Nekromanti [Eclipse Phase] Skisser på ett regelsystem

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Jag har tidigare gjort en modd på originalregelsystemet från Eclipse Phase. Mitt system för enkelt; jag byggde om från 100-gradig skala till 20-gradig och minskade poängmängderna man hade att hantera på motsvarande sätt.

Men det är fortfarande ett ganska otympligt BRP:igt system med grundegenskaper och alldeles för många färdigheter. Och till det kommer ytterligare komplexitet när man ska byta kropp och räkna om alltihop.

Så jag funderar på att försöka bygga ett eget grundsystem, som bara delvis är kompatibelt med officiellt material. Min förra regelmodd kunde man ju konvertera till väldigt enkelt genom att bara dela med fem på allting typ. Om jag bygger helt nytt kommer jag ju behöva konvertera alla vapen, cybernetiska kroppsdelar och annat manuellt.

Men ungefär såhär tänker jag:

Som grundsystem väljer jag Krank, alltså samma som jag har i Rotsystem. Man har sex egenskaper för att "göra grejer" (Styrka, Rörlighet, Socialisera, Datorer, Närstrid, Avståndsstrid). Sen har man ett antal expertområden som funkar som undersökande färdigheter: Har du rätt extertområde så får du mer detljerad information om ledtrådar och sånt automatiskt.

Rollpersoner har generellt 1-3 i egenskaperna, och man rullar tärningspölar där "lyckat" är 4-6 på 1t6. Så värde 1 innebär 50% chans att lyckas.


Kroppsbyte funkar såhär: En ny kropp har egna värden i Rörlighet och Styrka. Dessutom har den ett antal "taggar". En tagg kan antingen tillföra funktionalitet (+Svans) eller förändra (+Närstrid, -Socialisera).

När en tagg är relevant i fiktionen får man en extra tärning på sitt slag. Eller en tärning mindre, om det är minus framför taggen. En del taggar medger helt enkelt att spelaren beskriver nya saker - med en +Svans kan rollpersonen svinga sig i svansen och samtidigt använda armar och ben till saker, till exempel.

Så när du byter kropp behöver du egentligen bara hålla reda på kroppens taggar och dess Styrka och Rörlighet. Du behöver inte räkna om färdighetsvärden eller så i någon större grad. Det går snabbt och lätt.

All utrustning funkar också så. Den får taggar, och när taggen är relevant för det man gör så får man en extratärning.


Tankar? (Förutom att "det ser ut att vara snott från AW" eller så; det vet jag redan)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Spelar väl ingen roll om det är snott eller inte? Du vill väl ha ett system som passar ditt spel oavsett om det är unikt eller inte.

Oavsett. Jag tycker det är en bra idé. Starchallenge funkar lite likadant och jag gillar det du beskriver. En skiss som jag gillar på ett skissplan.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Niklas73 said:
Du vill väl ha ett system som passar ditt spel oavsett om det är unikt eller inte.
Det är iofs inte mitt spel jag bygger till, men jag håller med om din poäng =)
 
Top