att försöka bygga ett eget grundsystem, som bara delvis är kompatibelt med officiellt material. Min förra regelmodd kunde man ju konvertera till väldigt enkelt genom att bara dela med fem på allting typ. Om jag bygger helt nytt kommer jag ju behöva konvertera alla vapen, cybernetiska kroppsdelar och annat manuellt.
Men ungefär såhär tänker jag:
Som grundsystem väljer jag Krank, alltså samma som jag har i Rotsystem. Man har sex egenskaper för att "göra grejer" (Styrka, Rörlighet, Socialisera, Datorer, Närstrid, Avståndsstrid). Sen har man ett antal expertområden som funkar som undersökande färdigheter: Har du rätt extertområde så får du mer detljerad information om ledtrådar och sånt automatiskt.
Rollpersoner har generellt 1-3 i egenskaperna, och man rullar tärningspölar där "lyckat" är 4-6 på 1t6. Så värde 1 innebär 50% chans att lyckas.
Kroppsbyte funkar såhär: En ny kropp har egna värden i Rörlighet och Styrka. Dessutom har den ett antal "taggar". En tagg kan antingen tillföra funktionalitet (+Svans) eller förändra (+Närstrid, -Socialisera).
När en tagg är relevant i fiktionen får man en extra tärning på sitt slag. Eller en tärning mindre, om det är minus framför taggen. En del taggar medger helt enkelt att spelaren beskriver nya saker - med en +Svans kan rollpersonen svinga sig i svansen och samtidigt använda armar och ben till saker, till exempel.
Så när du byter kropp behöver du egentligen bara hålla reda på kroppens taggar och dess Styrka och Rörlighet. Du behöver inte räkna om färdighetsvärden eller så i någon större grad. Det går snabbt och lätt.
All utrustning funkar också så. Den får taggar, och när taggen är relevant för det man gör så får man en extratärning.
Tankar? (Förutom att "det ser ut att vara snott från AW" eller så; det vet jag redan)