Nekromanti [Eclipse Phase] spelares snabbguide, en folder

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har postat om den här tidigare, och nu är den "klar".

https://copy.com/PRPIw7xfu3rYPqGV

Tanken med denna folder är alltså att erbjuda snabb, lättillgänglig information till spelare inför och under spelande av Eclipse Phase. Jag har försökt inkludera det mesta man kan tänkas förvänta sig att en rollperson vet men som en spelare inte vet. Det jag lagt till sedan senast är framför allt säkerhetsdelen, med olika säkerhetssystem och sätt att identifiera sig. Det kändes viktigt eftersom rollpersonerna trots allt ska vara problemlösare. Jag funderade på att ha med mer om ryktesekonomin men kom fram till att det nog fick duga som det var.

Åsikter?

(Mitt nästa steg blir annars att bygga ett nytt regelsystem till spelet, det kommer väl trådar om det också förr eller senare...)

Zappelina

Swordsman
Jag tycker det är ett bra dokument och skulle använda det om jag skulle informera spelare för världen. Det är snyggt också, och koncist.

En note: där du skriver om nanofabbar uppger du att de kan reproducera vad som helst givet energi och grundmaterial. borde det inte vara en ritning / blueprint och grundmaterial? att det krävs energi för att driva en 3d printer känns ju rätt givet. förankra istället hur viktiga blueprints är för ekonomin, med tanke på att de kan komma att spela en stor roll i diverse äventyr också, och att så många lever av tillverkning av sådana på olika sätt.
Jag tycker också att du missat oorts moln och själva solens corona (är det för litet?), och kanske att det skulle framgå i historie-delen att mycket av de framsteg som gjorts faktiskt kan härledas direkt till TITANS och att det alltså inte nödvändigtvis är forskning som ligger bakom rätt många upptäckter utan snarare skattsökande (så som jag förstått det).
Triader: enda överlevande brottssyndikat

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad gäller nanofabbar har du nog rätt, ska formulera om i nästa version.

Oort-molnet och coronan tänkte jag var lite för små för att riktigt föräras en egen sektion i ett sånt här sammanfattande och ganska hårt redigerat dokument.

Får se om jag får plats med notis om forskningen. Utrymmet är rätt begränsat, framför allt om jag vill fortsätta ha den hyfsat luftiga layouten...

Vad gäller triaderna: helt rätt.